Fråga: Blir batteritiden dålig med 2.3.3?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Tom200, 14 okt 2011.

  1. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kör 2.2 nu. Det är väl 2.3.3 man får än om man uppdaterar med Kies?

    Hur är batteritiden för er med den?

    Enligt många är den mycket sämre än med 2.2. Funderar därför på att vänta med uppdatering till 2.3.4 kommer.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 962
    Mottagna gillanden:
    7 959
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För mig blev den bättre, ser själv ingen anledning till att du skulle vänta. Om du inte vill chansa skulle jag stanna kvar på 2.2 om du tycker att det fungerar bra.
     
    Tom200 gillar detta.
  3. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ok, kanske provar lägga in den.
     
  4. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Det finns en bugg i 2.3.3 som gör att både "Android OS" och "Android-system" ligger och drar onödigt med CPU/batteri i bakgrunden. Jag har själv denna bugg och får ganska kass batteritid.. Dessutom startar min om sig slumpmässigt emellanåt.. Grymt störande..

    Det verkar vara lite av en chansning att uppdatera till 2.3.3, har man tur så får man inte buggen.

    Och att vänta på 2.3.4 är nog ingen idé eftersom att det inte ens verkar som att det kommer till oss här i sverige... Inte enligt Samsung själva iaf.. Detta är väldigt konstigt då det kommit i flera andra länder för längesen..
    Om man vill kan man ju dock tanka 2.3.4 från samfirmware.com och flasha via Odin.
     
  5. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Samsung har väl inte sagt att den inte kommer uppdateras efter 2.3.3? Dessutom så verkar det som att de stödjer den fortfarande i och med att nya officiella firmwires släpps på samfirmwire, senast 2.3.5.

    Sent from my GT-I9000
     
  6. Soptunnan

    Soptunnan Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Uppdatera inte! Jag har provat alla 2.3-versioner som ligger ute och ingen fungerar klanderfritt. På de senaste så blir det FC på phone-programmet hela tiden. På de tidigare finns batteribuggen som tidigare nämnts i tråden.

    Jag har själv nedgraderat min till 2.2.1 JS7. Det är ärligt talat bara skitsaker som skiljer så kör på är mitt råd.
     
  7. gurkoz

    gurkoz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag sitter själv med 2.2.1 och är supernöjd. Dock så är jag ju en nörd och så klart vill ha senaste versionen. Jag har läst en massa om att 2.3 skapar batteriproblem och annat. Problem som jag så klart vill slippa. Vad är det man "går miste om" då man ligger kvar på 2.2.1? Förutom dessa problem då så klart :)

    Jag var faktiskt på väg att uppdatera ändå nu när det gått så lång tid, tills jag såg denna tråden och ändrade mig igen hehe

    Jag hoppas verkligen Samsung fortsätter att uppdatera denna telefonen. Samt att de slutar kalla allt för bakelser och glassar då det är svårt att hänga med. Versionsnummer har funkat bra tidigare.

    Om man ändå skulle uppdatera, är det svårt att just "Nergradera" och hur gör man det? Jag använder bara Kies då jag inte gett mig in i hela överkursen med att köra Odin och så vidare.
     
  8. Cyrax

    Cyrax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Den så kallade androidbuggen är väldigt inviduell, jag har aldrig haft problem med den utan jag fick bättre batteritid när jag gick från 2.2 till 2.3 Jag fick en betydligt rappare telefon med uppgradering till 2.3 (speciellt när jag la in JVS 2.3.5 via Odin) Gurcoz - Om du bara använder Kies kan du inte gå tillbaka till 2.2 efter att du uppdaterat utan måste då använda Odin för att gå tillbaka.
     
  9. Soptunnan

    Soptunnan Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Du går inte miste om någonting ärligt talat. Mellan 2.1 och 2.2 skedde däremot lite förändringar.

    Några små skitsaker i gränssnittet är ändrade och det finns några nya API:er i 2.3. Det är allt.

    Enbart dumt att uppgradera. Jag har som sagt nedgraderat efter att ha tröttnat på alla buggar. Jag använder min mobil som arbetsredskap och orkar inte med att nallen plötsligt får för sig att tömma batteriet på några få timmar stanby, eller att telefonprogrammet gör FC när man ska ringa någon.
     
  10. Soptunnan

    Soptunnan Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    För mig dök bugge plötsligt upp efter ca månad. Kan bli rätt besvärligt om man är bortrest och inte har möjlighet att flasha.

