Billigt Abonemang

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av wikings1, 9 jan 2011.

1. wikings1

wikings1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

2. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Förstår inte riktigt vitsen med detta framför Tele2 Netto. 1-2 öre billigare uppkoppling och minuttaxa, men +10 resp +90 öre för sms/mms. Visst, 2 års bindning på Netto, men får man absolut nog efter två månader kan man betala av 18kr * 22mån = 400kr och vara av med det. Netto kostar 18kr/mån och inte 19.

Tar hellre en stor aktör med många olika tjänster än en mindre som färre har...

3. sweban

sweban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är väl framförallt de 57 kr för obegränsat surf som är intressant, inte de 18 vs 19 kr i månadsavgift..

4. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Debiteringsintervallet är en sjuk fördel också

5. Viggo

Viggo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Vet inte hur det är hos tele2 men försökte göra det du säger med mitt telia prata på men då ska de ha en avgift på 250kr utöver de resterande månaderna när man vill betala av.

Tycker abonnemanget låter bra. Sekunddebitering och ingen bindningstid är toppen. Hittar heller ingen begränsning när det gäller IP-telefoni. Att det körs på Telenors nät samt att surfet går med max 1 mbit är väl nackdelarna.

6. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Att det körs på Telenors nät är ju snarast en fördel. Deras 3G-nät slår Tele2s alla dagar i veckan.

7. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    278

MINA ENHETER

Sen så håller Telenor på att slå ihop näten med Tele2.
    Så alla Tele2 2G-master kommer att tillhöra Telenor också. :)

8. karstensson

karstensson Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tele2 kör ju i telias nät, o det är väll sveriges bästa 3g nät ?

9. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Nej, tvärtom.

Det har visserligen vunnit massa tester men det säger mer om testerna än nätet om du frågar mig.

10. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    När det gäller vem som kör vad, så är det så att Telia och Tele2 kör 3g nätet ihop, men när det gäller 4G så är det Telenor och Tele2 som jobbar ihop om det och inget annat, sedan kan jag rekommendera ett abbonemang som Tele2 har men som dom inte gör reklam för, utan man kan bara teckna sig genom att ringa till Tele2, det är en billigare variant av däras Max abbonemang, kommer inte ihåg vad dom kallar det, men man får 1000 samtalsminuter inom sverige utan startavgift under dom 1000 min och 1000 sms och 1000 mms ingår i abb och det kostar tror det är 299 eller 300, surf ingår inte, utan man får köpa surfpaket till
    mvh Herrn

11. Pajn

Pajn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Sveriges bästa 2G, 3 har bäst 3G telenor är tvåa och telia/tele2 blir därför sist.

12. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Så här skrev jag i en annan tråd. Allt enligt mina egna erfarenheter.

"Tyvärr är Telias och Tele2s gemensamma 3G-nät inte vidare bra.

Att det vinner gång på gång i tester säger mer om testerna än nätet om du frågar mig. Man åker runt på olika orter, mäter hastigheten med tptest och den med högst värde vinner. Att svenska umts 3g-nät (Telia och Tele2) är fullt av täckningshål är inget man tar hänsyn till när man utser en vinnare.

Telia och Tele2 bara har satsat på att uppfylla licenskraven för 3G-nätet d.v.s. täcka en viss andel av befolkningens bostadsadresser. Man har satt upp sina basstationer högt och glest för att göra detta så billigt som möjligt.

Kort sagt så blir det hål/dålig täckning på många ställen även där folk ofta vistas. Så länge det inte bor någon i området så säger kraven att man inte behöver bygga 3G-täckning där. Så smarta har PTS varit då de utformat kraven.

Tre och Telenor har istället byggt sitt 3G-nät så att man ska kunna vara konstant uppkopplad. Att man har fler basstationer men täcker en mindre yta än Telia och Tele2 säger lite om vilka som satsat på kvalité.

Så tyvärr finns nog ingen annan lösning än att byta till Tre eller Telenor."

13. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Kan väl tyvärr krasst konstatera att det finns ingen operatör som kan lova fullständig täckning överallt, för dom ljuger då, alla har sin fläckar, jag kör själv med Telenor men där jag bor har jag taskig täckning både på 3 och Telenor, har påtalat det ett antal gånger för Telenor och det som är tråkigt att det är ett ställe där det bor bra med Norrmän vilket borde göra att dom är intreserade av att få full täckning, men inte, där emot så fungerar Telenor bra på dom ställen där jag brukar jobba, men man vill ju att det ska fungerar över allt, Telia och tele2 har full täckning över allt där jag bor och även där jag brukar vara och jobba, så därför kommer jag byta till tele2

14. MonsterBjörn

MonsterBjörn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Glocalnet

Mobilabonnemang Fritt

Månadsavgift: 99 kr/mån
    Kampanjrabatt 6 mån: -99 kr/mån
    Öppningsavgift ej avgiftsfria- och nödnummer: 0,99 kr/samtal
    Samtal till Glocalnets mobila och fasta nät: 0 kr/min
    Samtal till övriga mobila och fasta nät: 0 kr/min *
    Samtal till Kundservice: 0 kr
    SMS: 0 kr * *
    MMS: 0,69 kr
    Bindningstid: 24 mån
    Uppsägningstid: 3 mån
    Anslutningsavgift: 199 kr
    Surfa med GPRS/3G med Mobilsurf: - 59 kr/mån * * *
    Samtal till Röstbrevlåda: 0,69 kr
    Videosamtal till alla mobiler: 4,69 kr/min

Minsta totala kostnad: 3397 kr

Abonnemanget (24månader) plus Samsung Galaxy S2 (hämtat från Prisjakt) = 3397 + 5138 = 8535 kr

Med andra ord blir det den minsta månadsavgift på: 8535 / 24 = 356 kr
    Nu är inte öppningsavgiften för alla telefonsamtal inräknat!

*
    Prata upp till 2000 min/månad inom Sverige.Samtal till nummerupplysning, röstbrevlåda samt särskilda samtal (t.ex. betalsamtal, innehållstjänster och 077-nummer) ingår ej. Efter 2000 minuter ringer du för 0 kr/min till alla Glocalnettelefoner och samtal till övriga mobila och fasta nät debiteras enligt ordinarie prislista, 69 öre/min.

* *
    Skicka upp till 4 000 SMS/mån inom Sverige. Därefter debiteras enligt ordinarie pris, 69 öre/st. Betal-SMS eller SMS skickade från utlandet till Sverige omfattas ej.

* * *
    I abonnemanget ingår 3 GB mobilsurf varje månad med en hastighet av 1 Mbit/s. Om användandet överskrider 3 GB förbehåller vi oss rätten att sänka hastigheten till 32 kb/s.

http://www.glocalnet.se/mobiltelefoni#page=priser_villkor

Någon som har någon erfarenhet om detta abonnemang?