Blade 2.2 till Light, någon som testat?

Diskussion i 'ZTE' startad av Papput, 28 maj 2011.

1. Papput

Papput Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla,

Är det någon här som testat om Telias 2.2 till Blade funkar på Light?

Light och Blade är ju i stort identiska av vad jag kan förstå, förutom skärmstorlek och single touch på Light och med lite tur borde det funka. Eller finns det någon avgörande skillnad som kan sätta käppar i hjulet? Kanske bör man vänta på den oficiella uppdateringen? Eller finns det någon fördel med att annvända en custom ROM, förutom att jag kan uppdatera idag?

2. Poptot

Poptot Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Varför skulle du vilja köra Blades 2.2 på en Light? Det finns 2.2 till ZTE Light redan(dock inte officiell). Länk(Det är inte en custom rom)

3. Papput

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, så pass, jag hade fått för mig att det var en custom som beskrivningen handlade om. Ber om ursäkt för att jag läst på för dåligt. En sak som dock inte framgår är vilken version uppdateringen har, förutom 2.2, vill bara vara säker på att det inte är en prerelease, beta eller liknande. Någon som ha koll på detta?

4. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Som tur är så tror jag att den skulle vägra installera på en light såvida man inte använder en hackad version av uppdateringsprogrammet.

Jag avråder bestämt från att försöka såvida ditt mål är att förstöra plattan.

Jag garanterar att plattan kommer att bli oanvändbar om du lyckas flasha den.

Light != blade

5. Papput

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack PatricLamu och kallt_kaffe, ni har förmodligen helt rätt, min fundering var mest en fundering, just därför att dom är så lika. Det finns säkert skillnader jag inte känner till som skulle ställa till det. Förstöra plattan är naturligtvis inte aktuellt, därav frågan. Jag gillar den ju trots att den har sina brister och kan man hjälpa upp några av dom med en uppdatering känns det ju som en stor fördel, om det låter sig göras utan att göra avkall på stabilitet och funktionalitet. Det jag framför allt vill komma åt med 2.2 är att t.ex. att kunna spara och köra apps direkt från minneskortet (typ större GPS-appar som inte får plats annars) och med lite tur få lite bättre prestande/respons från plattan då processorn inte är den snabbaste. Går det att lösa med en uppgradering till 2.2 är jag hemma och kan nöjd leva vidare med plattan då den lätt fixar dom övriga krav jag har.

En fråga bara, är det någon som vet om uppdateringen ovan är en stabil "officiell" variant eller om det är något förhandsexemplar, prerelease, beta eller liknande som "läckt ut"?

6. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Såvitt jag har förstått är den uppdatering till 2.2 som NiklasO skrivit guide till i den klistrade tråden längst upp i det här forumet en "äkta" officiell uppdatering. ZTE Light finns ju i rätt många länder och under rätt många namn, och någonstans - minns inte var så läckte det ut en uppdatering strax innan den fanns helt "officiellt". Däremot blir svaret "nej" på din fråga om du ställer den ur ett rent "telai"-perspektiv, eftersom de ännu inte släppt 2.2 till denna platta.

Skulle du nu välja att gå vidare och installera 2.2 med hjälp av befintlig guide så får du också en platta där lcd-densiteten är mycket bättre anpassad till våra 7"-skärmar, du får en platta som - i mitt tycke - blir mycket "rappare" och smidigare. Du får också redan från start (utan att behöva blanda in tredjeparts-grejjor) möjlighet att flytta många av dina apar till minneskortet, men om det inte hjälper kan du givetvis gå vidare med andra lösningar. Själv har jag valt att använda en lösning som heter Move2sd Enabler som tar den "inbyggda" funktionaliteten ett steg längre - men fortfarande utan att man behöver formattera sd-kortet på något speciellt sätt. Jag har på detta sätt flyttat så mycket av 17.77mb stora Sygic Navigator till SD-kortet att det enbart blev 356kb (!!) app kvar internt.

