Blev med Android idag, många frågor

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Marooned, 14 jun 2012.

1. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Hallå,

Efter att ha kört iPhone sen den först kom ut så tröttna jag och köpte mig en Galaxy S3 idag. Har nästan aldrig pillat på Android så allt är helt nytt. Så vore uppskattat om någon orkar hjälpa mig lite...

1. Är det någon idé att köra Samsungs version av Android eller ska jag göra...en root installation eller vad det kallas?

2. Hur lägger jag in en feed så att säga? Om jag vill ha t ex facebook som en feed på startskärmen eller någon av dom andra skärmarna åt sidorna, eller nyheter eller vad som helst?

3. Vilka appar måste man ha mer eller mindre, som inte finns på iPhone då som Instagram och alla dom uppenbara. Ska man köra deras den appen för musik som följer med eller använda någon annan som är bättre? Som sagt, har ingen aning om appar eller vad som är bra i Android.

4. Hur gör jag får att fixa med teman och sånt? Ändra ikoner osv osv. Höll på med det en del och jailbreka iPhonen så skulle gärna göra det nu med. Som det ser ut nu är väl okej...men inte direkt så jag blir upphetsad.

5. Allmänna tips kanske? Någon tips på någon guide om Android eller länkar till nån bra hemsida som rör appar, teman eller vad som.

6. En sak som driver mig till vansinne är...telefonen blinkar med en blå färg när den ligger i viloläge på bordet. Blinkar däruppe vid Samsung loggan. Hur fan får man bort det? Ser ju ut som någon fast and the furious bil :(

Tack som fan!

Last edited: 14 jun 2012
  2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    1. Du behöver inte roota om du inte saknar en funktion som får via root eller vill ha bort bloat.

2. Långtryck på en tom yta, widget. Sen väljer du tex Facebook.

3. Valfritt, beror på dina behov. Musikspelare tex, det är bara att testa tills du är nöjd. Om du inte saknar nån funktion i standardspelaren ser jag ingen anledning att byta, själv föredrar jag poweramp

4. Mycolorscreen.com
    Finns olika sätt. Enklaste sättet att byta alla ikoner är med en launcher och ett icon pack, ska du byta enstaka räcker det med en annan launcher om inte touchwiz har det inbyggt redan. Sen kan du även ändra font tex. Här kan man ändra mest om man rootar.

6. Jag har inte likadan telefon som dig men gissar på att du menar notifieringslampan. Har du kollat så du inte har en notifikation(dra ner listen högst upp)?

Skickat från min LT26i

3. lindman

lindman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Börja inte med att roota! Testa ladda ner en ny launcher tex nova launcher och bara pilla på. Det kan inte hända något då. Ett tips är som ovanstående sa är att kolla på mycolorscreen.com för inspiration om hemskärmar kolöa även in teman och grafik delen på detta forum där finns det mycket bra.

En måste app är lightflow, där kan du ställa in notifikationer så som du vill ha.

Den blåa som blinkar måste vara någon notifikation som ligger och väntar tex facebook, mail etc.

Lycka till med Androiden, bästa sättet att lära sig den är att bara pilla på ;)

4. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Kan bara sticka in med att du borde besöka XDA-developers forumet :) Där finns allt och lite till om det du behöver veta. Jag hittar iallafall nästan alltid det jag undrar när jag söker där!

http://forum.xda-developers.com/

Slänger även in en länk till deras forumdel som inriktar sig på teman

http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=527

Ja du lär nog hitta det du letar efter när du kollat runt där en liten stund :)