Bluetooth GPS vs. Galaxy S ------ INTE DÅLIGT ÄNDÅ!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av flaxroid, 29 sept 2010.

1. flaxroid

flaxroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla .......

DET STORA GPS TESTET

Har nu mer eller mindre tröttnat på alla diskussioner om att telefonens GPS suger och det ena efter det andra gör mig mer irriterad.

Jag använder själv GPS:en i SGS varje dag utan några som helst problem
    den låser snabbt, den håller sig där den ska vara, och att den inte är 100%
    preciserad innebär inte att jag inte hittar till mitt mål.

Man är ju inte blind, funktionen i en GPS är att underlätta användaren ......

Jag Har gjort några tester mellan
    Bluetooth Holux M-1000 ( Som är ett proffs redskap)
    ...och SGS(JM8)

SPECIFIKATIONERNA
    http://www.holux.com/JCore/UploadFile/2602684.pdf

Jag har kört samma sträcka 10 gånger och valt att demonstrera två av dem

för att koppla samman Bluetooth pucken till telefonen
    har jag laddat ner ett program från market som möjliggör
    sammankopplingen

Bluetooth GPS Mouse

...för att ha mer kontroll så har jag även använt mig av

GPS Status

...för att spela in mina rutter har jag använt

My Tracks

RESULTATET

HOLUX- Låste på satellitter snabbt utan problem och höll sig tills GPS Mouse bröt en sträcka efter 10 minuter eftersom det är en testversion då måste man efter tio minuters användning starta om programmet. Kunde inte låsa på mer än 13 satellitter fast den ha möjlighet till 32, antar att det är mjukvarubaserat problem), signalstyrkan var väldigt stark hela tiden.
    kom ihåg att Denna är renodlad GPS mottagare och har inget med A-GPS o göra. resultatet var väldigt dåligt om man tänker på hur kursen hamnade utanför vägarna hela tiden.

http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv&gl=se&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=104965013071623118771.0004916045485d9727320

SGS(JM8) Låste på 12 satellitter på ca: 5 sekunder, den höll mycket god signal, hoppade inte runt någonstans, resultatet blev mycket bättre i noggrannhet, och även vid snabba svängar så höll den sig till rutten mycket bra.

http://maps.google.se/maps/ms?hl=sv&gl=se&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=104965013071623118771.0004916050176b69f43c9

SAMMANFATTNING

Jag är väldigt inponerad av att SGS höll så god signal och låste på alla satelitter så snabbt.

Tycker detta måste bevisa att GPS:en i Galaxyn är så god den kan vara, och har svårt o tro att den kommer bli bättre än så. Nu är den fixad om man säger så.

PRIS för Holux M-1000 ca: 700kr

Skriv vad ni tyckte om Rencensionen

Last edited: 29 sept 2010
  2. Denoud

Denoud Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Alltid kul med tester.

Men tex de problem jag har med GPS:en är typiskt följande:

* Ibland står den och söker och söker men hittar inga satelliter alls, omstart av telefon är det enda som hjälper.
    * Ibland under färden så kan den hoppa ett skutt 100 meter bort, helt utan anledning.
    * Ibland stannar den helt mitt i färden, sker oftast efter runt 15-20 minuter.

Allt sånt låter för mig mjukvaru/firmwareproblem som de måste lösa (officiellt också).

När den väl låser har jag väldigt god position.

3. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Och JM8 är släppt med telefonen eller?

4. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Precis, för man ska väl inte behöva bryta garantin för att få en produkt att fungera som det var meningen från början? Ser dock ljust ut inför uppdateringen. Ska bli intressant. Tack för testet.

5. noname

noname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Skönt att veta att det finns potential och att det inte är hårdvarubaserat:)

6. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Kort fråga, måste man ha 3G-täckning för att gps ska låsa eller räcker det med 2G?

