Billig och bra Android

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 11 aug 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Bestämt mig för hålla hårt i mina pengar pga. dålig ekonomi. Frågan är vilken telefon som ger mig mest valuta för pengarna?

Viktigast är kameran (för sitt pris) och UI dvs. så ren Android som möjligt om det inte är Nexus.

Hade tänkt mig en mindre modell men inser att ingen av de mindre modellerna lockar mig. Inget emot en stor och trevlig skärm även om det är mer praktiskt med en mindre.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Last edited by a moderator: 12 aug 2016
    bernard gillar detta.
  2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

3. Droid55

Droid55 Guest

Ara gillar detta.
  4. Droid55

Droid55 Guest

Det är då fan vad Samsung ska locka. Priset är inte det bästa men kameran verkar helt underbar, det inspelade ljudet, och vem tackar nej till IP68? Dock surt att en så pass dyr och i övrig fullpackad telefon inte har USB-C. Note 7 har fått USC-C nu så vi kan med säkerhet veta att S8 också får det. Fast S8 ligger många månader bort.

Det verkar som att nya mindre Nexus bara kommer med 32GB internlagring. Kan ju hända att ryktet är fel men det skulle inte förvåna mig ändå. Google brukar snåla med lagringen.

Finns tydligen rykten om Z6 från Sony också men jag är mycket tveksam till Sony. De gör bra kameror men av någon anledning imponerar inte deras telefoner.

Hm...

5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

För egen del har jag svårt att tänka mig att köpa glasmobiler. Sony verkar ha slutat med det äntligen, istället har Samsung börjat med det..

" Google brukar snåla med lagringen."

Kanske beror på att de vill att man ska använda Drive.

6. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 791
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Egentligen är det bara att avvakta en månad eller två när Google och Apple har visat upp nya modeller och IFA har varit och se vad som visas upp och bestämma sig utifrån de.

För egen del lutar det åt "Sailfish" då jag trivs bäst med 5" telefoner, hoppas bara den kommer vara lika välbyggd som sin storebror!

7. Droid55

Droid55 Guest

Visst är jag också skeptisk till glaskonstruktion men samtidigt har jag alltid skal på ändå. Framsidan är ju för det mesta också glas.

Jag har inga problem med lagra bilder och videos i molnet, tvärtom skitbra eftersom det även fungerar som backup. Problemet är dock APPAR. Jag kan ju inte lagra appar i molnet? Så när interna lagringen är slut så är apparna slut. Jag gillar inte det. Jag vill kunna ladda ner hur många appar jag vill.

Sen behövs visst utrymme för spela in 4K-video men så fort jag har avslutat filmningen behöver det inte ligga kvar internt.

Det är redan planen. Att vänta på Apple och IFA (ev. även Photokina men det har väl inget med telefoner att göra).

Det verkar ju som att båda Nexus får samma design. Mitt problem är mer utrymmet och sen verkar stabiliseringen ganska dålig. Såg precis en jämförelse mellan Nexus 5X och iPhone 6s och jag tycker Nexus 5X hade grymt dålig stabilisering (nu menar jag dessutom iPhone 6s och inte 6s Plus med OIS). Bildkvalitén i övrigt är det inget fel på.

Ara gillar detta.
  8. Droid55

Droid55 Guest

Galaxy S7 verkar dock ha bäst kamera. Grym stabilisering. Bra vidvinkel. Mycket bra. Inte ett dugg förvånad över att Samsung är så stora, de snålar liksom inte på något.

9. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 791
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Who knows, dom nya kanske får OIS även om det ännu inte stått i några ryktes-artiklar ännu :)

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

11. Droid55

Droid55 Guest

Man kan ju alltid hoppas. Jag läste att Galaxy S7 har "phase detection" dock. Finns det andra som har det också? Phase detection är ju riktigt grymt. Det konstiga är att de flesta kompaktkameror saknar phase detection men Galaxy S7 har det. Kameratillverkarna är på tok för dåliga på möta konkurrensen från smartphones.

Hm, ja. Fast tycker Galaxy S6 lockar mer för det priset. Vattentålig är inget krav men ett stort plus.

12. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    519

MINA ENHETER

Jag har 45 appar installerat och de tar upp 2G, så på de 20G som är lediga i en 32G mobil får du in ca 450 appar.
    Filmar du sedan direkt mot ett minneskort, så kan du ju sen ta ut det och stoppa in ett nytt om du behöver, men kolla så att din tilltänkta mobil verkligen kan filma direkt mot minneskort om du vill göra det innan du slår till.

Mobilkamerorna är numera så bra att inte många kompaktkameror säljs längre, då köper man hellre en riktig systemkamera.

13. Droid_301

Droid_301 Guest

Fast med sämre kamera?

14. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 791
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  15. Droid55

Droid55 Guest

Du menar 45 appar på 2GB?

Filma direkt mot ett minneskort?

Det stämmer bra angående kompaktkameror. Det finns dock undantag. Kompaktkameror blir mer avancerade/premium med 1-tumsensor osv. Fast det produceras fortfarande kompaktkameror och bridgekameror med mindre sensorer vilket är konstigt.

Du menar att S6 har sämre kamera? Än vad? LG G5? Det är inte omöjligt. Har inte jämfört just dessa två.

Tack för tipset.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag skulle inte säga att S6 har sämre kamera, de är ganska likvärdiga, men däremot har LG G5 två kameror varav den ena ger supervidvinkel, det är ett stort plus och ger spännande fotografiska möjligheter.

17. Droid55

Droid55 Guest

Jaha. Hade hellre haft tele dock om jag skulle ha två kameror. En normal eller mer vidvinkel + en tele/supertele.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tele kan man ju alltid "få", det är bara att beskära bilden. Mer vidvinkel blir svårare att "trolla" fram. Men visst, klippa samman flera bilder är en möjlighet.

19. Droid55

Droid55 Guest

Det finns väl begränsningar på hur mycket man kan beskära en bild? Ju högre upplösning desto bättre men trots det finns även där begränsning. Man vill ju inte beskära ut pixliga bilder.

Vad jag menar med vidvinkel är att jag tycker att Samsung redan erbjuder vidvinkel. Kanske för jag jämför med iPhone... Tycker Samsung är jättevid i jämförelse.

20. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det stämmer givetvis, en bild tål inte hur mycket beskärning som helst. Jag har en lösning på det, här är några bilder på mitt teleobjektiv för mobiler (universell):

Bifogade filer:

Droid55 gillar detta.