Blade blivit seg - CPU strular

Discussion in 'Blade' started by idonotwantau, Sep 8, 2011.

1. idonotwantau

idonotwantau Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

jag packade upp en Blade i måndags och började leka. Igår när jag lade mig var allt frid och fröjd, imorse när jag vaknade var den utan att jag gjort något med den seg. Det hackar när man sidorullar mellan skärmarna och animationen när man öppnar applistan har bara två steg... :) Menyn kommer också fram på ett grafiskt icke-fördelaktigt sätt. Jag har kollat CPU-användningen och den ligger kring 10-15 procent som grund, för att sedan var tredje sekund ungefär gå upp till 50-70 i ungefär en halv sekund. Vad kan ha hänt som orsakar detta? Och viktigast av allt, hur får jag bukt med det? Har kollat med en process manager (Quick System Info), det jag ser är att Android-system drar ~10% CPU och det är allt, förutom Quick System Info självt som drar 20-40%. QSI är dock inte problemet då jag laddat ner det nyss för felsökningen. Återigen, vad har hänt, vad göra? Är färsk på det här med Android.

Telefonen är en upplåst Comviq-Blade.

2. Nero

Nero Adult Droid Medlem

Telefon:
    F1

MINA ENHETER

Telefon:
    F1
  3. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ladda ner Process monitor widget pro. Den är bättre att kolla med. Ha den körande under lång tid så visar den vad som tar mest CPU.

Lägg också in ATK, inte gratis-versionen för den drar mer CPU. Kör den manuellt med widget då och då om det känns segt.

Boota också om telefonen ibland.

4. idonotwantau

MINA ENHETER

Att byta Launcher lockar inte, jag är väldigt nöjd med stock faktiskt.

Process Monitor Widget Pro har jag lagt in, kört en stund och försökt analysera så smått men ser inget onormalt. Ska köra det över hela dagen i alla fall och så vad det ger, tack för tipset!

ATK ska ju egentligen inte behövas då Android inte fungerar så, och det gör ingen skillnad om jag själv gör MTK så jag tvivlar på att det skulle fungera.

Någon annan som har något tips? Skulle det teoretiskt kunna vara ett hårdvarufel? Jag har funderat på att byta ROM redan innan detta började, men att testa att göra det och det sedan visar sig att problemen är kvar vore kanske inte helt ultimat med tanke på garanti och liknande.

5. chraist

chraist Replicant Staff Member

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Last edited: Sep 9, 2011
  6. idonotwantau

MINA ENHETER

Tack för svaret! Kanske borde jag prova en factory reset ja. Bättre nu än när jag customiserat mer åtminstone! Kanske testar det under helgen om jag inte kommer på något annat. Om en factory reset inte hjälper, då borde det rimligen vara något hårdvarumässigt va?

7. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Stock launchern laggar, kan det inte vara det som är dit problem? Jag körde med den länge efter en återställning, men den är seg på Blade. Prova Launcher Pro eller ADW Launcher och klaga sen. LP drar mindre cpu. ;)

8. idonotwantau

MINA ENHETER

Stock Launchern var ju inte seg till en början, den blev ju det över en natt bara sådär. Det känns inte som att det är den som är det huvudsakliga problemet. Jag får prova en annan, men som sagt så känns det inte som att det är den som gör att min processor helt plötsligt spikar var tredje sekund.

9. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Du har startat om telefonen?

10. idonotwantau

MINA ENHETER

Hehe. Jodå, det har jag gjort :) Men det är bra att du frågar, jag är ny på detta med Android så chansen finns ju att jag missat något vitalt. Hur som helst ska jag försöka mig på en reset i helgen och se vad som händer, men om någon har något annat tips så där till!

11. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Återställning är ingen big deal. Jag gjorde det hela tiden med min första Blade som strulade. Anade då det var ett hårdvaru-fel, vilket det var. Tror i ditt fall det rör sig om mjukvara.

Se till att du har inställt att Google backar upp dina inställningar/appar. Sen efter återst. logga in direkt och låt Google återställa allt via 3G.

Förresten, logga inte in alls vid första återst. Du vill ju testa om prob. är borta med "ren" mobil. Återst. sen igen och gör som ovan.

Appar du *host* inte fått från market, kan du backa upp med Astro. Lycka till!