Bladen laggig, opålitlig och dålig?

Diskussion i 'Blade' startad av kolsyrat, 20 mar 2011.

1. kolsyrat

kolsyrat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej hej!

I Tisdags så köpte jag en Blade från Tele2 och hade förväntan att telefonen iaf skulle fungera helt Okej. Nu ett par dagar senare så är jag missnöjd och tror att det är fel på mitt ex. Skulle uppskattas om någon kunde rådgiva vad jag ska göra/testa :)

1. Det första jag gjorde när jag fick telefonen var att lägga in Japanese Jellyfish.
    2. Har läst att batteriet är urdåligt, men kan inte va såhär dåligt? Efter 2 timmar på jobbet har batteriet sjunkit till 72%? Lite små surf och sms skickande.
    3. Mobilen laggar nå otroligt. Kan lagga fast vid små sekvenser i flera sekunder. Tex när man ska ringa någon så efter man tryckt på Ring upp så tar det 15-20 sek innan mobilen reagerar.
    4. Spel går ju absolut inte ens att spela. Tror jag har testat 4-5 spel och alla är helt ospelbara. Det ända som fungerar att lira helt OK är Doodle Jump.

Jag förstår att man får det man betalar för. Så jag hade inte så dära jätte höga krav. Eftersom jag har en iPhone 4 också. Men det kan omöjligt vara så att folk pratar så gott och är så nöjda OM det skulle vara liknande för er som för mig.

Funderar på att fabriksåterställa helt och lägga in originalROM.
    NÅgon som har nån fungerande Guide där ute?

Tack, all hjälp uppskattas.:P

2. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det låter inte normalt alls. Batteriet behöver ju ett par veckor innan man får ur all kräm. Min tappar ca 8procent per dag i standby. Håller ca 3 dygn om jag ringer och surfar mycket.

Hur var lagget före rom bytet?
    Körde du tpt?
    Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

3. Skogstobbe

Skogstobbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Min drar rätt mycket när jag använder min Gps eller när jag surfar,
    Och de där lilla lagget du upplever det känner inte jag av, gjorde de innan ja la in JJ9 när skärmen vred sig när man var i menyn, men nu är det okej.
    Vilka spel är det du har spelat då? Doodle Jump funkar klockrent för mig, Bilspel och tex Angry Birds klarar inte min lur av iaf.
    Och det finns fungerade guider för att återställa till originalrom är nog bara att använda sökfunktionen

4. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Det låter som du har nån app som har låst sig och ligger och drar CPU i bakgrunden.

Installera Astro
    Öppna Astro -> tryck på menyknappen -> Tools -> Process Manager

Där kan du se hur mycket CPU olika appar använder just nu. Hittar du boven där är det bara att klicka på den och välja "Kill application"

5. söderbäck

söderbäck Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det låter som att din telefon inte fungerar riktigt normalt. Min första blade crashade efter några minuters tyngre belastning och efter första crashen var den mycket instabil tills den fått fila ett bra tag. Men det var bara att lämna tillbaka telefonen inom 7 dagar efter köp så fick jag en ny utan frågor eller annovo-check. Nu fungerar telefonen perfekt. Det finns ju några spel som flyter lite väl dåligt, men de flesta fungerar bra och jag känner inte igen övriga problem du har.

Batteritiden möjligtvis. Använder man telefonen mycket räcker den knappt genom hela dagen, men om man inte överanvänder telefonen räcker batteriet minst 2 dygn.

EDIT: Skywriter kan vara något på spåret där. Kolla upp detta. Och som tidigare nämnts så är det lägligt att slå av GPSen om du inte använder den.

6. Hobbeboy

Hobbeboy Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Köpte min blade från comviq och fick den i tisdags.
    Körde orginalrom (2.1) några dagar och bytte igår till 2.2, den som kallt kaffe fixade med comviq 2.2;an.

Jag har inte upplevt något av problemen du beskriver vare sig innan eller efter jag bytte rom. Kanske Angry birds flyter marginellt bättre men jag har inte stött på att något spel eller program laggar till eller att batteriet skulle ta slut ovanligt fort.
    Så jag skulle nog tro att det är något med din telefon alternativt att du installerat något program på telefonen som slukar resurser.

7. Klubba

Klubba Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Låter som sagt som nåt program hängt sig och snor all CPU kraft.

