Billig cross/dirtbike?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Brödrost, 31 jul 2014.

  1. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Behöver lite råd om vad jag ska köpa.

    Behöver någon form av tvåhjuligt transportmedel. Kan ingenting om cross/motorcyklar, förutom att jag kört en hel del 125-kubikare i asien.

    Var först inne på att köpa en scootermodell som de man ser i asien, men de har små hjul och klarar inte terräng så bra. Kommer att köra på grusväg men också en del off road. Nu har jag kikat på billiga kinacrossar som verkar benämnas dirtbike, för några tusen och uppåt. T.ex. här.

    Är de högljudda? Svåra att kicka igång? Är intresserad av 125 kubik och uppåt. Känns som att det kommer vara lite roligare med en cross istället för en scooter, men scootern är det bara att hoppa upp på, trycka på knappen och dra iväg. Den har också lyktor. Verkar som att kinascootrarna är lite dyrare. Tänkte lägga under 7000, och då gör det inte så mycket om det är dålig kvalite, bara det funkar.

    Moralkakor om laglighet har jag dock i lager, så bespara mig dem.
     
  2. boijne

    boijne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hade nog lagt mina pengar på en Yamaha eller Honda från 90talet för dom pengarna. Ska du åka långt på grusvägar så gärna 4takt. Men jag föredrar 2 takt men risken är ju att en sån skär ihop om du ska ligga på fullvarv för länge. Men en billig Kina hoj kommer du nog ångra ganska snabbt då dom inte håller speciellt bra om du vill hårdköra lite.
     
  3. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    De verkar vara rådet på mer motorinriktade forum också. :/ Kommer att använda den som ett transportmedel, inte hålla på och hoppa i någon grusgrop. Att jag ryggar från att köpa en riktig, gammal cross är att jag inte är så road av att mecka. Fick nog av det på dt50mx-moppetiden. :) Och de är väl lite tyngre och dyrare? Vill ha något lätthanterligt (både vikt och meckmässigt).
     
  4. boijne

    boijne Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ska du ha den som ett transportmedel så är 4takt att fördedra. Vilket dom flesta kinacrossarna är. Men mecka kommer du få göra hur du än väljer. Nackdelen med 4takt är ventiler som måste kontrolleras med jämna mellanrum m.m. Har själv aldrig ägt en kinacross så har ingen aning om vad det kostar med delar och sånt. Men vad du än köper så går allting sönder tillslut. Sen finns det väll säkert skillnad på kvalité på dom också.
     
  5. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Ventiler skall justeras, kamkedja bytas och reservdelarna är i allmänhet dyrare på en 4-takt.

    Däremot, som transportmedel, bör du nog se till 4-taktare likväl. En 2-takt är en pina att finåka med och tar dessutom mer bensin, fördelen är dock att de är betydligt mer lättskruvade i!

    Sedan att tänka på så kräver den uppenbarligen inte samma underhåll om du bara pendlar och kör lugnt med den som om du hade kört på exempelvis bana, där det är allt eller inget som gäller, dvs. ständigt full gas vilket medför betydligt större slitage.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
     
    Last edited: 5 aug 2014