Blåst av 3 - Fake-reparation (HJÄLP!)

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Millwad, 7 feb 2014.

1. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Dum som jag var så förlängde jag mitt abonnemang hos 3 efter att jag blev erbjuden en bra deal när jag ringde för att säga upp mitt abonnemang för två månader sedan.

Såg väldigt mycket fram emot min nya Nexus och det är en suverän telefon om det inte vore för den fruktansvärda batteritiden (måste laddas 3 gånger per dag, även fast den inte användas nämnvärt mycket). Hade även lite problem med samtalskvalitén och att den buggade lite.

Jag lämnade in luren i fredags och fick hämta ut telefonen idag, butiksarbetaren hos 3 sa att batteriet har blivit utbytt efter att jag frågade vad de har gjort med den. Detta stod även i Telecareservice egna rapportering på nätet och jag frågade om alla andra problem och då så sa han att mjukvaran har uppdaterats likväl. Jag som trodde att jag redan hade den senaste mjukvaran.

Hur som helst, jag anade oråd när jag stoppade in mitt simkort i luren och märkte att batteriet i princip var slut, det tillhör inte det normala med ett helt nytt batteri. Tänkte inte mycket mer på det och på spårvagnen så valde jag att kolla batteriet och då såg jag följande:

Enligt 3 och Telecareservice så har de bytt batteri men mobilen har varit i och oladdad i mer än 7 dagar. Den hamnade hos Telecareservice först i måndags.

Vad är mina rättigheter och hur ska jag handskas med dessa lögnare?

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Återställs verkligen statistiken när man byter batteri då? Fortsätter inte telefonen bara på samma statistikräkning? Därav det stora hoppet från oladdad till laddad.

Om de tidigare problemen du har kvarstår, ska du skicka in den igen. Då lägga det som en back-rep vilken brukar gå snabbare och då kollas allt igen.

Telecare skulle inte gå ett bra rykte om de hittade på saker som de gjort.

3 vidarebefordrar endast informationen de har fått från verkstaden. De kan inte kolla upp om verkstaden verkligen har gjort det som står - detsamma gäller alla återförsäljare som inte har verkstaden i samma byggnad.

Men som sagt: om det inte funkar bättre, skicka in den igen.

Skickat från min iPhone 5s.

3. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Det du får göra är att lämna in mobilen igen. På 3:e försöket har du rätt till omleverans.

4. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Du jobbar för 3 om jag minns rätt, jag tackar för ditt svar men jag antar med all respekt att du är lite partisk i 3:s favör.

Mobilen är orörd, innan mobilen slocknade så märkte jag även att mobilen inte återställts och detta är väl inte standard för en mobil som har fått en mjukvaru-uppdatering.

Förstår inte riktigt vad du menar, varför skulle ett helt nytt mobilbatteri hålla på att ta slut efter reparation, sedan låter det konstigt att ett nytt batteri skulle fortsätta på gamla batteriets räkning. Och sist men inte minst, en mjukvaru-uppdatering borde rent logiskt rätta till datumet i en mobil. Min mobil var satt på 16:e februari, något som jag gjort dagen innan när jag under en lång tågfärd sköt fram datumet för att kunna fortsätta spela ett spel jag slösade tid på.

5. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Även fast de inte har gjort något alls under första försöket utan endast lurat mig som kund?

6. Yoshien

Yoshien Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Svårt att bevisa att dom INTE har gjort något åt mobilen.
    Man får ju lite på deras rapporter dom skriver.

// F

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Jag jobbar inte på 3 och har aldrig gjort det heller. Syftet var inte heller att vara partisk på något sätt, det var mer en förklaring. Återförsäljaren kan endast ge dig samma information som verkstaden har gett dem.

Jag vet inte hur det funkar med mätaren, det var mer en öppen fråga. För mig känns det nämligen inte som att mätaren återställs efter ett batteribyte utan först vid full uppladdning eller återställning av telefonen.

En uppdatering är en väldigt stor tolkningsfråga. Den kan betyda att de uppdaterar den, vilket brukar behålla allt. Det kan också betyda att se har "ominstallerat" mjukvaran på telefonen. Det skulle i princip också kunna erbjuda att de kollat efter uppdateringar och om den senare hade den senaste mjukvaran så har den inte uppdaterats. Vad exakt som gjorts där vet jag inte. En mjukvaruuppdatering från verkstäderna hjälper nästintill aldrig av egen erfarenhet.