Men kan du leva med lite småbuggar tycker jag du ska testa installera CM7, är ett stort prestandahopp från JJ, med wifi/data avstängt (så man slipper reklam rutorna som ploppar upp) flyter angry birds helt perfect i CM7, enda lagget man kan få är när den öppnat en ny bana och du drar iväg fågeln med en gång, fast väntar man istället 3-5sek så den får laddat klart laggar det inget alls.

Kör iofs på 700mhz med men går även att ställa överklockning av CPU i cm7 utan nån app för det

8. kolsyrat

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@dweebling
    Jag var inne på forumet och läste en del innan jag köpte den, och påverkades av hypen av 2.2 :) så körde in en mer eller mindre direkt, så hann aldrig klämma på originalet, Fel kanske.. men gjorde så iaf.
    Jag körde den via nån guide här på forumet.
    Är helt ny på detta, så ursäkta :) men vad är TPT?

@Skogstobbe
    Har läst runt omkring och hört att Angry Birds ska va laggigt..
    Så det laggar ju, sen så laggar typ Classic Tetris, och några andra små spel.
    SNESromarna laggar sjukt. Spotify laggar vid låtbyten

Ska testa Astro, tack för tipset Skywriter

@Söderbäck
    Om jag ska lämna in den nu innan 7 dagar tar slut.
    Måste jag skaffa OriginalRom?
    Har ju rootat den...

Är van att ladda den 1 gång varje kväll, det fungerar absolut för mig..
    Men blir orolig varje gång batteriet är påväg att ta slut när det liksom inte ens är lunch :)

9. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

10. kolsyrat

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hehe nice! Tänk om det ändå vore så bra :)

Edit: Laddade ner Astro och checkade processerna... Verkar stabilt förutom Astro som ligger på cirka 40% :P ??

Last edited: 20 mar 2011
  11. Skogstobbe

Skogstobbe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Då är det nåt som inte står rätt till, Spotify funkar bra, och jag har även en Gba emulator som funkar riktigt bra. så förstår att du är missnöjd med ditt köp. Försök att få en ny mobil på engång för Anovo har riktigt kass service

12. kolsyrat

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också hört nåt om att man kan lämna in telefonen till tele2 och få en ny direkt i handen om det sker inom 7 dagar? Någon som kan bekräfta?
    Eftersom jag lagt in en customrom etc måste jag göra nåt med enheten först?
    Jag är helt amatör på android så va inte blyga med förklaringar

Tack för alla snabba svar, sjukt bra forum

13. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jo, enligt lag har man 7 dagar på sig att packa upp och undersöka en vara, är det något fel på den inom 7 dagar räknas den då som DOA (dead on arrival) och då har du rätt att få en ny rakt i näven utan snack. Efter 7 dagar har säljaren rätt att försöka reparera ev. fel på varan.

Du bör nog försöka få in rom'en som luren hade när du köpte den, levererades den med android 2.1 ska det finnas en comviq återställningsrom nånstans här på forumet

14. halv

halv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

jag har funderat på de här med comviq återställningsromen, den fungerar väl inte för oss som hade tele2? (som mig & han som starta tråden)

15. Klubba

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, trodde det va samma rom i dem eftersom de heter tele2/comviq, köpte min hos telia så har ingen koll på comviq lurar :D

16. kolsyrat

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

vad jag vet så är tele2 och comviq samma företag?
    borde väl inte skiljas något mellan deras lurar?
    har svårt o tänka mig att tele2 skulle göra en variant medans comviq gör en annan?

dock bara en teori :)

17. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag är hyffsat säker på att Tele2 och Comviq's telefoner, iaf de med 2.1 har samma ROM och till den har jag gjort en återställnings ROM och postat i forumet.

18. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Du får nog börja förbereda dig på att det är telefonen det är fel på. För att utesluta mjukvarufel kan du prova följande.

Ladda ner JJ igen och dubbelkolla md5-summan efter du fört över ROM-zippen till telefonen. Flasha sen utan wipe och kolla om den funkar bättre

Är den fortfarande seg gör en wipe och testa om den funkar bättre

Funkar det inte bättre så gör en ny wipe och lägg in Kallt_kaffes återställningsrom.

Funkar det fortfarande inte har du återställt telefonen och kan du kan med gott samvete gå och lämna tillbaka telefonen och få en ny

Lycka till :)

19. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Säljer Tele2 fortfarande telefoner med 2.1 eller har den numera 2.2 precis som Comviqs?

Hur installerade du JJ? Med den s.k. TPT metoden eller via Clockwork eller RA recovery?

20. halv

halv Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Köpte min förra veckan, levererades med 2.1 :P