Blir galen på min DHD..

Diskussion i 'Desire HD' startad av farside, 2 maj 2011.

1. farside

farside Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej på er,

Ny på detta forum och egentligen ny på android scenen också , så jag börjar med att hälsa mig själv välkommen! :)

Nu är det så här , jag håller på att bli totalt gaaaalen på min Desire HD.
    Den är så äckligt seg , hackar , behöver laddas varje dag (trots att jag ibland knappt rör telefonen) osv.
    Jag har orginal telefon osv och har nu under dagen googlat och läst forumtrådar till höger och vänster både här och på andra sidor efter information om hur jag ska komma till bukt med mina problem.
    Det verkar , tillslut som att det enda jag kan göra är att roota telefonen och lägga in nån annan fw.
    Det skrämmer mig dock lite, inte för att jag är totalt lost när det gäller tekniska prylar , utan mest att jag känner mig vilsen när det gäller just detta.

Jag har läst nybörjar guiden här och den tror jag att jag lyckas följa , men jag har några frågor.

1. Kommer rootningen att lösa mina problem? (batteri tid , seghet osv)

2. Kan jag lägga in vilket paket jag vill i telefonen med hjälp utav guiden , eller gäller det endast för att lägga in
    [ROM] LeeDrOiD HD v2.2.3 [Kernel] LeeDrOiD v2.2.9 | 7th April | >>> EPIC <<<
    och något helt annat förfarande för att lägga in tex :
    [ROM] Android Revolution HD 4 | Gingerbread & New HTC Sense | Android 2.3.2

3. Vad spelar det för roll vilken android version jag väljer? 2.2 eller 2.3 dvs? (kan jag följa nybörjarguiden och slänga in 2.3 istället för 2.2?)

4. Vilken ROM skulle ni rekommendera mig att använda? skall vara snyggt och enkelt och samtidigt ha alla funktioner som finns idag (antar jag att det självklart gör , och tillkommer en del :) ) Dock som sagt , seghet och batteritid måste bli mycket bättre!

5. Är det smidigt att uppdatera till ny Rom när man väl har fixat det första gången?

6. Klarar jag det här :P

Tack på förhand!

2. utor

utor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    288

MINA ENHETER

Testa istället att ta ner någon typ av processhanterare för att se vad som suger all ström.

Watchdog funkar t.ex. bra för att se enskilda processers CPU användning.
    https://market.android.com/details?id=com.zomut.watchdoglite
    När du installerat det, gå in i inställningar och stäng av bakgrundskollen, du ska bara använda det för att kolla manuellt:). Ändra även i inställningar till att visa alla processer, inkl androids egna.

De två klassiska problemen som kan uppstå på en Desire HD är:

/init problematik, init processen ligger och drar mycket cpu - hjälps genom att aktivera USB-debugging (under inställningar, programvara, utveckling/..)

Det andra är att HTC sense käkar upp all CPU, här är det lite bökigare, men jag löste mitt problem genom att leta upp den under hantera programvara, och rensa cache på programmet.
    Detta nollställer hela "skrivbordet" så blir lite jobbbigt om du har lagt jobb på att få det som du vill.

3. farside

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för infon.
    Jag väljer ändå att försöka mig på en rootning , men får det inte riktigt att fungera , och skulle behöva lite hjälp.

Gällande android 2.3 , det känns som att det är lika bra att kasta in det direkt... men frågan återstår , kan jag följa guiden , men välja att lägga in 2.3 istället för 2.2?

samma CWM? eller ska jag ta 3? (får nämligen felmeddelande när jag försöker ta ner 2.5.1.4 att det blir fel när den ska sparas..? )

Mvh
    Farside

4. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Guiden är generell så det är samma sak vilken ROM du än väljer.

Vill du ha en stabil ROM med Sense kanske det är bättre att köra en 2.2 ett tag till tills 2.3-orna blivit riktigt optimerade.
    Jag körde själv LeeDroiD 2.2.3 när jag först hade rootat och upplevde att batteritiden nästa fördubblades mot orginal. Nu kör jag CM7 för jag har tröttnat på HTC Sense som också har mycket bra respons och batteritid.

Ska du flasha LeeDroiD 2.2.3 rekommenderas CWM 2.x annars är det väl 3.x som gäller vad jag vet.

5. drinside

drinside Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S2
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A 9,7
    Du kan flasha leedroid med valfri cwm. Anledningen till att den äldre versionen rekommenderas är att cwm 3.xx har en issue som gör att den inte wipear allting när man kör full wipe och wipe cache.

Om jag inte minns fel finns det en alternativ länk i leedroids 2.2 tråd hos xda där du kan ladda ner rätt version.

6. farside

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag installerat senaste CWM via rom manager 4.2.0.2.
    nu står det installerad version: clockworkmod 3.0.2.6
    Men när jag nu går in i bootloader läge och väljer recovery så startar bara telefonen upp som vanligt.. kommer inte in i CWM.
    Har även provat att trycka på knappen i ROM manager som heter starta om i recoveryläge , men samma sak händer :/

Jag kan inte välja installera ROM från SDkort i menyn i rom manager?

Snälla hjälp :)

7. zel

zel Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

8. farside

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har äntligen fått allt att fungera nu.
    installerade en äldre version av CWM och sen uppgraderade jag till nyaste och då fungerade det.
    Tack för all hjälp!

Har en fråga kvar.
    Nu håller jag på att snygga till min telefon lite och skulle på något sätt vilja bli av med orginal "menyn" längst ner på home screen. Hur gör man sig av med den , om det ens går?

9. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Bara att byta launchern.

Finns många att välja på men här är några av dom populäraste.
    LauncherPro, Go Launcher EX, ADW Launcher, ADW Launcher EX,

Det enda att tänka på är att HTCs widgets inte fungerar med någon annan launcher.

10. farside

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fancy widget är inte en launcher antar jag?