Bli av med "dolda" program/malware

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Peter_A, 13 februari 2013.

1. Peter_A

Peter_A Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fått tre oönskade appar på min Samsung galaxy s III som är rätt luriga. Har googlat och sökt på detta forum men inte hittat något som riktigt träffat rätt.

Gissningsvis kom de med en annan app jag tog ner. Jag hade ett antivirusprogram installerat som funkat bra hittills men inte denna gång.

Bovarna är "slotomania" "best apps" och "apps". Ingen av dem visas bland appar som kan tas bort, inga av de malwareprogram/app-removers jag har tagit ner hittar dem. Några av dem föreslagna på detta forum.

Jag tittade i de låsta trådarna i forumet, där skrevs det en del om olika skript men uppriktigt sagt fann jag det inte särskilt hjälpsamt, delvis för att OP inte hade exakt samma problem.

Finns det ett pålitligt sätt att hantera denna typ av appar i telefonen eller är jag hänvisad till program via pcn? Jag skulle kunna ge mig in och titta direkt på kortet men jag är orolig för att programen har nästlat sig in i register eller dylikt. Finns det något bra sätt att skydda sig mot dylik skit?

2. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    1. Antivirus hjälper inget på en android. Såvida du inte surfar på sidor som innehåller någon av följande mening: Sexy japanese girls. Men då kan det vara en idé att se över sina surfvanor.

2. Avinstallera app efter app och se om de försvinner.

3. Peter_A

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon gång tidigare har faktiskt antivirus varnat för att en nyinstalerad app är suspekt. Tog bort den senaste appen men det hjälpte inte, tror inte att det är från någon äldre. Är det garanterat att de försvinner om den appen de "kom med" avinstaleras?

Är det OK med icke-japanska siter?

4. Hänglås

Hänglås Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Vad har du för telefon? Har du uppdaterat den nyligen?

5. Peter_A

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Saamsung galaxy s III, står först i orgonalposten :)

har automatiska uppdateringar på

6. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    I alla fall slotomania går att hitta på google play (här). Du kan ju prova att installera den och sen avinstallera den igen. En möjlighet kan annars vara att den följt med i en operativsystemuppgradering, det är inte helt ovanligt. SonyEricsson envisades som exempel ett tag med att skicka med några demospel som inte gick att avinstallera. I och med ICS så går det dock att inaktivera såna via appmanagern (inställningar/appar nånting)

7. Peter_A

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mmm, drar mig lite för att installera det om jag skall vara ärlig. Apparrna dök upp som genvägar men de fanns inte faktiskt som installerade program, är det möjligt att en annan app la i "genvägar" men inga faktiska program? Slängde genvägarna till slut men jag ville inte testa att faktiskt köra dem.

8. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Låter som om du har en app installerad som har rättigheten att lägga genvägar på startsidan, install shortcuts, och utnyttjar det för att lägga reklam där.

Man bör läsa behörighetskraven för en app och inte installera de som begär konstiga saker. Sunt förnuft kommer man långt med. Tex, ett spel som vill kunna skapa genvägar på startisdan eller ännu värre skicka sms är antagligen ingen bra idé att installera.

9. Peter_A

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hittar inget som påminner om den typen av rättigheter hos appen jag misstänker men det kan ju ha inträffat ändå. Har än så länge inte sett att genvägarna dykt upp igen. Hoppas på att de var bra just genvägar.