Men som sagt, om problemet kvarstår lämna in den igen och ta upp att du upplever det som att inget har bytts eller så! Men om problemet är löst, behöver du ju inte lägga energi på det om du inte vill. :)

8. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Tack för ditt svar, vill även påpeka att min intention inte var att förolämpa dig eller få dig att verka icke-trovärdig. Hur som helst, tog för ett tag sedan emot ett samtal och samma glapp innan man hörs uppstod igen. Går tillbaka till 3 och kollar om de kan förklara hur det hela har gått till.

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Även om du ogärna vill det, skicka in den igen! Mycket lättare när det är tätt inpå den tidigare reparationen än att hålla på senare. :)

Millwad gillar detta.
  10. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Kan någon som inte har en mobil med inbyggt batteri göra mig en tjänst och kolla batteridelen som jag länkade till och sedan ta ut batteriet och stoppa in det igen och se om något händer med mätaren?

11. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Om inte annat så skall telefonen göra en ny peak så som din telefon har gjort. iaf enligt grafen.

Men om dom har gjort en ordentlig ominstallation så torde din telefon vara fabriksåterställd. Det har iaf alla mina telefoner som varit på verkstaden varit när dom laddat om mjukvaran. Därav att dom mer eller mindre alltid säger att man bör ha tagit backup innan man skickar in den.

Nu är det iofs snart 8 år sedan jag jobbade i mobilbranschen men på den tiden var det iaf så. Samt att dom telefonerna som jag haft inne på sistone har som jag skrev längre upp varit fabriksåterställda när jag hämtat ut dom.

12. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Android nollställer bara batteristatsen när den har full laddning, dvs 100% och laddaren kopplas från. Det spelar ingen roll hur många gånger du byter batteri.

13. sopaj96

sopaj96 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Tjenare, dem gjorde samma sak mot mig, fast jag lämnade in min mobil två gånger.. Ringde och klagade, snackade men några personer i butiken samt chefen... Jag läste på om konsumentlagarna och där står det klart och tydligt att om mobilen inte är lagad efter två försök så ska man kräva en ny...
    Dem började då med att säga att HTC har regler, jag hade htc one, som sade att man får en ny på fjärde försöket.... Jag hänvisade då ännu en gång till konsumentverkets hemsida med dem lagarna där jag klart och tydligt visade dem vad som stod, till chefen då, han hade inget att säga... Jag gick hem med en helt ny htc one från butiken :)

Som sagt du måste stå på dig, läs lite som jag gjorde, ta med bevis från konsumentverket, visa dem rakt i ansiktet så dem ser annars kommer dem försöka slingra sig runt, prata med butikschefen.... "hota" med att säga att du vill häva köpet och abbonemanget, för det har man också rätt till om mobilen ej är fixad efter andra försöket,, det gjorde jag det var då chefen gav mig en ny :)

Lycka till, finns i PM eller här om du behöver mer hjälp :)

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den tredje gången skickas iväg ska den skickas iväg på reklamation. Då kontrollerar verkstaden om problemet kvarstår, finns problemet fortfarande kvar kommer telefonen att bytas ut. Det är så det generellt fungerar hos 3.

Sen att det verkar som att det löste sig smidigare för dig är ju skönt! :)

15. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Jag kan säga att ett laddningsbart litiumjonbatteri är aldrig tomt vid leverans eftersom batteriet tar skada ifall spänningen hamnar under den "säkra spänningen". det är därför också alla telefoner har runt 70% i leverans just för att det kan ta ett antal månader innan mobilen säljs och laddas för första gången. En förklaring till detta kan vara att batteriet har bytts ut, men det är något fel i mobilen och därför har även det "nya" batteriet laddats ur.

Millwad gillar detta.
  16. Millwad

Mottagna gillanden:
    2 064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Väldigt intressant, tack för infon!
    Har haft mobilen ett tag nu efter reparation och det är samma skit, nu vägrar den till och med ladda ibland. Ska lämna in mobilen imorgon igen.

17. darkshippo

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    In med den och har den samma fel 3 ggr, dvs efter 2 rep. Så är praxisen omleverans.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk