Blå nyans på bilden i Galaxy S

Diskussion i 'Galaxy S' startad av vurna, 22 jul 2010.

1. vurna

vurna Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

hejsan!

Jag är en ny ägare av Galaxy S och hitintills mycket nöjd med telefonen.

Jag har dock märkt att skärmen har ett uns blå nyans över sig. Det var en kompis som märkte det, jag hade själv inte tänkt på det förrän han påpekade.

Det det blir också betydligt mer märkbart när något med vit färg visas på skärmen samt om man har en annan telefon bredvid.

Jag har bifogat en liten bild för att illustrera. Dock ser det lite blåare ut på denna bild än vad det i verkligenheten gör tycker jag.

Är det någon annan som känt av samma fenomen? Kan det vara fel på skärmen på just min telefon eller kan det lösas av en firmware uppgradering?

2. Salubri

Salubri Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att Galaxyn har en skärm som är lite blåaktig är inget jag har märkt. Vet inte heller om min har det. Men efter att ha sett detta ska jag se om jag kan jämföra med någon annan mobil. Hur gör jag för att se det blå så bra som möjligt? Ljusstyrka max eller min?

(Om du tar fotografier för att jämföra färgerna på flera skärmar är det bra om du har med något annat vitt och ställer vitbalansen efter (iaf om du kör med auto på kameran). Annars kanske kameran väljer en av skärmarna som vit vilket gör de andra icke-vita.)

Jag har sett ett test där Galaxyn jämfördes mot iPhone 4 och de klagade då på att Galaxyn hade en gråaktig skärm och inte lika ljusstark (de visade båda lurarna bredvid varandra med webbläsaren igång). Jag har sen hittat att webbläsaren har en separat inställning för ljusstyrka så i deras fall tror jag att det berodde på att de inte upptäckt det och att Galaxyn där alltså var inställd på det minsta i ljusstyrka.

Last edited: 22 jul 2010
  3. tigersaid

tigersaid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Rakt framifrån med full styrka märker jag inget. Men väldigt snett från sidan ser jag blått lite gran.

-----------------------------------------
    Sent from my Samsung Galaxy S with Android 2.1 using the Tapatalk app.
    Biji Kurd o Kurdistan!

4. the-guvnor

the-guvnor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag har oxå samma problem, ska nog lämna in den!

5. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Upplever skärmen ganska neutralt vit. 3Gs har enligt mig en varmare ton. Det kanske underlättar jämförelsen om man tar med en bit vitt papper i bilden så ögat kan kalibrera sig. Det är ganska lätt att lura den automatiska vitbalansen på en kamera.

Väljer automatiken 3Gs:en som vit blir samsungen åt det blåa hållet. Väljer den samsungen som vit blir iPhonen åt det gula hållet. Det måste finnas en referens.

Men upplever du skärmen som blå är det nog nåt fel på den. Konstigt att du inte sett det innan det påpekades dock..

6. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Likadant på min. På ett tidigare ex jag hade så var översta delen vit och med en linje på skärmen var den blå under till. Mycket tydligt fel.

Med denna har jag bara konstaterat att den ser likadan ut över hela skärmen (så jag har varit nöjd), men jag har inte tänkt på att den är blåaaktig förrän efter jag läste din postning, och nu är det tydligt för mig. Önskar jag kunde jämföra med den som jag lämnade in och se om jag nu har blått över hela så som den andra var där nere eller om jag har den relativt vit så som det översta området. Men det kan jag inte svara på.

7. vurna

vurna Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

När vi (jag och två kompisar) tog bilden så satte vi ljusstyrkan till max på alla tre telefoner. Men ni har nog rätt i det att kameran vi använde ställde in sig på telefonen i mitten mera än de andra två. För i verkligenheten var inte Galaxyn så blå.

Dock när man jämnför en vit bild på telefonen med en annan telefon tex iphone eller magic i detta fallet så har min Galaxy en jättesvag nyans av blått över sig.

Men om andra också har det så kanske det helt enkelt är så på just denna telefon. Inget jag tänker på alls utom just vid jämnförelse med en annan telefon bredvid. :)

8. EUR1LEC

EUR1LEC Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När skärmen är släckt så är den av en blå nyans också.

Tror orsaken till att den är blå och inte grå/svart som de flesta skärmar är för att betraktelsevinkeln blir bättre. Även fast det är lite blått ser man mycket tydligare än andra mobiler enligt min erfarenhet iaf :)

9. Salubri

Salubri Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En annan grej som jag upptäckt med min skärm är att när den är släckt och jag har starkt ljus på den så kan jag se ett orange krokigt streck som på ett kretskort som går från ena sidan av skärmen till den andra. Någon annan som sett det?
    Tror att det beror på att Super AMOLED-skärmen är så tunn. Är det tillräcklig starkt ljus så syns det även när skärmen är igång.

10. Interceptor

Interceptor Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Telefon:
    Maze Alpha

MINA ENHETER

Telefon:
    Maze Alpha
    Är alla skärmar blåaktiga? Min nyinköpta är det. Tänkte inte på det förrän jag jämnförde med min iPhone 3g.

Skulle vara bra o veta eller om jag skall lämna in den,