Billig (<2500) telefon. Rådvill.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av randomkontot, 6 aug 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. randomkontot

randomkontot Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Hej allesammans,

Jag behöver en ny telefon och jag har ingen lust att lägga speciellt mycket på den. Detta för att telefoner snabbt blir omoderna och olyckor lätt händer. Prisgränsen är på ett ungefär. En hundring hit och dit spelar ingen roll, men jag lägger inte över 3000. Allra helst lägger jag under 2000.

För tillfället har jag en förra generationens Moto G LTE (2014) som har fungerat okej, men den börjar bli rejält seg och har fått sig en del smällar så displayen har en hel del sprickor i sig vilket gör text något svårläst ibland.

Jag är inte sådär jättekräsen när det kommer till telefoner men de punkter som är relevanta är följande:

1. Max 5,5". Verkligen max. Helst mindre. Min gamla One M7 på 4,7" är nästan på smärtgränsen för vad jag orkar med.
    2. Batteritid går före specs. Jag spelar aldrig någonsin på telefoner utan det den kommer användas till är i princip 90% att kolla på reddit. Samtal och SMS, visst, men det är inte jätteofta jag pratar med folk genom att ringa dem. Däremot vill jag inte att den ska vara seg heller.
    3. Minst 2Gb RAM, helst mer. Detta är det största problemet jag har med min Moto G, att varenda gång man växlar appar (nästan) så laddar startas programmet på nytt för att den ätit upp allt RAM.
    4. Kamera är inte jätteviktigt, men det vore trevligt om den har någon form av blixt så att man inte behöver ha skinande sol för att kunna ta bilder som inte blir totalt suddiga.
    5. Andra saker som NFC, fingeravtrycksläsare, frontkamera, mikrovågsugn etc är helt oviktigt. Jag kommer aldrig använda detta (eventuellt fingeravtrycksläsare då, om den är implementerad lika bra som på iPhone, men jag är skeptisk till att man får det i den här prisklassen).

Är det någon som har några tips? Jag har insett att man kanske ska titta mot Kina men det verkar vara lite att köpa grisen i säcken. Elephone P8000 är ju i princip gratis, samma sak med Umi Iron. Kan dessa telefoner verkligen leverera? Det känns som om man kommer kompromissa batteritid och byggkvalitet för att klämma in så mycket specs man kan för en billig peng. Det verkar inte heller som om någon på forumet fått dessa än så det är svårt att veta hur de är att använda. Har någon kanske erfarenhet av dessas tidigare modeller och kan uttala sig om märket generellt? Blir de stekheta? Med min One M7 led jag av konstant svettig högerhand för att telefonen blir sjukt varm om man använder den på sommaren, oavsett vad man gör. Jag var tvungen att klocka ner den för att den skulle vara bekväm.

Övrigt: Jag är absolut inte rädd för att roota och flasha om telefonen så ett kasst UI är inga problem så länge telefonen inte är nerlåst och inte går att modifiera. Om någon hittar en billig Samsung så går detta alltså också bra, även om jag helst inte vill ge dem pengar och uppmuntra deras brutala slakt.

2. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Skulle nog kollat på en bättre begagnad OnePlus One, de borde säljas av nu när tvåan kommer och för under 2000:- är det en svårslagen telefon.

jnsson gillar detta.
  3. randomkontot

Mottagna gillanden:
    10
    Det har du förvisso rätt i. Vet man när folk börjar få tvåan på ett ungefär? Jag gissar att priset kommer dala då.

4. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag vill inte ge någon specifik rekommendation, men håller du ögonen öppna här i Swedroids Köp och Sälj kan du få ganska fina grejer för 2500. (T.ex. sitter jag själv med en helt underbar LG G3 i nyskick som jag fick hem igår.)
    En lite rekommendation ändå: Vill du ha en formatmässigt smidig lur ska du nog INTE köpa en OPO. Jag tyckte den var ganska osmidig faktiskt. Den är visserligen bara marginellt större och tyngre än G3, men jag tycker det ändå att G3 känns mycket mindre klumpig.

