Bilstereo med Android

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Volt, 19 apr 2012.

1. Volt

Volt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är sugen på att köpa en ny bilstereo och har hittat 2st olika dubbel-din spelare som har Android.

En anledning att jag vill ha ett androidbaserat system är att jag vill kunna koppla upp OBD2-läsaren och se bilens info. Sen att man kan spela spoify och Tv mm är ett stort plus.

Har hittat 2st olika, båda på ebay utan något känt märke.
    Ena hade en löstagbar skärm, så man fick en 7" padda "på köpet"

Är det någon som har erfarenhet av detta?

2. Volt

Volt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett anternativ är att köpa en vanlig tablet och hitta ett bra fäste sen köpa en enklare bilstereo med blåtand..

3. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Länkar?

4. Volt

Volt Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Last edited: 20 apr 2012
  5. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag bumpar den här tråden då jag själv har letat ganska intensivt efter en bra lösning.
    Jag har oxå hittat ett par olika alternativ, men de flesta har ganska klen hårdvara, ca 500-700 Mhz och 256 mb internminne (alltså som min gamla Hero som jag köpte för 3 år sen). Visst, inte behöver man samma kapacitet som i sin telefon, men jag önskar gärna att man ska kunna uppdatera till nya Androidversioner. Och det är ju nästa downside, de alternativ som finns idag finns ju bara med Froyo eller Gingerbread.

Personligen ser jag inte en extern padda som ett alternativ, jag vill ha en snygg integrerad lösning i bilen. Jag antar att marknaden precis har börjat blomma ut, och att det kommer fler alternativ vad det lider.

En lösning kan vara Pioneers AppRadio, som kan spegla telefonens skärm. Dock vet jag inte exakt hur bra det fungerar, och om du verkligen kan köra alla dina appar i den.

Har ni hittat något nytt?

6. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Efter kontakt med återförsäljare visar det sig att Dynavin faktiskt har Androidvarianter för fler modeller än vad som specas på deras hemsida. Den finns alltså inte bara för BMW, utan även för ett gäng andra bilmärken. Det är intressant, men tyvärr så känns hårdvaran lite väl klen. 600 Mhz är inte mycket att skrika för...

7. PsychoCheF

PsychoCheF Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Tror nog pioneers lösnign bör fungera bra, så länge de har en skaplig kvalite på skärmen och touchen.
    Det verkar som du ansluter telefonen via video-ut, t.ex hdmi. I så fall speglas ju bara din skärmbild, själva telefonen gör fortfarande allt jobb.

8. Exile82

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Ja det stämmer ju, det är ju via MHL och då kan man väl inte "fjärrkontrollera" telefonen?!
    Å andra sidan ska man ladda ner en Pioneerapp som man måste starta i telefonen, finns kanske någon smart koppling där.
    Oavsett så tror jag att Pioneer satsar på en bra skärm, vilket inte är säkert att de andra märkena gör.

Jag är lite tveksam fortfarande. Jag tror att androidbilstereo fortfarande är för nytt och fräscht för att det ska vara bra, förhoppningsvis hakar fler aktörer på en i övrigt jävligt bra idé.

9. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Något nytt på den här fronten?
    Jag är ute efter en integrerad snygg lösning, dvs en 2 din bilstereo med Android i, Capacitive skärm och 3G.

Tips och erfarenheter?

Har sett en del apparater på kinashopparna, där står att det är rattstyrning.. Hur kan det stämma, det lär ju se jäkligt olika ut från olika biltillverkare?

10. Drkosmos

Drkosmos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Funderar också på en liknande lösning.
    Men i mitt fall så letar jag efter en 6-8" surfplatta med inbyggd GPS och blåtand för att koppla till min bilstereo. Känns som en smidigare och enklare lösning med tanke på den bil jag har.

11. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Kör denna: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=93314
    Är nöjd. Finns i capacitive version. Denna är ju anpassad för vw och canbus funkar bra, finns i universalt utförande samt till andra specifika utföranden. Vet inte hur canbus funkar för den universala modellen.

12. fluppen

fluppen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    426

MINA ENHETER

Ja jag har kikat i din tråd där.. Den finns asså med capacitive skärm?
    Får kolla runt lite mer då..

Att den är till VW innebär vad? Jag kör saab, storleksmässigt borde väl dubbeldin vara samma eller? Är det inkoppling och dyl som skiljer?
    Man kan väl köpa den adapter-ram man behöver till resp bil?

13. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Asså det finns en uppsjö av olika variationer på denna radio. Jag har en som är kopia på VW marginal utförande: http://www.ebay.com/itm/Dash-Car-Ra...I-GPS-DVB-T-TV-F-VW-Passat-Golf-/181006087186
    Sedan finns det universalvarianten som ska passa i "alla" - har läst att några varit tvugna att karva lite på listen medan andra inte haft några problem alls (finns monteringsaramar): http://www.ebay.com/itm/Car-Stereo-...Video_In_Dash_Units_w_GPS&hash=item20cf989dec

Youtube klipp för capacative versionen (se användarens profil för fler filmer):http://www.youtube.com/watch?v=V9Jz6IaasWw&feature=youtube_gdata_player

fluppen gillar detta.
  14. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är du nöjd med din?

15. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Väldigt nöjd, har gjort en videorecension men måste få ut film skrället (har supit bort min minneskortsläsare). Tror det bästa är om du gör en lista utifrån vad du vill ha ut från din bilstereo och sedan se över möjligheterna till detta. Vissa har väldigt stora krav men för 5000:- så tycker jag du får väldigt mkt.

16. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Antar att den har inbyggd GPS?

17. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

GPS-dongle, min ligger dold under panelen. Kör waze och google Navigation utan problem. Andra användare kör copilot.

18. fdacic

fdacic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Låter som ett bra alternativ till VAG's audi's navigationssystemet, ska kolla upp det :)

19. xeeba

xeeba Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska beställa en dubbel din

Hej

skulle behöva lite hjälp.
    är på väg att beställa en Android bil stereo.
    är du nöjd med din? eller har du hittat mera svagheter med den?

ser att det finns stereos med android 4.0 men då är det wince6 oxå.

vad hade du rekommenderat?

20. SWEUP

SWEUP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    197

MINA ENHETER

Är nöjd med min, det som jag egentligen bara är besviken på är att ljudet från andra appar "inte kommer fram" om jag inte stänger ner musik appen som kommer med från början.

Tycker absolut inte du ska köpa en android+win, du har större chans att få support/info i XDA tråden om du kör en pure android enhet.

Kolla in XDA-tråden, de sista sidorna runt 200, är intressanta. Verkar som "pumpkin" försäljaren på ebay har en android 4.x enhet på gång men tyvärr verkar det inte finnas root och systemfilerna är krypterade.

Att tänka på utifrån urval:
    - canbus, är din bil kompatibel
    - TV, vill du ha TV se så att det är en digital (inte analog) som stödjer det svenska TV-nätet
    - modell, vill du ha en universal modell är vill du ha en som är speciellt för din bil (jag har för VW)
    - Capacative, kolla så att du får en skärm som är capacative