Billig surfplatta med fingertrycksavläsare

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 19 maj 2018.

1. Droid55

Droid55 Guest

Jag är på jakt efter en billig surfplatta med fingertrycksavläsare och minst 32 GB internlagring. Vad skulle ni rekommendera?

Med billig menar jag max 3000 kr.

Huawei MediaPad M3 Lite 10 32GB går för 2500-3200 kr beroende på modell (Wi-Fi vs. LTE). Den ska ha fingertrycksavläsare. Nu undrar jag över Huaweis UI. Är det som på deras telefoner? Sist jag testade en Huawei var Honor 8. Finns det dubbla webbläsare osv. eller hur fungerar det? Någon som vet?

Pappa har en Samsung Galaxy Tab A som saknar fingertrycksavläsare. Dessutom upplever jag en hel del bloat. Jag antar att det finns en del bloat på Huawei också. Skulle ni säga att det är likvärdigt, sämre eller bättre än hos Samsung?

Edit: MediaPad M3 Lite 10 har USB-B vilket egentligen inte spelar någon större roll, men jag har planer på att senare skaffa USB till Ethernet adapter. Det verkar bara finns USB-C till Ethernet adaptrar och inte USB-B till Ethernet? Stämmer det eller har jag fel?

Edit 2: Jo, efter lite googlade hittade jag, men jag antar att utbudet är och kommer bli sämre med tiden. USB-C verkar dock kosta lite mer och då kan jag inte välja en Huawei för de har tydligen dissat hörlursuttaget i M5.

Last edited by a moderator: 19 maj 2018
    bernard gillar detta.
  2. Droid55

Droid55 Guest

Åsikter om ASUS ZenPad 3S 10? Hur är ASUS när det gäller bloat?

3. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 792
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    @ASUS.Sverige@ASUS.Sverige kan antagligen svara på det [emoji4]

Droid55 gillar detta.
  4. Droid55

Droid55 Guest

Tror jag hittat en som verkar uppfylla mina krav (fingertrycksavläsare, minst 32 GB internlagring, hörlursuttag och USB-C), nämligen Lenovo Tab 4 10 Plus. Bra pris!

Nästan jag vill slå till direkt, någon som har några invändningar?

Edit: Är baksidan i glas? :eek:

Last edited by a moderator: 19 maj 2018
  5. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 792
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja det är glas på baksidan på Tab 4 10 Plus.

6. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
  7. Droid55

Droid55 Guest

Problemet med iPad är att den kör med lightning och lightning till Ethernet adapter verkar ännu svårare att hitta än micro-USB till Ethernet. USB-C till Ethernet finns det gott om.

Sen föredrar jag Googles tjänster (använder typ alla) medan många appar på iPad skulle uppfattas som bloat för mig. Nu går det kanske att ta bort som på iPhone men jag ser inte riktigt vad jag vinner på att välja iPad. Det enda jag kan se som positivt är att de fortfarande erbjuder hörlursuttaget och man lär få kontinuerliga uppdateringar.

Mest sugen på Samsung Galaxy Tab S3 pga. uppfyller mina krav men erbjuder också en stylus (utan behov av batteri såsom bluetooth). Kan inte motivera priset dock. Så antingen blir det en billig nu eller så avvaktar jag tills den går ner i pris.

8. Droid55

Droid55 Guest

Samsung Galaxy Tab S3 har tydligen också glas på baksidan. Varför väljer så många tillverkare glas helt plötsligt?

9. Droid55

Droid55 Guest

Insåg precis att ASUS ZenPad är kompatibel med en aktiv digitizer. Tror den lockar mest nu. Bara osäker på hur det är med bloat och så. Slipper jag baksida i glas också.

10. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 792
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det bör gå att avinstallera eller åtminstone inaktivera ev bloat så som dubbla webbläsare och andra appar som kommer förinstallerade.

Droid55 gillar detta.
  11. Droid55

Droid55 Guest

Det enda negativa med inaktivera är att de fortfarande tar onödigt utrymme. Går det att avinstallera så är det ju toppen, då spelar det mindre roll om den levereras med bloat. :)

12. 220volt

Mottagna gillanden:
    9 792
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Men det rör sig bara om några ynka MB utrymme i så fall, appar är ju inte på flera GB :)

13. Droid55

Droid55 Guest

Tror det blir en Lenovo Tab 4 10 Plus ändå. Det enda som skulle vara kul med stylus är att anteckna men det kan ju gå med en vanlig kapacitiv penna också. Visst, inte lika bra som en aktiv digitizer men ändå.

Såg lite videos på ASUS ZenPad 3S 10 och gränssnittet såg inte så trevlig ut ärligt talat. Lenovo Tab 4 10 Plus så ut som stock Android (precis som deras telefoner). Det såg verkligen mycket trevligare ut. Hört att uppdateringar kan vara segt men det får väl gå.

14. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 718
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Uppdateringar kan du i princip glömma med Lenovo men hårdvaran är bra, har själv en Lenovo Yoga tab 3 plus.

15. Droid55

Droid55 Guest

Hur överlever man med surfplattan över tid då? Kan man själv hämta något eller är det krångligt? Tänker mer för att appar och säkerhet ska fungera lite längre. Jag har för mig att Samsung är knepigare att installera något annat på.

16. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 718
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Samma med Lenovo tyvärr, den fick sent om sider Nougat i december 2017 efter att ha lanserats med Android 6.0 i september 2016 när Nougat redan fanns. Säkerhetspatchen är från september 2017 och buggar finns som aldrig lär åtgärdas.

Droid55 gillar detta.
  17. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    576
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ah, ok då förstår jag :) Trodde du var Apple-fantast, därav tipset om iPad!

Droid55 gillar detta.
  18. Droid55

Droid55 Guest

Inget dåligt tips annars. Hade den kört USB-C hade den lockat mer.

Nu ser det ut som att jag kommer använda pappas Tab A. Kanske köper Tab S3 längre fram, även om jag är högst misstänksam mot glasbaksida. Annars prickar den in det mesta.