Problem: Blöt RAZR / Försäkringsfrågor

Diskussion i 'RAZR - Allmänt' startad av Phil, 7 nov 2012.

1. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Råkade sumpa telefonen i badkaret för någon vecka sen. Till skillnad från alla filmer på YouTube där RAZR klarar av att ligga i vatten i flera minuter utan att ta skada, var det något i min telefon som gick sönder på 0.5 sekunder. Blåste rent alla kontakter och skarvar med tryckluft direkt, och la den därefter i en påse ris för att driva ut fukten, men det räckte inte.

Nu startar den som vanligt, men stänger av sig direkt när den börjar ladda in launchern. Den fungerar som den ska med med laddare i, men drar man ur sladden kommer ett varningsmeddelande om overheating upp direkt, varefter den stänger av sig på ca 1 sekund. Telefonen tar laddning när den är avstängd, men den stora laddikonen på skärmen (batterisymbolen) har ett frågetecken i mitten.

Jag misstänker att det är batteriet som dött, men jag är ingen elektronikguru. Någon som varit med om något liknande?

Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag som ersätter den med ca 1.100 SEK, så det täcker ju ingen ny telefon. Någon som har något förslag på bästa lösningen? Är det batteriet som gått sönder skulle ju ett MAXX-batteri vara en grym lösning!

Last edited: 8 nov 2012
  2. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Jag badade med min HTC Desire i somras... blev en dryg halvtimme i klorerad pool. Plockade isär och duschade sedan telefonen efteråt och lade sedan beslag på svärföräldrarnas enda rispaket (där gick den paella-lunchen, blev tapas i bar istället) och lät telefonen vila några dagar.

Hursomhelst - telefonen dog... trodde jag. Den gick delvis att starta med laddkabel i (kom aldrig till hemskärm - bara loopade Cyanogenmod animationen hela tiden) men utan laddkabel hände absolut ingenting. Deklarerade telefonen död och köpte mig en Galaxy S3 istället.

Har efteråt läst mycket om telefoner som badar, och att ris ska vara den gyllene lösningen som räddar i stort sett alla telefoner. Läste dessutom att batteriet i stort sett alltid dör. Så jag klurade lite på varför min Desire inte överlevde, och bestämde mig sedan för att lägga en billig penning på ett batteri från Dealextreme, mest för att det var en billig peng för att få det testat (tror jag betalade motsvarigheten till en 50-lapp).

Fick hem batteriet i förra veckan och pluggade in det för laddning utan att egentligen ha några direkta förväntningar. Lyckan blev därför stor när telefonen inte bara bootade helt och hållet, jag har också kunnat ha den igång sedan dess, jag har börjat installera apps i den igen och allt är frid och fröjd.

Med andra ord - för en 50-lapp har jag återigen min gamla trotjänare i tjänst, nu som mediespelare när jag är ute och cyklar (blir några mil om dan)

Så - innan du börjar se på det där med försäkring och eventuellt nyköp, skaffa ett billigt batteri och se om du inte kan få liv i din telefon först.

Disclaimer:
    Jag kan bara tala från egna erfarenheter, samt från vad jag läst mig till. Ta inte mina ord som absolut sanning, utan se dom mer som hur det skulle kunna vara...

Last edited: 8 nov 2012
    Phil gillar detta.
  3. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Är tydligen dubbelt försäkrad, har pratat med både Trygg Hansa och IF. Samma deal hos båda, dom ersätter 70% av vad motsvarande telefon är värd nu minus självrisk på 1.500 SEK. Dom värderade dock telefonen olika, IF - 3.800, Trygg Hansa 4.800, plus att jag inte behöver skicka in telefonen till Trygg Hansa. Fick ca 1.800 SEK i ersättning direkt på kontot. :)
    Nu är frågan om jag ska satsa på ett nytt batteri ändå och försöka laga telefonen själv, eller om jag tar pengarna och köper en ny. Det låter ju som att det bara borde vara batteriet som gått sönder, men elektronik kan ju spöka lite hur som hellst...

4. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Btw, har man rätt till ersättning från flera försäkringsbolag för samma skada? Dvs, får jag begära ersättning från IF oxå?

5. Vivadata

Vivadata Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nix får bara betalt en Gun.

6. Vivadata

Vivadata Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

En ggn. Tips oms ni är försäkrad i Trygg Hansa för runt 30:-/ månaden sänker man självrisken frö elektronikprodukter till 500:-/ skada.

Phil gillar detta.
  7. Phil

Phil Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det borde jag haft. Dödar ca 1,5 mobiler per år, det blir ju ganska mycket pengar på självrisk...
    Har i alla fall beställt ett nytt batteri från USA via Ebay, blev en bit under 300 riksdaler. Fungerar telefonen med det nya batteriet har jag tjänat 1500 spänn på min klantighet! B-)