bluetooth

Diskussion i 'Magic' startad av jalipur123, 1 jul 2009.

1. jalipur123

jalipur123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

vänta här nu lite.... så en så här avancerad telefon kan inte föra över filer till andra telefoner via bluetooth?
    suger ganska rejält tycker jag.
    det är väl nästan standart nuförtiden att man ska kunna det.

eller har jag helt missuppfattat allt jag läst om detta?

2. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Nej, det stämmer. Det är ännu inte aktiverat i Android. Det är alltså inte hårdvarans fel, utan Google som har valt att inte aktivera det ännu.

Varför kan vi bara spekulera i, men jag förmodar att det har att göra med säkerhet på ett eller anant vis, kanske befarar de att det kan öppna upp för exploits och vill kika mer på det innan de släpper eländet fritt.

Om du kör en rootad telefon så finns det en app som åtgärdar detta dock.

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Manny hade visst redan svarat, så du får 2x svaret för frågan här!

Om du rootar telefonen och installerar bluex (http://www.cyrket.com/package/com.alex.BluetoothFileshare) så går det nog.

Givetvis tycker man att Google borde haft tid att fixa detta vid det här laget, men tänk på att OS:et är väldigt färskt. Jämför gärna med iPhone där du först med version 3 kunde kopiera/klistra och skriva MMS.

Version 2 av Android (Donut) kommer innan årsskiftet, låt oss hoppas att detta är åtgärdat där.

4. jalipur123

jalipur123 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

haha vannsinigt att inte kunna mmsa från första början.

så hur är det om man köper en lur nu, kan man uppgradera till version 2 själv, officiellt. alltså utan att hålla på med rooting och liknande.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Svårt att svara på.

Det verkar dock som att mjukvaran i operatörssålda telefoner verkar vara identisk med telefoner sålda utan någon operatörsbindning, därmed bör det vara upp till HTC att släppa uppdateringarna.

Jag är rätt övertygad om att HTC kommer att släppa en 2.0-uppdatering, det kan dock dröja ett bra tag från det att Google släppt Android 2.0 till det att HTC satt sin "twist" på det och fått iväg "over the air-uppdateringen", kanske ett par månader?

De med rootade telefoner byter dagen en ROM dyker upp på XDA, vilket lär vara inom timmar från det att den officiella builden av Android 2.0 finns allmänt tillgänglig.

De med Google-loggan på telefonen har dock bättre utsikter vad berör att få en uppdatering tidigare, men i ärlighetens namn vet vi inte riktigt heller hur det kommer att fungera här.

Det är ju inte direkt som så att man kan skriva ett mail till Google och fråga heller, de är lite av ett unikum när det kommer till konsumentkontakt. Operatörerna verkar veta varken ut eller in och HTC själva brukar säga att man måste vänta då de först måste tala med kontoret i Taiwan varvid de inte återkommer.

6. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

En anöledning att BT filöverföring inte går kan vara att de inte aktiverat det är av säkerhetssjäl. D.v.s. virus och skit. Ofta är inte folk medvetna vilka flaskhalsar dessa profiler har och hhur man kan hacka sig in i mobilen med BT.

Men personligen saknar jag också BT:ns rfcom profil. Detta då jag har lite tankar om att tex. styra min hemjukebox med mobilen. Men som det e nu finns där inga officielt API för det :-/

En annan anledning kan ju vara att de fokuserar på att få BT headset att fungera då det i dagsläget är under all kritik enligt min åsikt. Min Jabra BT headset strular som sjutton med min magic :-( Ljudet försvinnet etc. och problem med parningen etc...

Fast iofs kan det ju likaväl vara headsetet i sig så kanske jag förhastar mig här...

Last edited: 2 jul 2009
  7. kigurai

kigurai Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Menar du serieportsprofil (SPP)? Någon RFCOMM-"profil" finns inte eftersom RFCOMM är ett bluetoothprotokoll som olika profiler använder sig av.