BlueTooth ?

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av Snowman, 2 jun 2010.

1. Snowman

Snowman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Hej!

Tydligen har inte X10 mini någon inbyggd mjukvara för att taemot och skicka filer via blue-tooth så vi installerade programmet som kallar sig bluetooth file transfer.

Men det måste vara bland de sämsta program när det kommer till gränssnitt. Jag kan se hur man skickar filer men inte en aning om hur man tar emot.

Har tittat lite på deras dokumentation men den är inte mycket bättre(sisådär 50 sidor för att föra över filer!?)

Finns det verkligen inget enkelt program som fungerar så som det gjort ex i tidigare SE telefoner?

Jag har kommit så långt att telefonen hittar datorn och datorn hittar telefonen, men sen har jag ingen aning om hur jag ställer telefonen i vänteläge på att ta emot fil? Jag kan skicka fil från datorn men den avbryter ganska snabbt och säger att den inte kan överföra, men de e troligen inte så konstigt med tanke på att X10an står inte och väntar på något fil?

Jag har givetvis provat trycka på datorn som x10an hittar och då kan kan den hitta datorn men den klarar inte av att koppla upp sig. Men jag antar att detta har med att sända filer till datorn att göra vilket jag inte är intresserad av.

Någon idé?

2. Lennart

Lennart Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyvärr så går det inte att starta en bluetooth-session från en annan enhet till X10 mini. Bluetooth File Transfer har en informationsdialog beskriver detta problem. Det enda undantaget till detta är om den andra enheten också använder sig av Bluetooth File Transfer.

Däremot så går det bra att överföra filer till och från telefonen mot andra enheter om X10 mini är den som startar sessionen. Det som krävs av den andra enheten är att den har någon bluetooth tjänst aktiv. T.ex. OBEX FTP. För min HP-dator var jag tvungen att ladda ner drivrutiner och program från HP:s hemsida för att få OBEX FTP.

3. Wellness

Wellness Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Hmm jag kan också skicka men när nån försöker skicka till mig säger den bara att det avbröts :(

4. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag förstår men ärligt talat är detta inte helt enkelt värdelöst? Jag som haft många SE telefoner antar att även denna ska kunna använda Blue tooth på ett smidigt vis, men så är det verkligen inte?

Ofta vill man få över något från en kompis telefon eller kompis dator och inte vill de hålla på o ladda ner drivrutiner manuellt.

Vet vet ju alla att det har fungerat hur enkelt och bra som helst med tidigare telefoner så vad är problemet?

5. Lennart

Lennart Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bluetooth har tyvärr inte varit prioriterat på Android-plattformen tidigare. Eftersom X10 mini bara har version 1.6 så är stödet lite begränsat. Jag skulle tro att vissa tillverkare har patchat på egna lösningar för att få till det. Nästan varje ny version av Android har lagt up lite mer features:
    http://developer.android.com/sdk/android-2.2-highlights.html
    http://developer.android.com/sdk/android-2.0-highlights.html
    http://developer.android.com/sdk/android-1.5-highlights.html

I 2.2 verkar det som man äntligen ska kunna skicka kontakter mellan telefoner.

6. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jo men det ser inte ut som SE har funderat så mycket på bluetooth i deras version.

I kontakt med SE så säger de att de ska uppdatera till 2.1 även trotts 2.2 är släppt, om vi får något stöd för bluetooth i den är väll inte häller 100% säkert?

Funderar helt klart på att välja annan telefon.

7. valleybrook

valleybrook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har provat en DUN uppkoppling via BT till min Laptop och det funkar inte. Kasst

8. Agassi

Agassi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade Bluetooth File Transfer installerad på min X10mini som jag lämnade in för utbyte mot en ny enhet. Vet inte varför men jag hittar inte längre Bluetooth File Transfer på Android Market - är det jag eller är den borta på riktigt?

9. Snowman

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag lämnade tillbaka min X10 mini, det är ju under all kritik att inte bluetooth fungerar. Visst det är inte SEs fel utan snarare Android vilket också är lite märkligt. Antroid 1.6 är inte den senaste versionen men bluetooth borde man ju ha vid det laget.

Detta kommer säkert fixas särskilt när 2.1 läggs in antar jag.

10. makusi

makusi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Begriper inte detta...!
    Xperia X10 (storebror till mini'n) har ju också Android 1.6 och där tycks ju Bluetooth funka, varför?

Provade nämligen att skicka en kontakt via Bluetooth från en SonyEricsson C702 till en Xperia X10 (den stora) utan några problem.
    Men när jag provade samma sak, att skicka en kontakt från SonyEricsson C702 men till en Xperia X10 mini så funkade det inte! :-(

Om nu denna Bluetooth funktionalitet beror på Android 1.6, varför funkade då detta med en Xperia X10 och inte med en Xperia X10 mini??
    De kör ju samma Android version (1.6).

11. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Jag märkte oxå detta fenomen...verkar som SE har struntat i att implementera riktigt Bluetooth-stöd i minin.

12. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    man kan ju testa bump, och bumpa mobilerna.... funkade bra på min x10min och x10 stor... :-) detta program finns för de flesta smarthphones som iphone, android, symbian.... och funkar för alla....det funkar inte så bra mot vanliga mobiler kanske.....