Bluetoothtangentbord, fel tangentbordslayout

Diskussion i 'Samsung' startad av MiniHD, 8 dec 2010.

1. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

God kväll!!

Jag skaffade ett Apple Wireless Keyboard för att kunna bli lite effektivare med Tab:en.

Fick hem det idag och lyckas para ihop det med plattan och kan skriva alldeles utmärkt...men med fel tangentbordslayout!

Tangentbordet är med svensk layout men Tab:en använder US layout, vilket är mer än bara irriterande...! :(

Jag har testat att ladda ner BlueInput for Android, där finns ett val för att byta layout men det är inte valbart i gratisversionen. Jag känner inte för att pröjsa en hundring bara för att konstatera att det inte funkar i den betalda versionen och jag har inte lyckats läsa mig fram till det.

Är det någon som har testat att använda bluetoothtangentbord med sin Tab och fått det att funka med svenska tangenter??

/MiniHD

2. bjorkis

bjorkis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Betala och testa... Funkar det inte är det bara att ångra köpet och få pengarna tillbaka. Tror att du kan ångra dig i upp till ett dygn.

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk

3. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Ett dygn är riktigt.

Sent from my Milestone

4. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Stämmer - om man köper på Market...inte om man köper licensen via deras webplats (vilket verkar vara den enda möjligheten).

Tyvärr tycker jag att deras websida är lite ofullständig vad gäller information, det får mig att dra öronen åt mig lite!

/MiniHD

5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Jag har gjort så också men jag har för mig att jag fick åäö att fungera. Om jag kommer ihåg det så provar jag ikväll igen när jag har både tab och tangentbord på samma ställe.

6. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det vore kanon om du hittar något!

Jag verkar kunna få upp skaplig hastighet på skärmtangentbordet, framför allt i liggande läge, men det ersätter inte ett fysiskt. Att med känseln kunna få referenspunkter att ty sig till ökar hastigheten och precisionen, det går tyvärr inte att argumentera bort!

/MiniHD

7. agne

agne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det är iof jävligt sant men jag märker nu desto mer man använder skärmtangetbordet ju snabbare blir man. Har stängt av alla funktioner med rättstavning och förslag eftersom man skriver ungefär likafort som på ett fysiskt. Har inte samsung släppt något eget tangetbord? Fast det kanske inte var trådlöst.

8. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gör egentligen samma observation, tempot blir bättre och bättre ju mer man övar sig. Jag har också tagit bort alla ordförslag och dyl...

Det som däremot inte funkar 100% är att jag får bra fart när jag skriver i liggande läge. Då tappar man mycket skärmyta framför allt om man sitter och chattar eller något sådant. Där skulle jag definitivt vllja kunna ha Tab:en i stående läge och ha ett externt tangentbord.

Jag hoppas på en lösning med ett trådlöst! Samsungs eget känns lite för stort, även om det finns fördelar med att man får laddning och stöd till Tab:en.

/MiniHD

9. agne

agne Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Håller helt med dig om att man tappar mycket skärmyta eftersom nedre delen blir tangetbordet och den över delen blir hela textrutan. Kanske kanske får man se en förbättring på detta när gingerbread kommer.

10. ddaannnnee

ddaannnnee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Funkar inte på min rootade hero i alla fall. problemet är att android tydligen använder sig av default-layouten som är amerikansk när man använder bt-tangentbord. ska gå att redigera den filen så att det blir svensk layout, men jag vet tyvärr inte hur. finns info om hur man gör, men har inte fått det att funka. kanske finns nån kunnig här som kan skapa en fil med svensk layout?

11. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, hoppas någon kommer på/vet hur.man ska göra!

Annars får jag väl returnera tangentbordet och fundera på om Samsungs original är värt nästan 900:-.

Lite synd också på den ironiska effekten - att använda en Appleprodukt tillsammans med Android... :-)

/MiniHD

12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Nope, fel av mig. åäö fungerar inte. Amerikansk layout som sagt.

13. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Attans!

Jag har skickat en supportfråga till Teksoft (som bygger BlueInput) om den funkar med svensk layout, avvaktar svar och postar det här när/om jag får det.

/MiniHD

14. ddaannnnee

ddaannnnee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

kollat lite på den här länken, men det mesta är rena grekiskan för mig, nån annan kanske kan göra nåt användbart med den? vore MYCKET trevligt om nån hittar en lösning. :)

15. MiniHD

MiniHD Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag fick följande svar:

Thanks for your message.

Currently only the default US layout is supported.

We will have an update in February, that will come with additional layouts, and also the possibility to edit your custom layout.

You might want to keep an eye on the news section on www.teksoftco.com or subscribe to our newsletter, to be notified when the new version is available.

Best* regards,
    Support

Så det blir nog att behålla tangentbordet och hoppas på en lösning!

/MiniHD