Blackphone och Blackphone 2

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av indika, 20 aug 2015.

1. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Säkerhet, säkerhet säkerhet. Tre ord som är väldigt laddade i dagens samhälle. Vad gör vi privatpersoner egentligen för att behålla vår integritet och våra personuppgifter för oss själva?
    Vissa, som undertecknad, är väldigt medvetna om sitt digitala avtryck och försöker begränsa det så mycket det går. Men utan rätt verktyg är det ofta ganska knepigt och det är ofta information som stjäls under näsan på oss som kan göra mest skada i längden. Små små saker som i stora mängder bildar mönster och visar trender.

Så hur gör man egentligen för att skydda sig on-the-go, när man inte sitter hemma bakom brandvägg, vpn-anslutning och öppen mjukvara?

Företaget Silent Circle släppte förra året en androidbaserad mobiltelefon med namnet Blackphone. Idén bakom enheten är att all information är krypterad och otillgänglig för utomstående. För att lösa detta har man forkat android 4.4.2 till ett eget OS kallat PrivateOS,

Det PrivateOS i första hand gör är att det tvingar användaren att kryptera enhetens datadisk samt använda låsskärm. Funktioner som låsmönster eller ansikts-igenkänning tillåts inte och är således inaktiverade. Vidare frågar PrivateOS vilka behörigheter du vill ge till en app varje gång du skall installera någonting. En funktion som länge varit efterfrågad på de vanliga Androiddistrubutionerna och i de flesta fall kräver rootbehörighet men alltså inte på en Blackphone.

Telefonsamtal kan om användaren vill krypteras med en inbyggd tjänst och det går att ringa till andra, vanliga, telefoner förutsatt att de har laddat ned och installerat appen Silent Phone som finns att ladda ned på Google Play. Samma sak gäller för vanliga sms.

Övriga funktioner som är värda att nämna är krypterad molnlagring, googlesökningar via vpn och fjärrstyrning av enheten.

Relativt nyligen berättade Silent Circle att en uppföljare är på gång, Blackphone 2, vilket pekar på att detta kanske inte var en one hit wonder trots allt. Vad tror ni om denna typen av enhet? Är säkerhetstänket någonting som fler tillverkare bör fundera på eller är det bara en fluga som snart har passerat?

(Specifikationerna på en enhet av detta slaget är knappast det stora säljargumentet men för den nyfikne finns de nedan)
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

bernard gillar detta.
  2. jack63

jack63 Guest

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Jag har många års erfarenhet i ämnet säkerhet. Men som sagt Android är Google eller varför inte Google är Android. Även jag brukar stänga av så många funktioner som är möjligt i min Android smarttelefon. Men just nu i stunden har jag alla tjänster uppkopplade. Det skapar ett mönster så är tanken och den tanken är skrämmande ur många perspektiv. Men på samma gång vet jag att Google kan när det än må passa deras ändamål få fram information oavsett mina personliga åtgärder i min telefon. Så är det. Den som påstår något annat målar upp en falsk verklighet för läsarna.

Det är endast du själv personligen som kan styra flödet av information. Jag är så tråkig så skärmen gråter :-)

Så Blackphone och Blackphone 2 och deras PrivateOS är en utmärkt initiativ för värna om "säkerhet, integritet och våra personuppgifter".

Men även Ubuntu Linux smartphone är 100 % bättre val vad berör följande "säkerhet, integritet och våra personuppgifter"

En Ubuntu smartphone är en riktig Linuxtelefon. Det är min åsikt.

Vad är Android? Är det Linux ????? Ja! Men också Nej! Något svar får ni inte. Medlemmarna i forumet vill med 100% säkerhet inte läsa mitt svar på den frågan.

Herrputte gillar detta.
  3. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Tyvärr verkar det som att mjukvaran i Blackphone initialt drogs med en hel del buggar. Att appar verkar ha krashat relativt ofta samt att upplevelsen överlag känns väldigt "billig".

Men initiativet är ju i grunden väldigt intressant så det ska bli spännande att få veta mer om Blackphone 2 när det närmar sig. Release i september står det på Silent Circles hemsida så det är inte lång tid kvar innan specs med mera blir tillgängligt.

4. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Blackphone 2 är nu slappt för köp via en länk på Silent Circles hemsida. Priset ligger på enorma 648 pund inklusive moms. Så vad får man för den relativt stora investeringen?

OS: SilentOS med OTA uppdateringar. Info om androidsversion saknas.
    SOC: Qualqomm Snapdragon 615, 64bit octa-core 1.7ghz.
    Skärm: 5.5" Full HD IPS, Gorilla Glass 3.
    Lagring: 32GB inbyggt med stöd för upp till 128GB microSDXC.
    Arbetsminne: 3GB LPDDR3.
    Batteri: 3060mah med Qualcomm Quickcharge 2.0.
    Kamera: 13MP bak, 5MP fram.
    Blåtand: 4.0LE.
    Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac Dual-band 2.4/5.0GHZ.
    Laddningsport: microUSB 2.0.
    Dimensioner: 7.9x76.4x152.4mm.
    Vikt: 164.9 gram.

Blackphone 2 erbjuder precis som sin föregångare krypterade samtal och meddelanden. Man har även en egen butik för appar där Silent Circle manuellt har granskat alla appar innan de läggs ut för nedladdning. Denna butik finns också tillgänglig för Blackphone 1.

För den som vill läsa mer finns produktbladet att ladda ned här.

Personligen gillar jag konceptet men är ytterst tveksam till priset, vad säger ni på forumet?

5. Chiftin

Chiftin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper
    Känns väldigt saftigt för den telefonen, sedan är man ju lite fundersam.

Skulle dom inte släppa PrivatOS/SilentOS som open source? Har dom gjort det? Hur krypteras samtal & SMS?

Det ända positiva är väl deras butik.

Känns som du får samma om inte bättre säkerhet med CopperHead som förhoppningsvis snart kommer till fler telefoner.

6. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det går att läsa att Silent Circle skräddarsyr lösningar för företag, vad det nu innebär. Men det är klart att en stor del av kostnaden är för deras mjukvaruutveckling. Precis som du säger håller jag med om att källkoden borde finnas för publik granskning. Implementationen av AES kan ju vara bristfällig. Kanske får man kika på den om man vill beställa ett stort antal eller representerar en regering eller liknande. Det känns ändå som att de riktar in sig på den typen av kunder.

7. PolkaMan

PolkaMan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Är det någon som har köpt en Blackphone, jag har blivit intresserad av att testa den. Någon som vet om det finns något liknande som är lite nyare?

8. dalton

dalton Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 600
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    indika gillar detta.
  9. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Med det priset är det helt klart en intressant investering. Jag har länge varit sugen på att testa deras app för samtal och meddelanden men önskade man kunde få testa ett demo innan man betalar för den. Med telefonen såpass nedsatt i pris är ett köp helt klart ett alternativ. Tack för informationen!

dalton gillar detta.
  10. dalton

dalton Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 600
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Blir väl runt 1200:- helt ok pris.

11. Micke_A

Micke_A Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    En kollega till mig köpte en, och den kom inom någon vecka. Såg lovande ut, men när han gjorde en update brickade den. Tydligen olicensierade exemplar ute på marknaden. Det kom en del nyheter om detta för några dagar sedan. Jag länkar en så att ni är försiktiga med detta.

Frågan är om det kommer att vara möjligt att läsa in ett annat ROM, eftersom den är krypterad. Trist... :(

Om någon hittar något sätt att låsa upp så hör av er här!

http://www.ubergizmo.com/2017/01/blackphone-2-update-brick-unofficial-devices/

indika gillar detta.