Blåsning på 5000 kr.

Diskussion i 'Off Topic' startad av ViLANDER, 22 jun 2012.

  1. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jaha. Då blev man blåst på 5000 kronor. Satans klantiga mig. Hela jävla midsommarhelgen förstörd.

    Och inte kan man få tag på Swedbank heller, de har stängt sin personliga service under midsommarafton och midsommardagen. Bedragaren kommer att få pengarna under nästa bankdag (då det är måndag), då det är från Swedbank till Nordea. Så min chans är att ringa upp Swedbank på söndag klockan 07.00 på morgonen för att på något sätt få dem att avbryta transaktionen. Vilket borde vara möjligt.

    Jävla skit.
     
  2. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Vad har hänt?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Segt som fan, men borde en claim på pengarna bara? Svensk bank tycks vara ganska förstående. Vad har hänt? Skicka pm, mail eller msn eller vad du vill om du nu vill.

    San Francisco på söndag, ska bli kul.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt hur det fungerar när det rör sig om en vanlig överföring, från en bank till en annan, men när jag för någon månad sedan råkade betala en tusenlapp mer i hyra tog jag kontakt med min bank dagen efter (upptäckte av någon anledning inte det på en gång), och även fast betalningen gjordes en fredag och jag pratade med dem på lördagen, det vill säga innan pengarna hann nå hyresvärden, sa de att det inte fanns något de kunde göra. När pengarna väl hade lämnat mitt konto var det utom deras räckhåll, så jag fick snällt ta kontakt med hyresvärden på måndagen för att be om att få mina pengar tillbaka. Men det kan som sagt skilja sig mellan en BG-/PG-betalning och en vanlig överföring.

    Svin till lurendrejare. Hoppas det löser sig.
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Yep, har läst liknande historier när jag har googlat runt. Om de inte kan avbryta den så ska jag fråga om de kan styra om den till någon polares konto på något sätt. Annars blir det att polisanmäla.
     
  6. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ska uppdatera.

    Jag ringde banken direkt idag klockan 07.00. De kan inte göra någonting - de sa att det var polisanmälan som gällde.

    Så jag har suttit en halvtimme med polisen och beskrivit allting. Jag försökte verkligen få den jag pratade med att om det är någonting som ni kan göra för att stoppa pengarna så är det under söndagen. Imorgon har han pengarna och de lär förmodligen försvinna snabbt. Polisen sa att de hade några som skulle börja på ärendet direkt. Jag fick ett ärendenummer som jag ska uppge när jag vill veta något om undersökningen. Jag tänkte ringa lite senare idag och se om de verkligen har börjat på något eller om det bara var tomma ord.

    Nu får jag bara hoppas.
     
  7. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Satan, jobbigt läge :-\

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  8. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    jedijedi; Du kan flytta inläggen hit.
     
  9. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag ska berätta mer, vänta tills inläggen flyttats. Hänt mycket idag.
     
  10. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Så. :)
     
  11. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Berätta! Det här är otroligt intressant! Hoppas det går bra med allting!
     
  12. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Tråkigt att höra!
    Är det någon på forumet så får du gärna nämna det så ingen annan blir lurad :)
     
  13. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Tack jedijedi;.

    Kan nämna bakgrundshistorian som jag skickade till ZooklubbaZooklubba; innan.

    Jag skrev detta för två, tre dagar sedan:

    "Jag har bara mig själv att skylla. Alldeles för naiv.

    Men allt verkade väldigt bra. En lägenhet som han skulle ha en hyra i förskott för att hålla till mig tills visningen. Eftersom annonsen kom ut under dagen och jag mailade typ 20 minuter direkt efter så svarade han dagen efter att jag hade första tjing. Därför verkade troligt att han ville hålla den mot mig för att ingen annan skulle gå före, främst eftersom han sa att han haft många hyresgäster som inte dykt upp. Hans namn googlade jag på och namnet var förvånansvärt en känd profil i staden och detta kändes ännu säkrare. Sanningen är nog att bedragaren har tagit på sig hans identitet.

    Sedan ville han via internetgirot.se garantera att jag skulle bli nöjd. Jag läste på villkoren och de lät bra. Han var i Tyskland och jobbade så därför sparade han gärna detaljer tills visningen eftersom samtalskostnaderna annars skulle kunna springa iväg. Fine, tänker jag, jag hade hans nummer och allting, men ringde aldrig upp. Jävligt dumt. Jag hade inga direkta frågor och sen kändes det dumt att ta kontakt med honom om det nu kostar för honom eller att han ringer upp.

