billig offsite backup

Diskussion i 'Off Topic' startad av Mazrim, 23 juli 2009.

1. Mazrim

Mazrim Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag behöver en billig, men hållbar, "backup" enhet. Troligen en NAS eller liknande skulle funka.

Det är inte för att streama musik eller sådant utan enbart för långtidsförvaring av foton och viktiga dokument. 500gig räcker mer än nog, lägre tror jag inte att jag vill gå.

behövs enbart ftp-anslutning.

Någon som har ett förslag på produkt? den ska tåla att stå på 24/7 i minnst ett år. design = dont care.

2. nuco

nuco Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25+ SD

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25+ SD
    Telefon 2:
    Nothing Phone
    Platta:
    Samsung S8
    Ta en titt på DLINK DNS-323 ( har plats för 2 diskar plus RAID stöd) .. har en sån för backup och lagring i snart 1 år.. aldrig strulat.. kör 2st x 500GB i RAID 1 ..

Såg att det har kommit en ny DNS-343 med stöd för 4 diskar...

NAS går också att "hacka" så man kan köra webbserver (php + mysql) och en hel del andra roliga prylar.. Om man gillar sånt.. ;)

Priser kollar du enklast på prisjakt.nu

3. _j0nas_

_j0nas_ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Freenas och "plockdelar" fungerar primafint.
    En tråd om som kanske kan vara bra o läsa :)
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=344

I mina ögon är VPN + smb + synctoys mycket väl fungerande lösning för hemma backup/syncning.

4. John

John Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Netgears ReadyNAS-serie är ruggigt bra och kan rekommenderas värmt! Dustin har dessutom ett väldigt bra erbjudande på Duo-modellen just nu som kan fås med en 1TB disk på köpet, du kan sedan skaffa en till för redundans - vilket är att rek.
    http://www.dustin.se/pd_5010251260.aspx

Något som jag även kan tipsa dig om är att vända dig till ett företag som tillhandahåller sk. Fjärrbackup.

Vårt företag kör med Incabus Systems Remotebackup och det har fungerat väldigt bra och smidigt.
    Och även privatpersoner kan använda tjänsten, i längden så blir det dessutom bra mycket billigare än om man själv ska köpa in hårdvara och pula. :)
    Absolut värt en titt! Du har möjligheten att prova tjänsten gratis i 30-dagar först.

http://www.incabus.com/sv/services/remote_backup.html

Last edited: 24 juli 2009
  5. eklund

eklund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

49 250 kr för 12 månader om man vill ha 1 TB. knappast billigare än egen hårdvara.

jag undrar vad home group som kommer med win7 kan tillföra det hela. speciellt om man inte kör några linuxburkar, fast det kanske kommer någon linuximplementering som jag kan använda.