Billigaste TV paket

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av fkt67, 8 aug 2024.

1. fkt67

fkt67 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Hjälper en äldre släkting som vill ha billigt TV paket. Bredband med Wi-Fi finns redan.
    Jag tänker ett streaming paket med "linjär" kanaler men även så man kan installera SVTplay och andra tjänster senare.
    En Chromecast med Google TV HD ca 500kr men vilket TV abonnemang?
    Har hittat Telia Mini för 199kr per mån (för att köra Telia Play på Google TVn), med de flesta vanliga TV kanaler som brukar ingå.
    Finns det nåt billigare och man inte tänker IPTV?

2. RBdyk

RBdyk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Mini gen 5
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om personen inte har en SmartTV så funkar ju även den där som en Google TV-enhet, så man kan installera Pluto tex, och få fler "gratiskanaler" den vägen. Pluto är dock inte helt enkel att navigera, vilket är lite synd, men enklast är att göra en favoritlista och sedan använda den.

Kristy, Dorfin och fkt67 gillar detta.
  4. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Lånar tråden lite grann.

Jag behöver hjälpa mina morföräldrar, båda 90+ som bor i villa utan bredband. De ser inte särskilt bra och att lära dem ny teknik undviker jag så långt det är möjligt. De bestämde sig för att inte hålla på med internet nån gång för 30 år sen och står fast vid det, så de är totala analfabeter i sammanhanget. I dagsläget har de varsitt programkort från Boxer och tittar på marksänd TV. Efter årsskiftet kommer Boxer sluta sända via marknätet (SVT + TV4 undantaget) vilket innebär att vi behöver hitta en ny lösning. Värt att tillägga är att jag använder ett extrakort på deras abonnemang för att få tillgång till kanaler via marknätet i vår sommarstuga (där bredband finns).

Det jag antar kommer behövas är dels någon form av mobilt bredband, dels ett nytt tv-abonnemang, ev. med hårdvara även om vi undviker det om möjligt. Boxer erbjuder en TV hub mini eller vad det heter per programkort (dvs. tre stycken), men jag är inte säker på att det är en hållbar lösning för mina morföräldrar. Appar, streaming osv är totalt inaktuellt i deras fall, och allra helst vill de kunna fortsätta använda TV:ns medföljande fjärrkontroll för att zappa mellan kanal 1-12, precis som de alltid har gjort.

Vad göra?

KTM gillar detta.
  5. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

utan att veta exakt vad de har så tror jag att om de skall använda tv fjärr så är det stv+tv4 som gäller. boxer tvhub mini fungerar inte med CEC styrning vad jag upplevt.

Kristy gillar detta.
  6. Amedi21

Amedi21 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145
    Telefon:
    Oneplus 7t

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 7t
    Vet du om det finns någon tv-leverantör med digitalbox där tv:ns medföljande fjärr går att använda? Alternativt en digitalbox vars fjärrkontroll helt kan ersätta tv:ns dito?

7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

har provat telias, boxers och tele2. ingen av dessa funkade bra med CEC. andra har jag inte provat

8. Roel

Roel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Jag använder Tele2 tv-hub och dess fjärrkontroll för i princip allt, även av och på (utom för att byta HDMI ingång när jag ska köra tv-spel). Men hur det fungerar med abb och så vet jag inte, bor i en BRF med kollektivavtal

jogge gillar detta.
  9. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 304
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telia, Tele2, Boxer och Telenor har alla appar som finns till Apple tv, där kan i alla fall jag använda min LG fjärr för att styra ..