bildkomprimeringen vid mms?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Viggo, 28 apr 2010.

1. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Tänkte skicka ett mms tidigare idag med en bild jag tagit med kameran. Jag har valt högsta gräns för meddelandestorlek, 300kb, ändå komprimerade telefonen en bild på 1.5 mb till 8 kb? Jag har inte kollat hur bilden blev på tex dator men det känns som en bild på 8 kb knappast kan bli speciellt bra. Går detta att ändra i nån meny jag missat eller är det en mms-applikation som gäller?

2. hejhej.ac

hejhej.ac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har för mig att mms inte kan vara större än 300kb, om du vill skicka bilder i ursprungskvalitet är det nog via mail som gäller. 8kb kommer förmodligen se värdelöst ut på en dator men kan räcka för en mobildisplay av lite mindre variant.

3. foxman

foxman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79

MINA ENHETER

Frågan är varför den skalas ner till 8 kb när det ska vara möjligt att skala ner den till 300? Jag har samma problem på min Desire. Den skalas ner till 16 kb.

4. roban09

roban09 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tycker också detta är lite smått störande. Som sagt, med en gräns på 300kb/mms så finns det ingen anledning för mobilen att komprimera ner bilden till under 10kb. När jag skickade mms från min Desire första gången fick jag till svar: "Vad är det för något?". Bilden var så lågupplöst att han enligt egen uppgift inte såg vad det föreställde...

5. Blashkyrk

Blashkyrk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+
    Var också irriterad på detta, installerade HandcentSMS och den skötte det bättre. En bild som blev 8Kb och medföljande SMS-app blev 82Kb i Handcent.

Sen känns Handcent lite överarbetat ibland men bilderna i MMS blir iaf snyggare. Å andra sidan så blir det mindre data-kostnader med original-SMS-appen :)