Problem: Blir galen på multitaskingen! Så dålig!

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av mb-dape, 18 juni 2012.

1. mb-dape

mb-dape Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Vad är det för fel, varför kan den inte hålla flera applikationer i minnet samtidigt?!

Jag blir bara mer och mer irriterad på det här.

Nyss höll den på att åka in i väggen, jag var ute, hade lite bråttom, tog fram ett nummer i webbläsaren (på en webbsida så det gick inte att kopiera). Memorerade halva numret, bytte till telefonappen, matade in siffrorna. Bytte tillbaka till webbläsaren som då skulle ladda om sidan, vilket tog ett bra tag på EDGE. Memorerade andra halva av numret och bytte till telefonappen, då startas den också om och de förra siffrorna va borta!

Och varför ska den starta om webbläsaren och ladda om sidan när man byter tillbaka till den? Det är ju så segt!

Man kan inte ens ha kalkylatorn framme och sen byta till webbläsaren för att hämta fler saker som man vill mata in i kalkylatorn, för då startas den om sen och har glömt allt man matat in!

Måste man verkligen bära med sig papper och penna för att komplettera sin smartphone?

Det är så irriterande att så fort man byter tillbaka till en gammal app så ska den laddas om, t.ex. vissa spel startas om helt, videospelaren måste ladda om hela klipp från webben helt, osv osv.

Det händer inte 100 % av gångerna men ju längre tid den har varit igång desto svårare får den att multitaska.

Nu känns det lite bättre när man fått skriva av sig. :)

Last edited: 18 juni 2012
  2. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

htc... nuff said. Skaffa en riktigt smartphone. SGS2 eller 3.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.401
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan säga att min tidigare S2a var sämre på multitasking. Den kunde tex stänga musikspelaren om man öppnade en hemsida med lite för många bilder (typ Aftonbladet för datorer).

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

4. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Min gamla Nokia med Symbian klarade ju multitasking galant. Nu hade den i och för sig en hel del andra brister... ;)

Däremot så tycker jag att multitaskingen fungerade mycket bättre även på Motorola Defyn som jag hade innan. Då är ju det en budget-Android.

5. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har webläsaren öppen med upp till 5-6 flikar, poweramp pumpar dunka dunka, beyondpod i stb., smart audiobook player i stb, Gmail i bakgrunden, minimal rss reader som helskärmsvidget + callrecorder som spelar in typ 5-10 samtal och + alla onämnda bakgrundsprocesser ! Haft min HOX på nu i två veckor utan omstart eller annat strul ;)

Snacka om multitasking på steroider :D

ps: tom min gamla DHD klarar allt detta med bravur ! :P

Min rekommendation är att om inte du kan fixa till din HOX (med root o ROM o sånt ) då köp inte mera android mobil, köp en iProdukt istället, den borde tillfredsställa dina behov ;)

6. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Haha så kass. Min U20i, dvs x10 mini pro klarar det galant.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

7. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har ingen lösning åt dig men långtryck på numret så ska du kunna kopiera vilken text du vill

Skickat från min LT26i

8. limpandahlbom

limpandahlbom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

De problem du nämner känner i alla fall inte jag igen, kör nova launcher med chrome som webbläsare, inte en omstart på 9 dagar :)

9. Androido

Androido Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Eller hur...........smartasssss.........:ehm:

10. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nej, jag gillar Android men jag tycker bara att det är dåligt att HTC One X inte klarar multitasking bättre.

Jag köpte den just för att jag trodde att den skulle vara tillräckligt kraftfull för att man skulle slippa roota och installera custom rom för att den få den bra. Dessutom gillar jag Sense 4.

Visst kan man som du säger ha många appar och processer "aktiva" i bakgrunden, det kan jag också.

Problemet är att när man byter till en app i bakgrunden så laddas den oftast om.

Med vissa appar är det inget problem, de laddar snabbt, men med vissa tar det längre tid och vissa kan starta om helt och förlora det du höll på med.

