Bloatware fundering

Diskussion i 'Allmänt' startad av Fredex, 19 mar 2021.

1. Fredex

Fredex Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Jag ser många inlägg om bloatware, här och var.
    Funderar över var problemet mot detta egentligen, javisst, man vill ha en "ren" mobil, rent operativ.
    Oönskade appar tar upp utrymme. Men många av apparna, Bloat waren, ger ett mervärde till användarna, många av apparna gör det inte. Men, om man inte vill ha apparna, vad är det stora problemet, mer än att de tar utrymme?
    Jag tillhör dinosauriegenerationen som har varit med om Androids födelse, IOS födelse. Har haft mobiler tillhandahållet av företagen jag jobbat för och alltid haft en privatmobil vid sidan om. Jag har haft mobiler från de flesta större tillverkarna, via företaget/n, med Andriod och IOS, privat alltid Android.
    Är frågan om sk. bloatware, en hard core grej, där man som hard core inte ska ha förinstallerade, rekommenderade appar. Lite som att Linux fans tycker att grafiska gränssnitt är för loosers, kan man inte skriva kommandon så är man inte riktigt hard core?
    Jag har skrivit tidigare och gör det även nu, oavsett vilken mobil jag har haft de senaste åren så är det fler bloat ware appar från Google än det är förinstallerat från tillverkaren.
    Jag ser inga inlägg om Googles bloatware? Så varför klagas det så mycket om bloatware från tillverkarna?
    Ska man vara konsekvent så ska det inte vara bloat ware från från Google.
    Min uppfattning om ett operativ utan bloat ware är en mobil med ett rent operativ, utan Googles dialer, miniräknare, Google play, photo, home, maps, play music, play böcker, plat spel, play butik, youtube och all annan skit som jag inte kan välja eller avinstallera.

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    Kloka tankar.

Några av de appar du räknat upp från Google är väl ganska klokt att de finns installerade (inte minst dialer och play, tror folk skulle bli galna om det första de behövde göra var att installera en dialer och det inte fanns en appbutik) men flesta av dem använder jag aldrig eller helst inte alls.

3. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 334
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Är nog inte så mycket att göra åt. Windows Phone, Firefox, Ubuntu och alla alternativ som fanns är borta. Så man får välja iOS eller Android.
    Det är EU myndigheter som möjligen kan göra något. Begränsa i någon mån hur mycket Google ska dominera.