Blandade frågor ang. smartphone-köp

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av kallgren, 1 jan 2011.

1. kallgren

kallgren Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hallå :)

Jag har under de senaste dagarna gått i tankarna om ny mobil. Från en början trodde jag att en iPhone var ganska självklar, men insåg fort att Android kanske skulle passa mig bättre med all frihet, även fast jag gillar Apples stilrena design.

Tyvärr verkar det inte finnas någon klockren androidlur för närvarande, alltid är det någon grej som saknas. Efter en del research har jag dock kommit fram till att SGS nog är den smartphone som är mest perfekt i mina ögon. De enda nackdelarna är utseendet och avsaknaden av blixt. Det sistnämnda lägger jag ingen större vikt på.

Hursomhelst så har jag nu fått upp ögonen för Nexus S. Jag älskar verkligen dess svarta slimmade design och helheten gör att den känns lite som Androids motsvarighet till iPhone. MEN, det finns två faktorer som gör att jag funderar starkt på att köpa en SGS iställlet.

För det första så blev jag riktigt besviken då jag läste att den inte spelar in video i 720p. Jag vet inte hur mycket jag kommer använda videofunktionen, men för mig sänks helhetskänslan rejält just av att veta att jag inte kan spela in i 720p, med tanke på att kommande LG Optimus 2x klarar 1080p.

För det andra så dröjer det väl ett bra tag innan den kommer till Sverige? Jag har blivit väldigt köpsugen och tror inte jag kan hålla mig så länge.

Dessutom har den ju inte stöd för externt minneskort, men jag vet inte om det kommer påverka mig något speciellt.

En stor fördel med Nexus S är dock att den ju kör på stock Android 2.3. Jag tycker personligen att det ser MYCKET bättre ut än TouchWiz och har sett en del videos med stock Android på SGS. Nu undrar jag om någon här som vet om det finns någon felfri portning av stock Android 2.2 eller 2.3 till SGS ännu eller är det på gång?

Jag skall troligtvis dra och kolla på iPhone och SGS imorgon och se hur jag känner, men jag är tacksam för alla svar i denna tråd angående mina tankar. Påpeka gärna om ni tror att jag missat något!

Tack på förhand.

2. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Välkommen till Swedroid!

Jag har också hört en fågel viska att det kan dröja till våren innan den kommer. Inga officiella uppgifter finns dock ännu från Samsung. Men om det kliar för mycket i köpfingrarna så kan du alltid att beställa över nätet från USA då den har stöd för våra 3g frekvenser.
    Se följande tråd:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=28523

Du verkar ha tänkt igenom ditt köp noggrant och gällande upplösningen på video så är det dock inte den bästa på nexus s, men hos Desire så kan man lika bra vara utan 720p. Enligt min mening är optiken för dålig i många telefoner för att 720p skall vara värt det och när LG säger att de kommer ha 1080p inspelning så lär den få samma problem. Videon får säkert den upplösningen men kvailiten lär inte vara den bästa. Den enda telefonen som jag har sett som spelar in bra 720p video är iPhonen. Om du vill se hur viktig optiken är kolla på denna video mellan senaste iPhonen och iPod Touch

<object width="640" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eSt9bM1nYqM?fs=1&amp;hl=en_US"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/eSt9bM1nYqM?fs=1&amp;hl=en_US" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed></object>

Ofta gör det någon efterhandsbearbetning för att få 720p.

Om det är viktigt för dig att ha den senaste versionen av android och om du samtidigt är villig att roota telefonen bör du välja en telefon med ett bra utvecklar community. Ett bra sätt att mäta detta kan tex vara att se antal poster hos respektive telefon på http://forum.xda-developers.com/. Men i regel har alltid de populära telefonerna detta t.ex Desire och Galaxy samt Nexus serien. HTC har historiskt sett också varit bra på denna punkt. Men om du inte vill roota men ha senaste android versionen bör du aboslut välja Nexus S.

Gällande portningar är XDA en bra resurs.

Att känna och klämma på telefonerna är nog det bästa du kan göra själv vill jag att telefonen skall väga lite grann och av den anledning tycker jag iPhonen och Galaxyn är för lätt.

kallgren gillar detta.
  3. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

En sak att notera angående videoinspelningen är att Samsung har satt standardupplösningen till 720*480 på Galaxy S ocg jag tror inte dom har gjort så utan anledning.

Edit: Bara så du vet är inte 720p-inspelning hårdvarubaserat utan det går att ändra mha mjukvara.

Last edited: 1 jan 2011
    kallgren gillar detta.
  4. kallgren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ok tack för era svar! Som sagt vet jag inte hur mycket video jag kommer att spela in, men det blir ju iaf inte något seriöst. Så från Nexus synpunkt är det skönt att höra att det inte är så bra 720p.

Btw, på alla bilder av Nexus S ser man denna homescreen: http://prylkoll.se/wp-content/uploads//2010/12/Samsung-Nexus-S.jpg

Är detta helt standard gingerbread eller är vissa delar av UI:n unika för Nexus?
    Om jag isåfall installerar 2.3 på SGS, behöver jag flera andra widgets för att efterlikna detta utseende?

(http://android.hdblog.it/wp-content/uploads/2010/12/Galaxy-S-gingerbread.jpg)

5. TrueDesire

TrueDesire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Att sgs har lägre upplösning vid inspelning som standard har ju i princip bara med mängd data det tar att lagra.