    Grejen är att han skickar ut ett mail via vad jag trodde var internetgirot.se, samma adress och domännamn lustigt nog. Jag förde över och så vidare och gick sedan och la mig.

    Dagen efter (midsommarafton), så fick jag en inituiv känsla av att något inte stämde (borde ha klickat till tidigare), så jag testade själv skapa ett ärende via internetgirot.se och deras mail såg helt annorlunda ut. Man fick bekräfta en massa grejer. Jag fick panik. Så nu försöker jag få tag på Swedbank så de kan bryta transaktionen. Detta kan jag tidigast göra på söndag morgon. Måndag morgon är det kört, då kommer transaktionen att gå igenom. Söndag är min chans. Bäst att springa till kyrkan och be till Gud.

    Men jag ska spela cool ändå. Fortsätta dialogen med honom via mail. Försöka övertyga honom om att 'jag är villig att betala hyran för augusti också om du nu ringer upp så att vi bestämmer ett visningsdatum'. Om jag får hans telefonnummer så har jag andra grejer, om han nu inte ringer dolt. Om han bor bra kan han förvänta sig ett trevligt besök där jag kommer fråga vad fan han håller på med. Om inte, så polisanmäler jag honom.

    Kom på att detta inte var en chatt. Mods får väl flytta på inlägget om det ses opassande."


    Uppdatering kommer strax, har hänt lite grejer.
     
    Last edited: 25 jun 2012
  14. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Okej, uppdatering från dagens händelser:

    Vad jag inte nämnt innan är att både jag och min mor har svarade på annonsen. Han skickar ut samma mail till båda. Detta brydde vi oss inte om eftersom min mor skrev mitt namn i mailet så han ville väl bara vara artig tänkte vi då. Men i alla fall, jag betalade, upptäckte under midsommarafton att jag blivit blåst, försökte frenetiskt ringa banken för att stoppa, detta gick ej och under söndagen anmälde jag.

    Men i alla fall, min mor och jag kom överens om att vi skulle fortsätta dialogen via hennes mail, och att vi då skulle "luras" att min mor inte visste något om bedrägeriet. Vi svarar då att vi tycker att allt ser bra ut och att vi skulle vilja sätta in förskottshyran. Bedragaren skickar ut en ny, falsk, internetgiro.se-sida, med en endaste skillnad: ett annat kontonummer. Detta mail fick vi igår runt 22.00. Jag meddelar detta imorse, alltså idag (måndag morgon) till polisen. De noterar.

    Transaktionen gick igenom kl 11.00 i morse. Det enda polisen hade behövt göra var att ringa Nordea och spärra alltihop. Men, de hade viktigare saker att göra efter midsommar. Förståeligt, men samtidigt, ett samtal.

    Ytterligare uppdatering kommer snart, ska bara skriva ner lite saker.
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Intressant läsning, detta. Synd att det har hänt, men den är ju inte mer än mänskligt att tro gott om folk. Hoppas polisen tar den jäveln, om inte du hinner före med ett järnrör i högsta hugg. ;)
     
  16. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Extra information: Polisen har nu minst ett till ärende bara från mitt län. Det är alltså flera som råkat ut för samma sak.

    Uppdatering från kvällens händelser:

    Jag kommer, efter några timmar efter klockan 11.00, på en idé. Efter att ha varit lite nedstämd eftersom transaktionen inte kunde stoppas så tänkte jag på att vi hade fortfarande inte svarat via min mors mail på hans svar från vårat svar (lite snurrigt).

    Jag bestämmer mig för att försöka få tag på mer information, rättare sagt hans IP-adress (även fast man kan dölja det med). Jag har programmerat webbsidor för typ två år sen och jag bestämmer mig för att snabbt installera en webbserver, programmera en enkel PHP-fil som loggar datum och IP-adress som en eventuell besökare lämnar till min sida.

    Nåväl, hur skulle han besöka sidan? Är bedragaren ett proffs eller nybörjare? Jag bestämmer mig för att försöka komma på något som får honom att absolut besöka min webbserver.