Nästa steg - efter att du fått in den Officiella 2.2 är att antingen börja titta på Light Roast (också 2.2 men ändå snäppet vassare - skapad av kallt_kaffe här på forumet) eller att direkt ta klivet upp till Gingerbread genom att trycka in CM7 i plattan (också den anpassad till våra plattor av samme kallt_kaffe). Och oavsett vilken av dem du väljer så kan du vara säker på att det finns gott om hjälp här på Swedroid för eventuella kluriga frågor du kan tänkas ha.

Själv kör jag min platta med Gingerbread (CM7) och med en partitionsindelningen justerad efter det faktum att de icke-officiella versionerna av Android (Light Roast & CM7) lämnar väldigt mycket ledig plats på systempartitionen, plats som vi har bättre nytta av på data-partitionen (som vi har tillgång till för installation av apps).
    Jag har valt att inte hålla på och pilla med extra partitioner på sd-kortet då det utrymme jag har tillgängligt i data räcker bra till mina behov (har just nu ständigt över 100mb ledigt) utan kör istället som sagt med Move2sd enabler. Jag har viserligen också lagt in lite mer apps på /system redan från start (och tagit bort annat) men det är nog kanske något man inte ska börja pilla med direkt.

För att summera:
    Finns ingen anledning att känna någon som helst oro för att uppgradera. Du har bra och väl fungerande alternativ (3 stycken) och massor av användare som kan hjälpa till om du har funderingar.

HOAP och Papput gillar detta.
  7. Papput

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

gosa, tack snälla för ditt uttömmande svar. Det känns genast mycket tryggare att uppdatera. Lite orolig blir man naturligtvis när man inte har 100 koll på vad det är man stoppar in i plattan. Man vill ju gärna att grejjorna ska funka så bra det går och slippa problem om det är möjligt. Jag tror minsann det börjar bli läge att göra en uppdatering i alla fall och sluta vänta. Tack all för er eminenta hjälp. Jag återkommer med resultatet efter uppdateringen.

8. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Bra idé, och lycka till!

Ett par ord på vägen, "If I may"...

Jag har haft Android i strax under ett år (vilket inte på något sätt gör mig till proffs inom området) och innan dess har jag fipplat med ett par symbian-telefoner (Motorola A925 och symbian 2.1 - det var tider det..) och det jag har märkt - både här och i XDA's forum är något som går igen även inom datorvärlden:

När det går fel - oavsett om det handlar om att roota, flasha in ny ROM, bygga en dator från delar man plockat ihop i nån nätbutik etc. etc. - då går det i de flesta fallen just fel för att folk inte bemödar sig med att läsa tillgängliga manualer och guider, utan kastar sig över saker i nån slags "Gung-ho"-mentalitet. Jag brukar själv få uppleva att folk nästintill gör narr av mig för att jag läser mer än en handfull manualer, ställer ett antal i andras ögon dumma frågor osv. innan jag slutligen slår till och testar vad det nu må vara, men i slutändan behöver jag oftast bara ett försök för att få gjort det jag vill.

Så vad du eller någon annan som läser det här än gör - det finns ingen situation när det handlar om datorer/mobiltelefoner/ikeamöbler/vad det än må vara där akronymen RTFM inte gäller...

- Nu är jag klar! :o

9. Papput

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hahaha, du är för rolig, men du har också helt rätt! Man kan inte allt innan man blivit erfaren, vilket jag inte hunnit bli på Android ännu, därav dom många frågorna. Det är alltid bättre att fråga en gång för mycket. Att läsa manualer är dessutom ofta underskattat då det ofta finns matnyttiga saker nämnda, annars vore det ju ingen mening att skriva dom. Undantag finns naturligtvis men det är alltid bättre att ha läst och kunna konstatera att så var fallet än att upptäcka det i efterhand. Alltså, ta därför gärna gosa på orden, RTFM (read the fucking manual) för dom som inte hört uttrycket tidigare.
    Bra tips är alltid värda att nämna igen!