Blocketpaketet?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Timpppa, 12 apr 2015.

1. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 053
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jepp som sagt, blocketpaketet bra eller anus? Säkert för mig som säljare? Fördelar och nackdelar?

2. Droid55

Droid55 Guest

Jag har aldrig sålt med Blocketpaketet men jag har sålt med Paysongaranti och nu Klarna. Både Payson och Klarna håller pengarna tills köparen har godkänt varan. För mig har det (hittills) gått smärtfritt. Jag välkomnar dessa betallösningar. Jag skulle själv aldrig betala i förskott om jag skulle köpa privat.

3. Lidback

Lidback Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Utförandet är mer eller mindre samma mellan blocketpaket och payson-garanti som jag ser det. Förutom en liten del. Payson-garanti = Pengarna betalas i förskott och hålls av payson - Köparen får betala en avgift för payson-garanti. Blocketpaket = Köparen betalar när man hämtar ut paketet. Här kan köparen komma på andra tankar och inte alls vill ha produkten. Då blir det en returfrakt tillbaka.

Jag själv använder blocketpaket gärna om köparen känner sig osäker. Aldrig varit nå problem. Pengarna finns på kontot någon enstaka dag efter att 24h från uthämtandet har gått.

4. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Har sålt ett par gånger med blocketpaket, men känns inte så säkert när man tänker efter.

Scenario 1: Köparen kanske får en sten, försök bevisa att det är en sten du fått.
    Scenario 2: Säljaren skickar telefonen, men köparen byter ut den mot en sten och skickar tillbaka den. Igen blir det svårbevisat.

Jag har dock inte haft problem än med blocketpaket, men detta är något jag tänkte på bägge gångerna när jag sålde.

5. Droid55

Droid55 Guest

Det du kan göra är att öppna paketet hos ombudet. Då har du vittnen på vad som finns i.

6. Gorynytj

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Jo, ingen dum idé. Så säkert för köparen borde det vara, fast som säljare är det nog värre.

7. Droid55

Droid55 Guest

Nej, du kan göra samma sak på scenario 2. Vill köparen returnera? Öppna då paketet hos ombudet så du har vittnen på om köparen har bytt ut varan mot något annat.

8. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 053
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Tack för era synpunkter. Verkar inte så säkert som man vill det ska vara o_O

9. Droid55

Droid55 Guest

Vad är så osäkert och vad finns det för bättre alternativ för köparen menar du?

10. Gorynytj

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Nu är jag kanske bara lite nojig, har inte haft ett enda problem än. Men säkrast kommer alltid vara att möta upp.

11. Timpppa

Mottagna gillanden:
    4 053
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det finns nog inga bättre alternativ för köparen. Men exempeln som Gorynitj tog upp låter inte så roliga som säljare.

12. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

INGET är säkert till 100%. Det timpppa menade som jag fattade det är att sådana tjänster utger sig för att vara säkra vid distansaffärer, men aldrig är så säkra som man vill att de ska vara. Några brister framkommer i denna tråd.

13. Gorynytj

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Låt inte min noja förstöra, har två av två väl genomförda försäljningar via tjänsten. Enda jag kan klaga på är att den är lite dyr dock.

14. Lidback

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

Har aldrig haft nå problem heller när jag sålt och skickat med blocketpaket. Men visst riskerna finns där.

Kommer jag sluta använda blocketpaket? Nepp, vet ju om dessa risker och kräver nog att jag går på en nitlott innan jag slutar med det.

Ja tjänsten(frakten) är lite väl dyr kan man tycka. Men vill en köpare ha det skickat så får bannemej köparen stå för det kalaset, om denne vill att blocketpaket ska användas :).

15. Droid55

Droid55 Guest

Fast jag skrev ju vad du kunde göra i dessa scenario. När det uppstår tvister gäller det att ha bevis. Om du är osäker eller vill vara mer säker, kan du exempelvis ta bilder på varan innan du skickar den (om du oroa dig över att få tillbaka den i förändrat skick) och vid retur öppna paketet hos ombudet för få vittnen.

