Problem: Bluetooth headset problem i bil.

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av cab19, 9 maj 2013.

1. cab19

cab19 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hejsan!

Kör taxi med en Peugeot 508 och har lyssnat på Spotify via blåtanden i bilen samtidigt som jag haft ett blåtandsheadset för samtal. Det har fungerat riktigt bra förutom när man stänger av eller startar motorn så fimpas anslutningen tack vare start/stopp tekniken, dvs inget tändläge, med följd att det ganska ofta har problem att ansluta automatiskt igen.

Häromdagen så köpte jag istället en 3,5mm hane/hane (aux) och kopplade in i bilen och telefon, dock med problemet att blåtandsheadsetet kopplar ifrån titt som tätt. La märke till vid samtal att telefonen verkar tro att det verkar vara ett trådbundet headset inkopplat och inte bara en kabel utan mic. Misstänker att detta är problemet med att det kopplar ner blåtandens headset

Någon som upplevt liknande och löst problemet? Eller bara kanske vet hur jag löser det.

/cab19

2. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Det där med att den har problem med att återkoppla efter nedstängning har jag inte i min bil, men däremot via mitt vanliga headset (MW600). Tidigare kunde headsetet initiera en ny anslutning när jag tryckte på någon av knapparna på headsetet, men sedan 4.2 så är detta paj. Min kan även få för sig att koppla ner blåtanden lite halvsporadiskt för att några sekunder senare återkoppla, vilket är jävligt störigt.

Ett alternativ är att nedgradera till 4.1.2, men då wipar du hela telefonen.

Om den identifierar att du har ett headset i fast du bara har en vanlig kontakt, så är det förmodligen nåt som glappar, eller smuts i kontakten. Ett headset har en extra "ring" på kontakten, och det är den som används för att tala om att det är ett headset.

Btw, kan du vara ansluten med båda BT enheterna samtidigt i din telefon? Kanske funkar om man valt Media autio på ena och phone audio på den andra? Annars tänker jag mig att den kanske switchar till headsetet när du stänger av bilen, och anser sig således vara upptagen...?