Blev av med min N1 - Tips ?

Discussion in 'Nexus One - Allmänt' started by Jobilinx, Nov 6, 2010.

1. Jobilinx

Jobilinx Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag blev av med min telefon igår, troligtvis stulen. Jag hade wavesecure istallerat. Jag har testat att ringa den flera gånger, är avstängd. Har nu begärt nytt simkort, så jag antar att det gamla in fungerar.

Jag hade wavesecure istallerat, så det går inte att stoppa in något annat simkort i den. Jag har testat att låsa den, men får ingen respons med telefonen. Antar att det är så eftersom telefonen är avstängd.

Är det någon som vet lite mer hur wavesecure fungerar? Eftersom simkortet som sitter i inte fungerar nu, kan jag fortfarande låsa telefonen via wavesecure?

Kommer vänta någon dag tills jag polisanmäler detta.

2. söder

söder Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Om telefonen försöker starta med ett annat SIM lär du kunna se det numret på wavesecure-hemsidan. Beroende på hur du haft det installerat (om du haft root och lagt det som system-app) ska du då även kunna se var den finns.

EDIT: Du kan även ta backup på call logs och SMS och Contacts, vilket egentligen är dumt, för de kommer ju antagligen inte kunna göra något med telefonen...

/Söder

Last edited: Nov 6, 2010
  3. Jobilinx

MINA ENHETER

Någon som är sugen på att testa om detta stämmer? Telefonen var inte rootad. Så fort man startar telefonen med ett annat sim så kommer wavesecure komma upp och begära 6-siffrig pin.

Kan den verkligen communicera mot wavesecure över internet (wifi av, inge 3G/Edge)

4. söder

MINA ENHETER

Hur menar du att någon ska testa?

Jag vet faktiskt inte om telefonen kan komma åt internet eller inte, men användaren slår väl sin PIN först eller?

Om den inte är root:ad kan inte appen slå på GPS:en av sig själv, vad jag vet. Därför är det en fördel att lägga Wavesecure som system-app som jag förstår det..

/Söder

5. Jobilinx

MINA ENHETER

Tänkte om någon har en N1 med Wavesecure och orkar testa/exprementera lite.

Telefonen var inte rootad.

6. söder

MINA ENHETER

Har du varit inne på deras sida och tittat runt lite? Kanske borde göra det innan du ber andra att göra det i så fall. :)

/Söder

7. Jobilinx

MINA ENHETER

Självklart har jag varit inne. Har försökt att tracka, låsa etc men ingenting fungerar.

Tänkte om någon kunde testa att stoppa i ett simkort i sin egen telefon, wifi och allt avstängd. Kolla om det nya numret dyker upp på ens wavesecure sida.

8. söder

MINA ENHETER

Jag orkar inte att testa med annat SIM just nu iaf, men jag testade att stänga av min GPS på telefonen, och mitt Wavesecure, installerat som systemapp, kunde fixa igång GPS:en iaf när jag bad om det från hemsidan iaf.

Däremot testade jag att stänga av data-överföring på telefonen, och då gick det inte att ta backup på min call log. (inte så konstigt, även om man tycker att programmet skulle kunna förbise detta också, precis som GPS:en)

/Söder

9. Vicelead

Vicelead Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

@ Jegor

Jag sitter i samma situation nu, men en HTC Hero... Har också försökt pilla runt med Wavesecure men ingenting vill fungera. Har du kommit någonstans i ditt sökande?

10. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

När någon sätter i ett nytt sim-kort i den så skickar den ut sms till de nummrena du skrev i listan när man installerar det första gången.
    I somras när min polares batteri hade dött och behövde ringa, (jag hade inga pengar på mobilen), så vi satt i hans sim-kort i min telefon och då fick alla de nummrena jag hade fyllt i i listan ett sms om att någon har satt i ett annat sim-kort i telefonen och vilket nummer det var så man ska kunna ringa upp.

Sen för att låsa den så gå det över Wifi och 3G.
    Antagligen är telefonen avstängd, eftersom du inte får någon kontakt med den.

11. söder

MINA ENHETER

Eller så har någon kunnig wipe:at telefonen. :)

/Söder

12. DrLaban

DrLaban Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tyvärr en av de största aberna med att man enkelt kan roota och härja runt i systemet. Även utan att ha läst på speciellt mycket.
    Google-sökning på hur man lyckas komma bort från Wavesecure, 7 steg senare är det borta och man har en telefon som inte kan spåras annat än med IMEI.

I slutändan handlar det om att man måste hålla i sina grejer för att få behålla dem.

13. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp. Om det är en kunnig så kommer han alltid komma runt vilket program som än körs, därav kan WaveSecure kännas lite onödigt.

Hm, kanske ska avinstallera det? :P

14. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Men som tur är tjuvar oftast lite dummare än vanligt folk. Det säger sig självt.

15. Jobilinx

MINA ENHETER

Har inte fått tillbaka min telefon och har faktiskt gett upp. Har gjort en polisanmälan och lämnat in IMEI, vet inte om telefonen spärrats.

16. DrLaban

MINA ENHETER

Lämnade du in IMEI till polisen eller till teleoperatören? Om du lämnar det till operatören så ska det fixas när ni talas vid i telefon. För övrigt så låter iaf Telenor ett IMEI-nummer vara upplåsningsbart igen om det skulle visa sig att telefonen hamnar i rätt händer igen.

17. DrLaban

MINA ENHETER

Jag talade med en av mina kompisar om det här problemet med att man enkelt kan komma förbi Wavesecure med root osv. Han kom med en tanke om att recovery:n skulle kunna lösenordsskyddas och att man bara med hjälp av det lösenordet kan använda/ersätta den.
    Förhoppningen är ju då såklart att man måste använda hårdvarubaserade verktyg för att kunna komma åt recoveryn, lite som kravet på JTAG om man pajjar sin SPL.

Det var en rätt finurlig idé, speciellt eftersom man skulle kunna få lite mer bukt på problemet att telefonen enkelt kan wipe:as i recoveryn, bara man vet vilka knappar man ska trycka på.

18. söder

MINA ENHETER

Hmm, säkert att en custom recovery skulle kunna få ett lösenord, men du kan ju enkelt byta recovery via fastboot. Och vad jag vet så kan man inte göra något åt fastboot:en? Så då får det ju i få fall vara från telefontillverkarnas sida.

Och eftersom de inte ens kan skydda sina telefoner från att bli root:ade, så känns inte det så bra det heller ändå.

/Söder

19. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Har testat och sätta i ett annat simkort och du måste inn med pin koden för att öppna. Fick even ett sms från wavesecure till det andra telenr som jag hade lagt inn.

20. DrLaban

MINA ENHETER

Mmm, där är ett problem som är mångfalt svårare att överkomma eftersom det, som du säger, innebär att tillverkarna måste skydda sina SPL:s. Hade varit snyggt om alla "Google"-utvecklartelefonmodeller (hur många det nu kan komma att dyka upp i farmtiden), hade den möjligheten inbyggd. Kanske tom skulle få andra tillverkare att börja överväga den möjligheten.