Farsan hade en 155 i närmare tio år 1996-2006. Hade aldrig några problem med den, han skötte väl om den och servade den regelbundet.
Hittade på en sida om vad man ska se upp med en Alfa 147:
"1. Är den servad enl. bok? Kamrem bytt vart 3:e år eller var 6.000mil? Kamremsbyte inkluderat spännare, balansrem och löprulle
kostar från 6k och uppåt beroende på var i landet du befinner dig. Kamtidsvariatorn kan börja föra oljud, då låter den som en diesel vid uppstart. Bytes i samband med kamremsbytet och kostar om jag inte missminner mig en styv tusing.
Nonsens som någon skrev att du måste byta på aukt. verkstad. Har verkstaden bara jiggarna för att låsa kammarna är det lugnt.
2. Övre länkarmar, blir ofta glapp i spindelleden och tyvärr måste man byta hela länkarmen. Kostar ca: 600:- styck/länkarm. Busenkelt att själv byta!
3. Airbaglampan. Kontaktdonet under stolarna håller ofta undermålig kvalitet. Du kan bygla den själv, men koppla givetvis ur batteriet innan.
"
Begtest hos vi bilägare:
http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-alfa-romeo-147-2335
Begtest hos Auto&motorsport:
http://www.automotorsport.se/biltester/2005/0518/051806.pdfClick to expand...