Sgs är förmodligen bland toppen när det gäller att spela in i 720p.
    Flyter på bättre av egen erfarenhet än desire HD i alla fall :)

kallgren gillar detta.
  6. zabros

zabros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nej, du behöver igna widgets för att få det att se ut som Gingerbread på din SGS. Jag själv har SGS och den är helt fantastiskt. Du kan tex flasha in http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=814091 så har du gingerbread på SGS.

Funderade också på SGS men sen såg jag att det var exakt samma lur som SGS och att man inte kan ha SD-kort i Nexus s är riktigt kasst.

kallgren gillar detta.
  7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

det utseendet kan du få på vilken lur som helst det är bara temat.. launcher är gingerbread launcher och kan tankas hem till vilken androidlur som helst på market... möjligt att det kräver minst android 2,1 dock men det är ju inget problem på din sgs isf... bakgrunden likaså... temat på ikoner osv kan du lätt få att se ut exakt sådär med enkla program.

hade jag köpt ny lur idag hade jag nog köpt en lg ist iof men det är bara för jag är hårdvarukåt. sgs är en bra mobil helt klart och den är lätt att mecka med på ett relativt säkert sätt om man vill lägga in andra roms osv.

kallgren gillar detta.
  8. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    En nackdel med ett externt minneskort som många glömmer är att de generellt är långsammare än vad ett inbyggt flashminne är. Jag har ett relativt snabbt 16-GB-kort i min SGS och det är lite frustrerande att sitta och vänta efter uppstart då allting i telefonen är körklart förutom att mediascannern skall kolla igenom minneskortet i ett par minuter (*varje* gång du startar om). Jag hade tänkt köpa ett 32GB-kort istället, men när jag såg att de bara fanns att få i långsamma läshastigheter så insåg jag att det nog skulle ta en mindre evighet att läsa igenom ett dubbelt så stort kort som dessutom är betydligt långsammare.

kallgren gillar detta.
  9. kallgren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ok, skönt att höra!

Men om man tänker på 3D-effekten i huvudmenyn (inte hemskärmen) och hur listan går upp och ner istället för att vara flera horisontella sidor, är det också bara teman? Jag tycker också att färger i diverse andra småmenyer som jag sett på Nexus S videos är snyggare.

http://www.youtube.com/watch?v=e2DbEpaRfcc

På den videon nämner han t.ex. att vissa menyer är svart till skillnad från Nexus One osv..

Går allt det att fixa via teman eller finns det något annat sätt?

10. jesperr

jesperr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Angående hur listan går upp och ner så är det bara teman :) Darky har t.ex. så att det ser ut som en "låda" så man ser apparna längre ner. Kolla på bild 4 på den här länken. http://darkyy92.imgur.com/darkys_v55_gingerbread_edition/pqaJC

Jag tror att det går att fixa via teman, men inte helt 100 än. Folk jobbar med sånt hela tiden så det kommer alltid något nytt ;)

kallgren gillar detta.
  11. zabros

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det går att fixa även om du inte har Nexus S. Via ADW Launcher eX appen eller flasha in romen som jag länkade lite längre upp. Har även den på min Samunsg Galaxy S.

kallgren gillar detta.
  12. kallgren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Mm, det är precis så jag har sett att det är på Nexus S, gillar det skarpt :)

Men annars, varför är folk så otåliga på gingerbread att de måste fixa det till SGS innan det officiellt släppts? För att det är snabbare + andra ändringar som bättre download manager?

13. jesperr

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Man vill alltid ha det senaste ;) man byter ROM för ofta.. Enda nackdelen jag ser med SGS.

14. zabros

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Gingerbread ser sjukt läckert ut. Varför skulle man inte vilja ha det? :)

15. kallgren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Vad jag förstod alldeles nyss så gick det ju att ändra det mesta med teman, vad är det då som blir speciellt "sjukt läckert" med Gingerbread? :P

16. zabros

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Det stämmer att det går att ändra det mesta med teman. Anledningen till att jag diggar gingerbread så mycket är att jag har ett grönt silikonfodral på min lur, grön bakgrund, grön klocka osv och nu med gingerbread-temat ser det riktigt fint ut :).

Det gingerbread-temat jag använder kom med Darkys rom. Man kan självklart ändra om man vill men jag tycker det är snyggt med gingerbread.

Finns massor med teman man kan ladda ner. Använde det här blåa i ett par dagar men gick tillbaka till gingerbread.

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=878130

17. kallgren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du får ursäkta om jag verkar lite trög, jag har ju trots allt aldrig ägt en android.

Om man då installerar Gingerbread, blir hela UI:n designad som på Nexus S bilderna från början eller behöver man fortfarande använda teman?

http://www.google.com/nexus/#/gallery

18. jesperr

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Har för mig att allt följer med, eftersom att Gingerbread är standard i Darky's ROM så ser det självklart ut som på de bilderna! :)

19. zabros

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Allt följer med i Darkys rom. Tangentbord, ikoner, bakgrunder, live bakgrunder, unlock-screen, app-meny, yeah u name it :P

20. kallgren

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Låter perfekt!

Håller på och läser FAQ här på swedroids nu och vad jag förstår är rootning i princip en motsvarighet till jailbreak, dvs att garantin inte gäller osv? Vågar man isåfall hålla på och pilla på det sättet med en helt ny telefon eller borde jag ta det lugnt och vänta på officiell release? Isåfall kommer UI:n vara ändrad av samsung va?