Billig stor surfplatta lämplig som fotoram

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av peterhjalmarsson, 11 jan 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. peterhjalmarsson

peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Mamma och pappa såg min Sony Xperia Z Tablet med tillhörande laddställ, och gillade hur den fungerar som fotoram med bildspel till vardags. Nu vill de ha något liknande, men vill förstås inte betala lika mycket.

Nån som känner till något liknande i lägre prisklass? Krav:
    * Docka (edit: plattan skall kunna vara påslagen 24/7 när den är dockad) *)
    * Minst 10" skärm, 720p eller bättre. Gärna hyfsad färgbalans
    * 512 kB minne, men 1GB vore ett stort plus
    * edit: det skall vara en Androidplatta, inte bara en fotoram
    * edit: den skall vara batteridriven
    Prestanda, tunnhet och vikt är inte viktigt. De är inte på något sätt krävande användare.

edit: *) En docka är ett ställ där man stoppar in plattan, och den då automatiskt ansluts till laddning och eventuellt dataanslutning utan att man behöver pilla med lösa sladdar. Det kan ske med s.k. pogopins, en USB-kontakt i botten av dockan, eller (i teorin i alla fall) trådlöst.

Last edited: 12 jan 2014
  2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vad söker dom då, med kravet att den skall kunna visa foton så räcker det ju med just en fotovisare för några hundra...

3. peterhjalmarsson

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag tyckte, med tanke på vilket forum vi befinner oss i, att det framgick rätt tydligt att det är en surfplatta vi pratar om? Så är i alla fall fallet. Edit: gärna Android.

4. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
  5. peterhjalmarsson

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

6. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Detta tänkte jag på för längesen och ett problem med denna ide. Välj en platta som inte stänger av skärmen under viss tid, Samsung plattor har max 10 min skärm på bara och batteriet räckte inte länge. Att ha på laddningen hela tiden, tyckte jag inte var nån bra ide, även det går att välja att skärmen skall vara på hela tiden under laddning och tror under längre tid kan skada batteriet/plattan.

Köp nån billig kina platta med hög upplösning, om det är endast för användas som foto ram.
    Aoson M33 9,7" IPS för 1499:-
    2048x1536 pixlar
    Nackdelen med kina plattor, är laddning sker inte med vanlig USB port och utan med 2.5mm DC port och laddas med medföljande AC laddare. Kommer inte se snyggt med om ställs på en surfplatta ställ och med en sladd som sticker ut.

http://www.tabletkungen.se/android-tablet-10-tum/262-aoson-m33.html

7. peterhjalmarsson

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Det visste jag inte, att det inte går att ha skärmen ständigt på i dockan, på alla. Alla mina enheter kan vara ständigt på när de är dockade (Xperia Tablet Z, Xperia T, Note II). Bäst att lägga till det i kravlistan då.
    Angående det du skriver om kontakt på laddare så är det inte så intressant eftersom plattan skall ha en docka.
    Edit: Självklart slits skärmen av att stå på 24/7, men batteriet skall inte må dåligt av det; de är ju gjorda för att vara anslutna till laddare över natten t.ex.

8. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    593

MINA ENHETER

Du missförstod mig, under laddning går det att ha skärmen på hela tiden och inte utan laddning.
    Sen går det att lösa det snyggt för gömma kontakten, bara köpa ett ställ för plattan och sätta på nån ram, så syns inte sladden. Eller köra sladdlös laddning och se slipper kontakten.

Men om ska endast ha som fotovisning, så finns det stora LCD fotoram för endast visa foto för billig peng och videor. ex:

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Delectronics&field-keywords=LCD%20DIGITAL%20VIDEO%20Picture%20PHOTO%20FRAME

Annars finns det billiga android plattor från 7-10" att köpa och sen bara köp en generic docka för laddning. Så länge det är microusb laddning, så fungerar vilken docka som helst.
    Angående batteriet, så mår ingen batteri av att ha ständigt laddning 24/7 och kommer slitas utav det.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?lb=s158434833&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

9. peterhjalmarsson

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Angående laddning 24/7 så stänger plattans laddregulator av laddningen när batteriet är fullt. Efter det driver laddaren plattan direkt och batteriet ligger bara och vilar sig. Det skall till en väääldigt gammaldags konstruktion för att ge konstantladdning till batteriet.

Ett ställ med lös sladd är ointressant, det skall till en docka, där man stoppar ned plattan och den ansluts automatiskt. Att behöva pilla med en lös sladd är helt ointressant. Normalt fixar man det med pogo-pins (t.ex.Sony) eller en USB-kontakt (t.ex. Samsung). Du nämnde trådlöst, och det skulle också vara bra förstås, men jag har aldrig hört talas om en docka med trådlös anslutning?

Tydlige behöver jag tydliggöra skillnaden mellan en docka och ett ställ, så jag ändrar i orginalposten igen.

10. kristoffer_1

kristoffer_1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hur gick det?

jag letar också efter en liknande lösning.
    Tänkte mig att detta kan bli en bra julklapp till syskon och föräldrar.
    Då kan alla i familjen posta bilder som visas hemma hos varandra, genom att använda samma konto.

Tror det skulle vara mycket uppskattat.

Hur gick det Peter? Jag är nyfiken

11. peterhjalmarsson

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Mamma och pappa är väldigt nöjda, det blev en Fujitsu Stylistic, men den är nog utgången nu tyvärr.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.