Lite svårt att förklara kanske men kolla in den här videon:

http://youtu.be/6v1W9rjr_qc

Phoenix95 gillar detta.
  11. Phoenix95

Phoenix95 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tycker faktiskt att det här är en tråkig nyhet. Förstör en del av upplevelsen och personligen kräver jag lite bättre multitasking när jag pröjsar 5000 för en telefon. Även jag har en Symbian som klarar detta bättre och man blir lite tveksam över ett köp nu. Dock är detta något som mjukvara-relaterat och kan fixas med en uppdatering. Men nu undrar jag om HTC känner till detta och har tänkt fixa till det snart? Någon som vet nåt?

12. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Ärligt talat vad snackar du om.. Jag har inte alls dina problem. Allt funkar här.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

13. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag känner inte heller igen det du beskriver alls, tycker att multitaskingen funkar sjukt bra, och jag har INTE rootat ännu. Det ska absolut inte behövas om man tjackar en mobbe för 6000 kr, och det är en ursäkt för fanboys som inte kan se några fel med Android. Jag är själv för root, men av helt andra orsaker..

Skiten ska funka out the box, thats it!

14. -WR-

-WR- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    117

MINA ENHETER

Jag har testat det du skriver och det stämmer. Appar startar om, laddar upp på nytt, raderar tidigare inmatad data eller text. Jag har aldrig klagat på min HOX tidigare, känt mig väldigt befriad från problem, men det här är ju inte så jättesmart av HTC. Kan potentiellt bli ett stort problem.

Har det här nånting med att Sense prioriteras i minneshanteringen?

15. apr76

apr76 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag tror att det kan vara så att vissa HOX inte har detta problem men jag har också märkt att det - konstigt nog - kan variera. I alla fall när det gäller omritningar i browser så händer det ibland att det är bättre, för att sen bli outhärdligt igen.

16. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jag snackar om One X och att multitaskingen inte är klockren. :)

Men kolla på videon? Känner du inte igen dig?

17. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Eftersom det är ett mjukvaruproblem så fungerar garanterat alla HOX på samma sätt (om man inte lagt in ett annat rom, då är det säkert annorlunda).

Sen beror det ju på vilka appar man använder, till vad man använder sin telefon och hur tålmodig man är. Vissa märker av det mer än andra, det beror väl även på vad man jämför med.

Men det är som du säger, det varierar, ibland fungerar det okej ett tag, oftast efter omstart.

Det är ju uppmärksammat att multitasking på HOX är allt annat än bra, det var ju därför HTC kände sig tvungna att gå ut och förklara sig, man berättade att Sense prioriterades osv.

Jag tycker bara att det är konstigt att trots att telefonen har runt 300 MB ledigt minne när man startar den så kan den inte ens hålla igång webbläsaren med en vanlig hemsida i minnet om man byter till Gmail-appen, en sms-app och liknande.

Här sitter man med en fyrkärning mobil med processor och minne som skulle göra en gammal dator avundsjuk, och så kan den inte ens hålla igång ett fåtal appar samtidigt?

Ja ja, mycket gnäll från mig nu. :) Får väl bara hoppas att man kan lösa det eller i alla fall förbättra det i någon uppdatering.

Last edited: 18 juni 2012
  18. OakNinja

OakNinja Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är operativsystemet som garbage collectar icke prioriterade processer och frigör minna. Samma problem uppstår för Sensation. Även då och då med GNote men sjukt sällan. För lite ram helt enkelt i förhållande till gränssnitt och appar.

19. mb-dape

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

I så fall är väl Android eller Sense dåligt programmerat? 1 GB minne räcker ju för att hålla igång en dator med Windows/Linux.

Nu är ju i och för sig en HOX i princip en liten dator men jag förstår inte att minnet inte kan räcka för att hålla igång ett ganska enkelt gränssnitt, lite bakgrundssynk, en webbläsare och en e-post-app.

20. Erjo

Erjo Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag håller med, ganska irriterande att den ska ladda om vissa appar så fort man endast kanske läser ett sms.