Ja, nu är det så att jag fick min Blade från telia för några dagar sedan och har kommit fram till att min telefon är lite udda, kanske t.o.m trasig. Sedan jag fick telefonen har jag tyckt att den dratt för mycket batteri när den var i s.k "Sleep mode" och valde igår att testa om den verkligen sov, ska även tillägga att man kan väcka telefonen med de fysiska knapparna under skärmen oavsett om jag tryckt på powerknappen eller inte. En till konstig sak är att har jag telefonen i flygplansläge så går den in i sleep mode. Hursomhelst så laddade ner spare parts från market och laddade telefonen till 100% för att sedan låta den ligga i sleep under natten (11h). När jag vaknade såg jag i spare parts att "Kör" (Tid utan viloläge) hade varit igång 6 timmar av 11 och batterinivån låg på 71%. Googlade runt lite och såg att det kunde vara apps som man installerat som kunde orsaka detta så gjorde en factory reset för några timmar sen men telefonen vägrar ändå att sova. Har testat att stänga av alla funktioner så som gps, platsdata, wifi, 3g, synk etc så att man bara kan ringa/smsa men till ingen nytta. Det hjälper heller inte att ta ur sim-kortet utan det är bara flygplansläget som gör att telefonen sover. Har ni några förslag eller ska man behöva skicka in telefonen till Telia?
Låter konstigt att den inte sover efter en fabriksåterställning för det är som du säger någon app som håller den vaken. Kolla i Spare parts under "använd delaktivering". Där kan du se vilken app som håller den vaken och hur länge den gjort det.
1h 50m sedan jag startade telefonen och på den tiden har användningen av delaktivering varit 1m 39s från android-system och 41s från samtal, är detta ett problem? Funderar på att flasha in en custom rom och se om det hjälper något, men undrar hur lätt det är att få tillbaka den till helt original ifall jag behöver lämna in den, eller om det ens går?
Misstänkte att det skulle vara Android-system eftersom inte en återställning hjälpte. Det är ett problem eftersom man inte kan veta exakt vad som håller den vaken. En custom rom kommer förmodligen att hjälpa. Det borde gå att återställa telefonen helt men då måste man ha en original-recovery som man kan flasha. Eventuellt kan problemet lösas med att man ändrar nån inställning jag kan inte komma på vad mer du kan testa.
Ursäkta jag snyltar mig in lite. Är 1m 39s för android-system i Användning av delaktivering om tfn varit på i 1h 50m mycket? Isf har min problem, trodde det var normala siffror.
Haha "Det är ett problem eftersom man inte kan veta exakt vad som håller den vaken." blev lite kul för det verkar som min Blade lärt sig sova nu och jag har ingen aning om hur det gick till. Det där med en original-recovery, menar du telias original-ROM eller är jag ute och cyklar? För det finns ju en telia-rom på forumet. Tack så mycket för dina inlägg anyways, får se om mobilen börjar bråka igen.
Ja det är mycket för det betyder att telefonen aldrig går ner i viloläge och batteritiden blir lidande. Det är snart 13h sen jag tog min ur laddaren och Android-system har hållit den vaken i 48 minuter. När du kollar under Övrig användning ska Kör bara vara något högre än Skärm på Såhär ser min ut
Har ungefär samma på min. Men min fråga var om 1m 39s av 1h 50m (siffrorna hämtade från exec's inlägg), om det är mycket. Känns som missförstånd?
Det är bara att hoppas att den sköter sig nu då För att kunna byta ROM måste man först byta recovery. Det är recoveryn som gör att du kan lägga in en annan ROM. Man kan chansa och bara lägga in ROMen men om den ska återställas helt måste man även återställa recoveryn.
HAHA nu ser jag Det är jag som inte alltid kan läsa och Nej det är inte mycket, det är snarare väldigt lite. Givetvis läste jag 1h 39m och inte 1m och 39s
Verkar som att min blade har samma problem. Den har legat på nu över natten 9h sen jag startade den - kör har varit aktiverat 2h 30 min (30%) - skärmen har varit aktiverad 7m kollade under delaktivering och såg där att android system låg högst upp men den var ändå bara på cirka 2m 40s, i övrigt var det bara saker som hade varit igång i sekunder tex meddelanden och epost. Känns som att något inte riktigt är som det ska, har också märkt att jag ibland kan väcka telefonen med knapparna under skärmen.
Utgår från att du har stock-rom från telia och har du testat att fabriksåterställa den? Kan säga att problemet återkom efter 30 min igår, så idag flashade jag in modacos custom 2.2-rom i telefonen än så länge lägger sig telefonen i sleep mode när jag trycker på power samt när den slocknar själv. Verkar som det helt enkelt var problem med original-romen.
Japp stock rom från telia och testat fabriksåterställa. Är lite sugen själv på att flasha men vet inte känns som att det finns endel buggar fortfarande ? Hur funkar det nu då när du ska väcka den från sleep mode, är det bara on/off knappen som funkar eller?
Precis, bara powerknappen som fungerar för att väcka. Ska låta den sova genom natten nu och se vad spare parts säger när jag vaknar.
Meddela resultat sen ! Undrar om det här är ett fel på alla telia blades, någon annan som köpt sin på telia som kan berätta om det är samma sak?
13h sedan bortkoppling, 99% batteri, kör = 1% (7 min), skärm på = 0,3% (3 min). Pillade med den i 3 min nu, så kör ska egentligen ligga på 4 min under 13 timmars sleep. Helt klart över förväntan!