bläddra mellan öppna program?

Discussion in 'Hero' started by dalailama, Oct 11, 2009.

1. dalailama

dalailama Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Om jag har tex browsern öppen och går tillbaka till startskärmen, finns det då något snabbt sätt för mig att snabbt komma tillbaka till browsern ( eller något annat program för den delen)?

Jag efterlyser alltså i princip en lista över vilka program som körs och en snabb möjlighet att switcha mellan dessa.

2. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Håll in Home-knappen så får du upp en lista över de 6 senaste använda

3. Nait

Nait Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske inte precis vad du söker, men håller du nere home-knappen några sekunder kommer det upp ett fönster med de 6 senast öppnade programmen.

4. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Det är bara ett aktivt program (en aktivitet) i taget om de inte körs i bakgrunden som en service, service kan du inte switcha till utan det måste vara en aktivitet, dvs det fungerar inte som en dator med flera fönster som kör på det sättet du är van vid från en desktop.

Aktiviteter som är gömda kan teoretiskt köra och göra saker men de blir låg-prio och systemet kan när som helst avsluta dessa aktiviteter för att frigöra minne den kanske behöver och de kommer alltid i andra hand efter "top"-aktiviteten, det går att skriva kod som hindrar Android från att stänga av en aktivitet om det är ett måste men detta ses som "bad practice" och är något som starkt rekommenderas att inte göra så få som gör det och det finns inget direkt sätt att växla till en sådan aktivitet annat än om den ä'r en av de 6 senaste använda (Håll in HOME-knappen) eller annars kör igång aktiviteten igen om den är designad att hoppa på tidigare PID för programmet.

5. Pegrasus

Pegrasus Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Man får tacka för infon! Har också undrat över vad som sker med öppnade program.

6. echt

echt Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Ska tilläggas att program som nyligen använts sällan behöver avslutas och att Android ska vara ganska duktigt på att känna av vilket som behövs avslutas eller inte m.m. finns oxå ersättnings apps som minns fler än de senaste 6 appsen, samma princip, det du egentligen gör e lite som att starta om programmet från sleep (inte helt korrekt men typ).

Bra program är även skrivna med en funktion som tar hand om just dolt läge och t.ex. webläsaren har det, så du får upp samma sida för webläsaren sparar ner sitt state på disken om android avslutar det när det är dolt och startar ganska snabbt med samma data mer eller mindre, ibland behöver den ladda om sidan då om det är så att det är för mycket data för att spara.

Last edited: Oct 11, 2009
  7. Pegrasus

Pegrasus Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja jag har ofta trott att program ligger och kör fast de inte gör det. Håller med om att Android gör det riktigt bra faktiskt.