    Detta ska också vägas mot att fördelarna mot senaste 2.2.1 är helt obefintliga.
     
  11. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Man ska inte glömma problemen med underhållsladdningen med 2.3.3.

    Det är sjukt störande att telefonen inte underhållsladdar utan laddar ur när den nått 100 %.

    Jag har dock märkt att om jag då låter den ladda ur tillräckligt mycket (med laddsladden i), börjar den ladda igen och när den DÅ når 100 % så underhållsladdar den som den ska. Alltså, jag SER ju inte, utan detta är vad jag har kommit fram till. Tar jag den någon eller några timmar efter den bör ha laddat klart, har den laddat ur rejält. Väntar jag hela natten, så är den på 99 när jag drar ur.

    Ja, vad ska man säga? o_O

    Helt kass om Samsung lämnar oss med denna version som sista version.

    Får man svenska menyer om man flashar in från Samware?
     
  12. Soptunnan

    Soptunnan Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det blir nog ingen mer FW skulle jag tro. SGS:ens livscykel som produkt är över.Å andra sidan så fungerar 2.2.1 JS7 helt felfritt och ingen människa behöver 2.3. Så mig gör det inget.

    Om du får svenska menyer från samfirmware beror på vilket land FW-versionen är anpassad för. Men vissa har det.
     
    Tom200 gillar detta.
  13. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Det är skit att sista OS-versionen har såpass dåliga fel som det här med laddningen.

    Jag funderar på att byta ned mig till 2.2.1 Nu minns jag inte riktigt hur den var. Det var väl inte den som hade helt superbra mottagning (wifi, jag fick in grannens router, något som aldrig hänt annars) och så drog mängder med ström för just wifi? Eller var det versionen efter?
     
  14. Soptunnan

    Soptunnan Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    16 okt 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bättre wifi än 2.3.3 tycker jag att den har. Batteritiden har jag inte märkt någon skillnad på, förutom att buggen inte finns då...

    Inget att tveka på alls om du frågar mig. 2.3 tillför absolut inget annat än buggar.
     
  15. Nirvasher

    Nirvasher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Med tanke på att det ganska nyligen har släppts en "Galaxy S Plus" som är i princip identiskt förutom något snabbare processor (1,4 GHz), så tycker jag att det borde finnas en chans att den inte är död än.
     
  16. Nirvasher

    Nirvasher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Dubbelpostar, men det får gå. Jag skrev så här till Samsung idag (svarade väldigt snabbt);
    "Har en Samsung Galaxy S (GT-i9000) köpt i Sverige med Android 2.1. Har länge funderat på att uppdatera telefonen då mycket nytt inte stödjer just 2.1. Men min far som har exakt likadan telefon har 2.2, och den är mycket långsammare än min (nästan obrukbar i vissa fall). Det har släppts 2.3.3 här i Sverige, men större delen av de som uppdaterat telefonen till denna version har fått buggar så som att telefonen startar om samt att telefonen heller inte laddar som den ska. Det har släppts 2.3.4 samt 2.3.5, men inte för Sverige. Kommer de att släppas här och fixar de dessa buggar?"

    Deras svar:
    "Vi har inte haft några problem med 2.3.3 programvaran utan snarare tvärtom att telefonen blir snabbare, batteritiden blir bättre och det finns fler applikationer som du kan ladda ner till telefonen t.ex. I dagsläget vet vi inte när eller om vi kommer släppa 2.3.4 eller 2.3.5 till Galaxy S, men håll utkik under Press på hemsidan så kommer det synas där om en ny uppdatering kommer komma för din telefon."

    Hoppas detta är till någon nytta.
     
    Last edited: 20 okt 2011
  17. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    För min del kan de lika gärna skippa 2.3.4 och 2.3.5 och släppa ICS tillsamans med SGS2, gärna med Touchwiz 4.0 :teeth:
     
  18. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Touchwiz 4 har redan rippats men kräver visst 2.3.3. Men nu finns TW 4.5 (!) som funkar med 2.2.

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1061883
     
  19. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Enda problemet jag har med 2.3.3 är OS buggen som kommer nån gång ibland och drar batteri om man inte startar om telefonen. Ev så känns webläsaren lite knackigare jämfört med 2.1 men det kanske bara är jag :P
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Den är inte lik vanliga SGS någonstans. Det enda som är likt utsidan. Under skalet sitter en plattform från qualcomm istället för samsungs egna. Den har mycket mer gemensamt med Desire HD och SE Arc än vanliga SGS.