7. Stojfan

Stojfan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

De räcker med 2G

8. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag upplever som du att vid loggning med runkeeper så fungerar det riktigt bra, telefonen i fickan och fortfarande ett spår som är väldigt nära sanningen.

men... det har fungerat illa så fort man aktivt behöver exakt rätt pos, tex vid geocaching.

men... med JPK så fungerar detta mycket bättre för mig. Jag har under ett par dagar gjort ett 15tal testar och den hittar pos riktigt bra nu jämfört med innan <-JPC. Den har tidigare som du skriver låst på 12 satteliter inom 5sek, men har likförbannat inte kunnat presentera rätt koordinater i exempelvis google maps, vilket den gör nu. Jag vet inte vad det beror på eller vad som är ändrat i mjukvaran(om något är ändrat, kan ju vara slumpen vid flashning med), konstaterar bara att det för mig i min telefon "funkar bra" nu med JPK

9. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7

bara på kul, starta maps och slå på satelitvy, ställ dig vid en referenspunkt som du ser på maps och kolla om telefon hittar din pos. Gå runt lite och gå tillbaka till samam pos.

för mig hade den jättebekymmer och markören vandrade runt utan att stanna på sätt ställe. +-50m typ.

10. flaxroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

.....Som sagt så är ju JM8 ...JPK... bättre optimerade, något har hänt med GPS:en sen den första mjukvaran, jag tycker att det fungerar bättre än vad många påstår, jag kommer utföra fler tester fast då med olika förutsättningar.

Om ni har önskningar på några tester så skriv det, ska utföra ett dussin tester som går på noggrannhet och med mobilen i väskan eller i fickan, så får vi se hur den klarar av, mer vardagliga prylar

11. Nickem4n

Nickem4n Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad använder man lämpligen för program för att navigera? Google maps funkar inte i Sverige enligt min telefon...eller är det jag som är lite grön? Vilket program bör man använda för att testa sin GPS?

Tack för svar! :)

12. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    google maps brut (googla det) för navigering
    runkeeper för loggning av sträcka
    google maps för att se din aktuella position.
    gps test för att se om du får låsning på några sateliter alls.

och som sagt 100 gånger innan så är navigering i bil inget bra sätt för att se om GPS fungerar eller ej då en precision på -+50m inte spelar någon roll eftersom man "snappar" på vägen. (Säger GPs att du kör i diket visar displayen ändå att du är på vägen) och om du har en fart uppe och tappar signalen så vet programmet varåt du var på väg och hur fort och den gissar tills signal finns igen... så även en urusel GPS kan klara navigering tillsynes jättebra.

Last edited: 29 sept 2010
  13. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

ja alla har ju JM8...eller inte...gpsen i JM8 ska ju vara ganska så bra och "fixad". testa en äldre FW tex JF3 då ska du få se på grejjor...och inte är dom positiva!

14. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    ? Mycket märkligt inlägg från dig. Det du skriver är att bara för att det fungerar så är det fortfarande dåligt eftersom det inte fugnerar i äldre mjukvaror.

spännande resonemang

15. flaxroid

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, vad menar du egentligen

16. robnil

robnil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Vill bara säga följande:

Var väldigt noga med att alltid slå på wifi samtidigt som gps. Kör jag utan wifi brukar den ligga upp till några 100 meter fel. Med wifi ligger den oftast mitt i prick, ibland ett par meter fel.

Den brukar låsa nästan omgående vid bra väder. Igår när jag flängde upp google maps så låste den positionen ner på gatstenen nästan (okej jag överdrev) på under 5 sekunder.

Men det förutsätter wifi.

Vad logiken i detta är har jag ingen aning om men det funkar.

17. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

det jag menar är att i JM8 så fungerar gpsen ganska bra men i en JF3 eller JM1 som jag själv har så fungerar den inte så bra och alla installerar ju inte inofficiellt. altså kommer gpsen fortsätta vara dålig för den stora skaran tills en vettig officiell uppdatering kommer ut.
    skulle nästan vara roligare att se hur stor skillnaden blir mellan tex JF3 och JM8?

18. Kristers Bensin

Kristers Bensin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det jag har svårt med med min SGS är att den tappar låsningen på satteliter HELA tiden, den går från 12 till 4 till 10 till 7 till 5 till 0 och sen tillbaka till 12 igen. Sen går den aldrig över 40 i signalstyrka. Min kompis N1 har lätt över 40 i signalstyrka och dessutom tappar han inte låsningen som jag gör, tidigare med min Liquid kunde jag tävla med honom, men med SGS är det kört.

Sen funkar inte gpsen alls då den får minsta lilla störning, biltaket tex. liquiden och N1 klarade det utmärkt.

I och med att den tappar hela tiden så får jag aldrig en riktigt bra signal och exakt position. Jag har sett det här fenomenet sen JF3.