Problem: Bluetooth + Spotify + Nexus :(

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Persim, 6 nov 2012.

1. Persim

Persim Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har ett störande problem med min Nexus när jag försöker använda den för att spela upp musik från Spotify med bluetooth.

När jag kopplar upp min Nexus7 mot min förstärkare via blåtand så börjar ljudet hacka och blir helt ospelbart. Efter att testat vidare så sker det när skärmen är släckt och nästa låt börjar spelas. WiFi är påslaget.

Använder jag surfplattan aktivt hackar inte ljudet. Om ljudet hackar och jag tänder skärmen med strömknappen försvinner problemet och ljudet låter bra igen. Problemet uppstår varje gång det byts låt och skärmen är släckt.

Testade med min telefon (Sony Ericsson Arc), Spotify mot förstärkare via bluetooth, och här uppstod inga problem. Alltså, samma setup som med Nexus7, men utan problem.

Testade sedan att köra med mp3-filer inlagda på Nexus7, bluetooth till förstärkare. Spelade flera låtar, inte ett enda problem.

I fallen ovan hade jag WiFi aktivt, vilket jag ser som en självklarhet (Spotify). Nästa steg att testa (inte hunnit än) är att kontrollera inställningar gällande WiFi och sparläge (släckt skärm).

Har andra upplevt liknande problem och har tips/lösning på detta?
    Vad jag kan se så fungerar inte bluetooth med Spotify på antingen Nexus 7 eller på nuvarande androidversion, 4.1.2.

2. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Jag har inga problem med Spotify + BT + Wifi.
    Inget hack varje sig med eller utan skärmen släckt, direktstreamat eller nerladdade spellistor.

Vad kör du för ROM?

3. anwigr

anwigr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Har precis samma problem som Persim. Riktigt irriterande.

4. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Hackar det bara när du använder BT och Wifi? Vad händer när du använder Wifi + inbyggda högtalaren?

Om det hackar över Wifi utan BT så är det förmodligen så att Spotify inte använder sig av Wifi locks rätt (de behöver förmodligen använda WIFI_MODE_FULL_HIGH_PERF) vilket gör att Wifi chipet går ner i strömsparläge med försämrad prestanda som följd.

Tror WIFI_MODE_FULL_HIGH_PERF introducerades i Android 3.1, så din Arc har antagligen inte stöd för det utan har bara att antingen är Wifi på eller ej.

5. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    Arcen? Det var väl tvärtom, att han hade problem med sin N7 men inte sin Arc?

6. olskar

olskar Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag har samma problem när jag använder inbyggda högtalare, så bluetooth verkar inte vara en del av problemet.

7. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Var en förklaring till varför det fungerar på Arc, inget low power mode för wifi, och krånglar på N7 om det nu är så att Spotify inte håller ett high perf wifi lock.

8. Persim

Persim Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Precis som olskar skrev, så får jag precis samma problem när jag kör med inbyggda högtalare, och lyssnar på Spotify. Då har det förmodligen att göra med det som appel skrev.

Det var intressant, och det låter som att jag inte har något problem med min Nexus7 utan att det snarare är fel på mjukvara.

Vastis, jag kör med stock ROM, kernel 3.1.10-g009b6d1. Version anges vara JZO54K, vilket jag antar är hårdvaruversionen? Är det samma för din del, som får det att fungera utan problem.

9. vastis

vastis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch2
    @Persim

Jag kör MoDaCo ROM, med samma kernel som du. Också JZO54K.
    Tänkte på en sak, är det samma sak med alla BT-enheter? Har du fler att testa?

10. Persim

Persim Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja jag har testat mot andra BT-enheter. Med Nexus7 uppstår problemet, med SE Arc uppstår det ej, oavsett mot vilken BT-enhet jag kör (och även som jag nämnde ovan om jag använder inbyggda högtalare, dvs det är inte Bluetooth som ser ut att bråka).

11. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Persim gillar detta.
  12. Mr*Gibson

Mr*Gibson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Har samma bekymmer som trådskaparen och jag har Nexus 7, stock.

Liknande bekymmer men inte lika markant på min Galaxy Nexus, stock.

Minimerar jag spotify (eller har en annan app överst) så att notif-ikonen dyker upp verkar problemen minska lite, dock inte helt.

13. Persim

Persim Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack appel, detta löste mitt problem. Jag laddade ner appen du länkade och aktiverade denna och kunde igår med ett glas whisky avnjuta musik från Spotify utan avbrott eller hack. Skönt att få det avklarat och att det inte är något fel på min Nexus 7-enhet.

14. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Det kan vara så att ditt WiFi hemma krockar med några andra enheter eller grannars WiFi, och när telefonen går ner i low performance mode så räcker det inte till längre.

Kan vara värt att köra WiFi analyzer för att se vilka kanaler som är upptagna och prova byta i din router så slipper du kanske jobba runt med specialhack.