Blir tokig på min nya TCL TV! Snälla hjälp...

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av bigfett, 6 dec 2025 kl 16:27.

1. bigfett

bigfett Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

Jag har precis köpt 2x nya TV apparater.

TCL 55" MQLED85K 4K MINI-LED TV (2025)

TCL 98" MQLED85K 4K MINI-LED TV (2025)

Båda köptes på Black Friday till ett bra pris.

Jag har installerat båda TV-apparaterna och blir tokig på bilden.
    Den "hackar" eller känns som att bilden inte är mjuk och rörlig. Det är som att "frame raten" är dålig och upplevelsen när jag provar olika former av netflix, youtube, tv, stream osv är att filmen känns "oflyt".

Jag har provat att justera bildläget till film, dolby vision.

På alla youtube och forum som jag har läst så ska man stänga av motion smoothing till "off". Då upplevs bilden väldigt hackig och oflytande. Går knappat att titta på.

När jag justerar motion smoothing till "high" så blir det åt andra hållet. Om det är en action film så ser det ut som att det är alldeles för många frames och då blir det suddigt och hackigt åt andra hållet.

Har försök ändra alla inställningar jag kan och det enda som justerar bilden är när jag pillrar med motion smoothing.

Oavsett om den är off, low, medium, high så blir fortfarande bilden inte bra. Även om jag justerar manuellt så finns det inget läge som är bra.

Vet inte om jag har köpt grisen i säcken och ska returnera båda apparaterna eller om det är någon inställning som jag inte får till.

Innan jag köpte TV-apparaterna så har jag läst massor av olika recensioner och flera säger att tvn är super-bra.

Färgen, kontrasten och ljuset är väldigt bra, men det är inte mjukt att titta på något. Stör mig något oerhört och kommer lämna tillbaka båda om jag inte lyckas få till någon inställning.

PS:
    TVn är uppkopplade med internetkabel och har 300mb så det är inte internet som är problemet.