Billig men ändå stabil router?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Skuggvarg, 1 mar 2023.

1. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Kan ni rekommendera någon router som kostar max 1000 kr men som ändå ger stabilt wi-fi utan lagg? Räknar med att den måste kunna stöda upp till 15 enheter trådlöst (datorer, skrivare, mobiler, smart-TV, etc).

EDIT: Problemet löst, tråden kan raderas.

Last edited: 1 mar 2023
  2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är oerhört dumsnålt att spara på en sån kugge i huset.
    Spara istället ihop lite mer

Kristy gillar detta.
  3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 904
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag är inne på samma linje som @Mrhoyt@Mrhoyt Jag tror inte 500 räcker om det ska funka laggfritt med såpass många enheter. Kanske inte behöver kosta jättemycket, men ökar du budgeten till runt tusenlappen ökar chansen att hitta något. (Har inget specifikt tips då jag inte har så höga krav själv, men även med mina små behov behövs mer än 500. Själv är jag väldigt nöjd med min Asus RT-AC86U som jag köpte på rea och med cashback för något år sedan så det blev bara 5-600. Men det räcker tyvärr inte för att köpa en sdåan idag)

bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 889
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kanske läge att kika på begagnatmarknaden med den budgeten. Llägg ut en köpes-annons och fråga vad för routrar folk har som de kan tänkas släppa för 500 kr.

För en helt ny router skulle jag spontant säga att en tusing är en mer lämplig budget om det är annat än för väldigt enkla behov, då du kan hitta produkter som kommer hålla för många år framåt/regelbundet få uppdateringar osv. i den prisklassen, vilket inte riktigt existerar i 500kr-klassen.

Jag kör lite fler enheter än så med en Nest Router utan problem/oerhört stabil produkt med garanterade uppdateringar för många år framöver: Google Nest Wifi Router (Routrar)

Nest WiFi funkar också som Matter/Thread Boarder router, om du har uppkopplat eller planerar koppla upp hemmet är det mycket bra att ha.

Annars möjligen de här kanske: Xiaomi Mi AIoT AC2350 (Routrar), Huawei WiFi AX3 DC WS7100-20 (Routrar) eller denna Huawei WiFi AX3 QC WS7200-20 (Routrar) eller denna Xiaomi Mi Router AX3200 (Routrar). Sett till mest prestanda/krona oaktat uppdateringar osv.

Kristy gillar detta.
  5. nu1mlock

nu1mlock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Du kan få köpa ett 2-pack Asus ZenWiFi CD6 av mig för 500kr plus frakt (69kr) som jag har över. Det är en router som lätt klarar dina behov samt en extra nod för mesh.

Jag använder ett 2-pack själv och det duger utmärkt för mitt hus på 120 kvadrat. iPhone 13 Mini får ut över 400Mbit trådlöst (WiFi 5) och med kabel uppåt 1000Mbit på min 1000Mbit-lina. Jag har en Edgerouter X som router, så båda mina CD6 agerar accesspunkter med AiMesh med trådad backhaul.

Båda går förstås att konfigurera som vanliga accesspunkter utan AiMesh om man föredrar det, eller att bara använda ena som router om du inte behöver den andra noden.

Asus ZenWiFi AC Mini CD6 (2-pack) (Routrar)

6. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Har inte köpt ny router på åratal, då jag haft lånerouter genom ComHem (nu Tele2, men samma skit). Senast jag köpte router lade jag bara en femhundring och det var mindre strul med den än vad det varit med den "stora fina" routern Tele2 använder.

Men med tanke på världsläget och ökade teknikkrav så kanske 500 är orimligt idag. Jag har ingen koll alls på hur bra den behöver vara, men i normalfallet är det typ sju enheter som behöver trådlös åtkomst och har man några gäster hemma och alla vill slöpilla på mobiler då och då så drar det snabbt iväg till typ 15 enheter i värsta fall.

Jag vet inte vad som avgör hur många enheter routern kan hantera trådlöst. Upplys mig gärna.

Någon högre hastighet är det dock inte tal om, jag nöjer mig med 250 megabit nedströms och är medveten om att trådlöst tappar en hel del kapacitet.

7. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Problemet löst, tråden kan raderas.

8. GmbH

GmbH Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 019
    Telefon:
    Oneplus 13

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 13
    bästa är att köpa en dyrare=bättre

9. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Inte alltid bättre men billigt brukar betyda att det är inget vidare.

Kristy gillar detta.
  10. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Jag brukar rekommendera att beskriva lösningen och låta tråden ligga kvar som referens/råd/tips till andra.

Kristy och Heleg gillar detta.