    Vad jag gjorde var att jag tänkte att vi skulle svara på hans senaste mail. Jag loggar in på Swedbank, går in och skriver in alla uppgifter en gång till, men jag skickar inte iväg det. Jag tar en skärmdump på det. Vad jag nu gör är att tillsammans med PHP-dokumentet är att jag infogar bilden. Det finns ingenting genom bilden som avslöjar att datum och hans IP-adress loggas. Just vid det tillfället så var min webbservers adress såhär:

    http://www.minipadressisiffror/bankbild.php

    Men, jag tänkte vidare, han kanske är ett proffs, extremt noggrann och så vidare? Jag väljer att använda mod_rewrite och skriver om bankbild.php till bankbild.jpeg. Jag testar och det fungerar. Nu har denna metod en nackdel och det är att han kan gömma sig via proxy, men då är det troligt att han gömmer sig via en utländsk proxy, ingen svensk.

    I alla fall, mitt system är uppe och jag skrev via min mors mail ett nytt meddelande till honom, ungefär såhär:

    "Hej. Jag är lite osäker på om jag skrivit in rätt eftersom det är första gången jag använder internetgirot. Ser detta rätt ut http://www.minipadressisiffror/bankbild.jpeg ?

    mvh NAMN
    "

    Bilden ser ut såhär (tagit bort detaljer som inte är relevanta):

    [​IMG]

    Nu hade han en anledning att gå in på min webbserver. Om han är proffs döljer han sig och går in eller går inte alls, eller så är han en idiot som går in helt utan nåt skydd.

    Helt korrekt, jag hann duscha för att sedan se min mamma få ett svar på mailen. Där står det:

    "Hej. Jo, det stämmer."

    Jag springer till min webbservers databas och kollar. Där står hans IP-adress och datum för när han besökte sidan. Alltså, runt 18:49 ikväll besökte han, och han svarade 18:50. Nu har vi han. Jag ringer polisen och tillägger detta i min anmälan. De undrade hur jag fick tag i den och jag fick ta och förklara hur jag tänkte och gjorde. Jag har kollat upp och han befinner sig (med reservation för diverse spåra-ip-tjänsters felaktigheter) inom en kilometers radie runtom Klara sjö (eller något liknande) i Stockholm. Polisen kan nu bara åka och ta honom, men i alla fall. Jag kommer ringa polisen imorgon och se vad de har hittat på.

    Jubelidiot till bedragare. Han borde suttit med proxy. Men, polisen har allt ALLT allt ALLT som kan fånga tjuven, kontonummer och IP-adress. Om detta inte blir löst så är det på grund av att de inte tar upp detta i tid. JAG har lagt ner arbete som de borde gjort tillsammans med Blocket. Men i alla fall, detta fortsätter. Men om de är smarta tar de honom redan ikväll, innan han hinner lura ännu fler. Förmodligen besökte han min webbsida för att han kände att pengarna var snart i hans händer.

    Såja, återkommer imorgon med uppdateringar om vad som händer. Men polisen har allting i sin makt.

    Ursäkta alla stavfel, men jag är uppe i varv och jag orkar inte kontrollera stavfel även om jag är språkfascist.
     
    Last edited: 25 jun 2012
  17. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ja, nu har de onekligen material att lösa detta på. Men vi får se, man får tänka på att midsommar har varit och att det förmodligen har skett värre saker som våldtäkter och misshandel. Och då spelar 5000 kronor ingen roll. :P
     
  18. Kurt

    Kurt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Fy h*lvete vad snyggt jobbat! Du gör ju polisens jobb åt dem!

    Håller tummarna för att de tar fast bedragaren och att du får tillbaka dina pengar!
     
  19. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Mycket intressant läsning.
    Låter som en del av ett manus till en film :P

    Hoppas nu att polisen får tag på den jäveln, och att du ska kunna se honom i ögonen och hån-le :)
     
  20. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo jag saknar en pusselbit och det är Swedbank ??

    Jag hade en trasslig historia i vintras då en klåpare lyckades mata in fel summa i
    ett off-lineläge vid en betalning med kort.

    Hursomhelst så blev jag kopplad till en avdelning (min bank SEB) som bara sysslar med strul, bedrägerier och felaktiga transaktioner.

    Det löstes direkt när en mer kunnig kollat transaktionen. Har inte Swedbank något liknande ?