När jag skulle hämta ut ett paket som fått yttre transportskador bad ombudet mig att öppna på plats för säkerställa att innehållet var intakt.

Samma gäller en osäker köpare. Öppna paketet hos ombudet!

16. Droid55

Droid55 Guest

Jag gav också förslag på vad du kan göra för undvika dessa scenario.

Givetvis är ingen affär 100% säker men det gäller även icke distansaffärer. Enda gången det gått illa för mig var när jag träffade köparen. Jag var en oerfaren och ensam säljare vilket gjorde det möjligt för tjuven att dra iväg med telefonen. Nu hade jag tur i oturen och försäkringen gav mig tillbaka alla pengar men den här händelsen har gjort att jag ogärna säljer lokalt. Jag förstår att jag ibland måste men kan jag undvika det så gör jag det. Idag skulle jag givetvis aldrig träffa en säljare själv utan ta med min pappa och dessutom möta honom på ett helt annat ställe. Man lär sig av sina misstag.

17. 3kgt

3kgt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Gammalt ämne, men är fundersam på om jag ska skicka eller ej med B paket.
    Nämligen så att vi är schenker ombud på jobbet. Och detta att Ombudet ska bevitna innehållet stämmer tyvärr inte! Vi får inte göra det.
    För inte nog med att ombudet inte vet vad varan är, så ska man också tänka på att telefonen du som säljare skickade kanske kommer tillbaks till dig, men trasig! Eller utbytt mot en annan! Med dagens bedregerier u never now!
    Så jag har en system kamera där köpare insesterar om bpaket.. men jag är orolig att han leker med den och ej vill ha den, sen står jag för frakten och förlorar en massa tid!
    Eller så kan den skadas hos honom eller på väg och jag förlorar allt! Så i dont know :S Det handlar om 3500 kr

18. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

en räcka foton när man packar (datummärkta) och postförskott/bussgodsförskott har alltid räckt för mig. som jag ser det tar ju både köpare och säljare samma risker. säljaren kan ju skicka trasig eller tom ingen vara i paketet, köparen kan ju försöka returnera fel vara osv. vad gäller ditt fall 3kgt kan ju köparen vara lika orolig som du att du skickar en trasig kamera eller en sten med lagom vikt istället. han vill inte förlora 3500kr och du vill inte förlora din kamera. frågan är om ni litar på varann, snacka lite på telefon så brukar det mesta lösa sig, lättare att "känna" om motparten är seriös på telefon.

19. Livslinan

Livslinan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 5
    Telefon 2:
    Sony Z1 Compact
    Platta:
    Samsung nånting
    Blocket är tyvärr inte säkert. Tradera är mycket bättre säkerhetsmässigt eftersom det finns omdömen.

Men om du ska göra affärer på Blocket över en viss summa så är blocketpaketet att rekommendera. Jag har använt det själv minst 3 gånger, och det har fungerat bra. Men det är inte 100% säkert. Regeln "Verkar det för bra för att vara sant så är det antagligen så" gäller fortfarande.

20. Droid55

Droid55 Guest

Alla ombud vill kanske inte agera vittne men när jag hämtade paket på Posten öppnade de gladeligen paketet (behövde inte ens be om det) för kontrollera att varan var oskadd pga. skadat emballage.

Du kan dock fota/dokumentera det du skickar innan du skickar det. Skulle den returneras i förändrat skick har du bilderna som bevis. Om du vill avancera så kan du filma när du använder kameran (typ starta osv.) ifall du är rädd att den ska få något mer än en kosmetisk skada.

Jag sålde också en systemkamera för 3500 kr för något år sedan. Dock använde jag Payson-garanti men det är vad jag har förstått typ samma sak. Fördelen där är väl att det är köparen som betalar extra vilket borde indikera på att han är seriös och faktiskt vill ha varan. Jag var först negativ till att skicka med Payson-garanti (det här var helt nytt för mig då) men han övertygade mig genom att låta seriös. Som tur var gick allt smärtfritt och han godkände varan kort efter mottagandet.