5. randomkontot

Mottagna gillanden:
    10
    Hmm. Hmm hmm hmm. Ja det är ju kanske ett litet orosmoln. Min tjej har en G3 och jag tycker den verkligen är ett gränsfall. Känns OPO större än så finns det stor risk att jag kommer tycka att den är alldeles för rejäl. Jag tittade lite i köp och sälj men hittade inget för tillfället som lockade mig, men det är absolut ett bra tips!

Vad är annars rimligt att betala för en OPO 64Gb om jag kör en chansning? De verkar ligga på runt 2500:- ungefär. Det känns nästan lite i överkant med tanke på att tvåan snart är släppt. Eller?

6. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det är et överpris vare sig tvåan är på gång eller inte! OM jag skulle köpa en OPO (det har jag inga planer på, men OM...) skulle jag inte betala över 2000. Mer är den absolut inte värd. Jag har haft en och valde bort den så jag kanske är färgad av det, men så tycker jag.
    Och tycker du G3 är ett gränsfall har du ju själv dragit alldeles rätt slutsats om formatet!

7. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Du får en ZTE Blade S6 gratis om du binder dig i 24 månader på något av Comviqs fastprisabonnemang.
    http://webbutik.comviq.se/blade-s6.html?s=1029

Kanske inte är ett alternativ beroende på vad du vill ha för operatör och beroende på om ditt abonnemang redan är bundet eller inte men nämner det iaf för säkerhetsskull då telefonen faller passar väl in på dina krav. Vet dock inte hur batteritiden är på den jämfört med andra telefoner.

8. randomkontot

Mottagna gillanden:
    10
    Tack för tipset! Jag är dock uteslutande ute efter en obunden telefon. Det abonnemang jag väljer nu kommer vara hysteriskt dyrt om 24 månader så jag binder mig aldrig om det inte skulle vara max 6 månader eller så. Däremot tror jag ju att telefonen går att köpa obunden för <2500:- så det är absolut en tänkbar kandidat. Jag ska se om jag hittar lite recensioner på den.

Så pass illa alltså? Specifikationerna matchar ju, eller överstiger, det man kan få för ~2000:- för en "okänd" telefon från Kina och då har ju OnePlus One fått många lovord från recensenter och användare. Det är väl formatet då som blir en deal breaker för min del, men om jag förstår dig rätt så hade du oavsett om formatet inte var ett problem aldrig köpt telefonen ens för 2000:-? Vad är det som gör att du inte tyckte om den?

9. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu menar jag max 2000 för en begagnad. Detta med tanke på vad som erbjuds i övrigt här på Swedroid. För mig kändes faktiskt OPO som en ordinär "Kina-lur", så att priset hamnar där för mig är rimligt.
    Vad jag inte gillade var framför allt att den kändes klumpig. Jag tyckte också att den var vansinnigt ful, men det har jag förstått att jag är rätt ensam om (smaken...). Det kändes inte heller som den riktigt levde upp till sina specs. Lite grann som andra Kina-plattor och lurar jag provat: På apperet alldeles lysande, i praktiken inte riktigt lika bra. Att Qi-laddning saknades gjorde mig också rätt ledsen.
    Men nu tyckte jag ändå inte på något vis att den var en skit.mobil. Absolut inte! Skärmen älskade jag! Klara fina färger och bra skärpa var det på mitt ex. Och för en klåfingrig typ som mig var ju tanken med "alternativ-OS" redan ur lådan extremt lockande.
    Men jag kunde helt enkelt inte se mig själv använda en OPO annat än som alternativ till dator/surfplatta på resor. Alltså inte som telefon. Särför sålde jag den medans man fortfarande fick bra betalt för dem.

10. randomkontot

Mottagna gillanden:
    10
    Jag förstår! Den hade varit relevant om den var i nyskick enbart, att köpa någon annans repade och smutsiga telefon gör jag inte oavsett hur billig den är (nästan). Jag ska se om jag hittar någon någonstans att känna på och se hur stor den känns, men jag litar på dig att den förmodligen är alldeles för stor. ZTE Blade S6 kan vara ett alternativ, men folk verkar tycka att den känns plastig och oskön att hålla i och jag tycker, faktiskt, att det är lite pinsamt att designen är så uppenbart stulen från Apple.

11. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Med tanke på att en splitter ny OPO kostar 2800 plus frakt så är väl runt 2000 rätt pris för en begagnad i bra skick.
    Jag har själv en OPO och är i stort sett nöjd. Hårdvaran är jättebra. Mjukvaran har de aldrig lyckats 100% med tyvärr.
    Men för den som gärna flashar alternativa ROM:s så finns det ju oändliga möjlighter med en OPO.
    Storleken är en issue. Det tog ett tag att vänja sig vid en telefon i denna storleken. Men fördelen är ju att man har en fantastisk skärm. Utseendet tycker jag är helt OK t.o.m. snygg i mina ögon.

12. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Bara för att inte det ska bli några missförstånd. Telefonen du får av Comviq är inte operatörslåst, däremot binder du dig till ett abonnemang i 24 månader (145, 195 eller 245kr mån beroende på surfmängd).

Eftersom Comviq skickar med dessa gratis så kan du hålla utkik på Tradera och i köp & sälj här så kan du säkert få tag på en helt ny till ett bra pris från någon som förlängt och fått ett telefon på köpet. Jag förlängde själv häromdagen och får nog hem en sån idag eller i morgon. Har inte bestämt mig för om jag ska behålla den som reservtelefon eller om jag kommer att sälja den. Har kört Comviqs fastpris i 3 år nu och har inga planer på att byta så jag tyckte att en gratis telefon kan jag väl ta emot om de nu absolut vill ge mig en.

Annars om du står ut ett tag till så kanske du borde vänta in den nya Moto G telefonen och då menar jag 2Gb versionen som ingen riktigt verkar kunna svara på när den kommer att börja säljas.

13. randomkontot

Mottagna gillanden:
    10
    Ja, det är nog storleken den faller på då. Trist.
    Nej, jag förstod vad du menade. Jag vill dock inte vara bunden till en operatör utan vill kunna byta abonnemang när jag känner för det. Jag börjar t.ex. tycka att jag har lite för lite data på mitt nuvarande comviqabonnemang och då är det skönt att jag, om jag vill, kan hoppa över till Tele2 som erbjuder markant mer än så. Det är ett bra tips dock att leta rätt på folk som inte vill ha sina S6 och köpa en sådan. Då borde man nästan kunna lägga ett skambud. Ska titta runt! Sätter man ett skal på den eller något kanske man kan bortse från att den är en plastig iPhonekopia.

14. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Sony Xperia M2 Aqua stämmer ganska bra med kravbeskrivningen, och den nyare och lite bättre M4 kvalar precis in under prisgränsen. Hög IP-klassning i båda fallen och tåliga telefoner i största allmänhet.

15. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Just Swedroid är befolkat av folk som byter mobil stup i kvarten eftersom det är ett nyfiket gäng som vill testa allt. Min erfarenhet efter några köp här är att skicket på prylarna är mycket bra och eventuella brister är väl beskrivna. De säljare jag haft att göra med har varit toppen. Bara som en notering om man är lite skeptisk till begagnat. (Men kolla profilsidorna om det finns omdömen/referenser.)

16. Carre_80

Carre_80 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Jiayu s3 har fått väldigt bra kritik men även den är 5.5"
    Annars finns huawei honor 6 för ca. 3000kr på 5" finns inte många telefoner under 5" länge. Framförallt inte med 3gb ram...

17. Fredz

Fredz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    740
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  18. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  19. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
  20. randomkontot

Mottagna gillanden:
    10
    Valet står nog mellan antingen Xperia M4 Aqua, som är vattentät och verkar välbyggd, och ZTE Blade S6 som en forumit ädelt nog kan tänka sig sälja för det låga priset av 1500:- plus frakt. Huaweien verkar vara lite långsam enligt recensioner och är inte vattentät, men M4:an har bara 8Gb intern lagring vilket kan vara lite lite. Hur fungerar det med appar på SD-kortet numera, fungerar det okej i Android 5?

EDIT: Jamen åhh så kommer det en M5 Aqua snart.

Last edited: 7 aug 2015
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.