Hej Första posten här blir en lite historia om min Blade. Var och suddade med kamraterna i lördagskväll. När jag kom hem väntade badrummet. Tvättade händer och lutade mig fram för att fortsätta med lite vatten i ansiktet. Min Blade kröp då ur bröstfickan och dök ned i en halv decimeter med ljummet tvålvatten. Fiskade upp den och tog ur batteri och kort samt lade den på ett element över natten. På morgonen var den torr och startade men touchen var död samt skärmen flammig. Funderade en stund och tog sedan fram instrumentmejselsatsen och skruvade isär den. Efter en noggrann avtorkning med microfiberduk så var alla fläckar borta. Skruvade ihop och allt funkar nästan bättre än när den var ny. Inte bara billig och funktionell utan även ganska stryktålig. Har dock ett irriterande problem, den lägger på under pågående samtal titt som tätt. Har sökt lite men inte hittat någon inof om detta. Det är inget som uppstått efter badet utan det hände redan innan doppet. Först trodde jag att det var någon form av allergi då det endast verkade inträffa när jag talade med iphone men det har även hänt med andra mobiler och fasta linjer.
Mja, men en sensor brevid högtalardelen i telefonen ska stänga av touchen vid samtal. Antagligen den som inte fungerar ordentligt.
Wälkommen och tack för att du delar med dig Närhetssensor tror jag den kallas om du vill läsa mer om telefonens reaktion vid samtal!
Markt att man måste hålla luren precis mot örat för att sensorn ska fatta. Oftast är det ju inga problem, men hänt några ggr när jag tex diskat och svarat med våta händer och hållt luren nån cm från örat, att det lätt kan tryckas på knappar då om man kommer åt med örat snabbt mot skärmen.
Använde nog inte rätt söksträng, varken på Google eller här. Med en sökning på "Närhetssensor" fann jag vad jag behövde.