Bo på båt (i hamn)

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Doomfarer, 30 okt 2023.

1. Doomfarer

Doomfarer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hej alla kunniga!

Min son vill testa att bo på en båt så nu gör han det. Wi-fi i hamnen är inte det bästa så han behöver något bättre än att hotspotta från mobilen.

Tänke mig en TP-link Archer MR600 4G+-router med modem AC1200 och skaffa ett abonnemang med fri surf till det.

TP-link Archer MR600 4G+-router med modem AC1200 - 4G-modem

Finns det bättre lösningar? Vilken operatör är bäst? De kostar ungefär det samma men lite oklart vilken nedladdningshastighet de erbjuder. Skulle vara bra om man kunde få en kombo på något sätt då han behöver ett SIM till mobilen också. Tvillingkort, finns det fortfarande?

2. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Prioriterar han prestanda eller lågt pris? Routern du länkar har bara Cat 6, så hastigheterna lär inte bli allt för bra kvällstid när många använder nätet.

3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 223

MINA ENHETER

Fungerar wifi bättre om han går runt i hamnen och hittar bättre placering? I såfall kanske en router med extra antenn kan vara något att tittat på.

Starlink finns väl också. Troligen inte bättre men bra att känna till tänker jag.

4. Doomfarer

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Alla de stora operatörerna (Telia, 3, Telenor, Tele2) har bra täckning i hamnen, så inga problem där, mest om någon har bättre nedladdningshastighet? Tele2 är de enda som listar hastighet och har olika priser om du vill ha mer fart. Mobilabonnemang utan bindningstider - Tele2

5G modem är hysteriskt dyra, så får räcka med ett 4G+ modem. Finns det något bättre än detta så tipsa gärna, men alla 5G modem jag hittat verkar kosta 8000+ kr vilket är för dyrt.

Han kommer ligga i hamnen 99,3% av tiden, så hur det funkar annars är mindre viktigt.

Detta är alltså till hans laptop där han vill kunna titta på film och sånt.

5. opuschen

opuschen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    307

MINA ENHETER

Det är ju inte en båt, men ändå:
    Jag jobbade ett år under covid i en källarlokal, utan fast internet. Körde allt via inledningsvis mobilen, sedan en extramobil, och till sist två olika 4G routrar.
    Första månaderna hade jag usel uppkoppling, satt i praktiken på 3/1 ungefär. Gick ändock fint att hålla onlineföreläsningar, delta i seminarier etc. Köpte ett Huwawei 4G router, som var horribelt värdelös. Låg hastighet, kunde inte upprätthålla uppkoppling ens med låg hastighet. Köpte sedan TP-links då bästa 4G router, och allt bara fungerade. Supernöjd med den (600-modellen).

Min poäng: 1. Hastighet är ofta inte så kritisk, om man specifikt inte laddar ner stora filer. 2. I praktiken ofta viktigare med stabilitet. 3. Det är en helt enormt stor skillnad mellan 4G-routrar, för mig var det mer än 10x skillnad i överföring, på samma plats, samma allt, där Huawei dessutom hade externa antenner.

Jag körde tvillingkort med tre, blev rätt prisvärt med obegränsat.

Last edited: 30 okt 2023
    Kristy och Doomfarer gillar detta.
  6. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Om han inte har några större krav så köp en router på Tradera för 400-500. Sedan har Chili Mobil antingen 3 Mbps för 159:- i månaden med tipsrabatt (kolla i tråden här på Swedroid) eller 10 Mbps för 249:- om man köper årsabonnemang (osäker på om man kan få tipsrabatt för årsabonnemanget).

7. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För det priset är denna nog bättre, är färmst WiFi-delen som är bättre (WiFi-6 vs WiFi-5):
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7015216

Den har också stöd för extern LTE-antenn man kan sätta utanpå båten (...om det nu ens behövs). Jag hade i alla fall testat utan extern antenn först innan jag lagt pengar på det.

Bland de med 5G är denna nog billigast, vet inte om de kommer sänka den mer kraftigt på Black Friday, men tror det blir typ 2890 kr eller så då, i bästa fall: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7015229

Jag hade inte köpt en router från Huawei eller Zyxel, de är så dåliga på att uppdatera sina produkter. TPLink är inte världsbäst heller, men klart bättre än dem. De brukar också mest säljas hos operatörer, så vad man kan konfigurera kan vara väldigt begränsat jämfört med TPLinks prylar, som är mer öppna/"allround".

Last edited: 30 okt 2023
  8. Doomfarer

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Visst är de bättre men har de stöd för SIM-kort? Hittar inget om det...

9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, de har SIM-kortsplats. Tror inte det finns några LTE eller 5G-routrar med stöd för eSIM ännu, så de har allihop SIM-kortsplats.

Kolla i manualen så bör det stå om det är nano eller microSIM, men det kvittar kanske.

Edit: På deco sitter luckan i botten, var visst nanoSIM.

View: https://youtu.be/iKBGtDQL3DA?si=aMOWDU01ox7x-1Pa&t=65

10. bernard

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag brukar ha som rutin att ansluta routern till nätet, uppdatera firmware till senaste versionen, fabriksåterställa och sedan konfigurera.

Kristy och Bmik gillar detta.
  11. Doomfarer

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ser klart intressanta ut, mest om man behöver 5G eller klarar sig med 4G? Vad säger ni? Hur stor skillnad blir det i verkligheten?

12. bernard

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad brukar han göra? För att titta på Netflix i 4K/UHD går det ~15-20Mbps, vilket väl är det mest bandbreddsintensiva folk brukar göra i allmänhet numera: Internet connection speed recommendations

Om man spelar mycket är 5G nog bättre, i alla fall på sikt, då man får lägre latens.

Men om man skall kika på 5G kan man kolla vad det finns för abonnemang där router följer med i sådana fall, många skickar väl med det. Brukar ju iofs förutsätta att man binder på 24 månader eller vad som nu är vanligast.

Kristy gillar detta.
  13. Doomfarer

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, 5G är ju självklart mer framtidssäkert så får nog bli det. Lite dyrt är det dock.

14. bernard

Mottagna gillanden:
    47 230
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men om ni då kan dröja en månad så hade jag väntat in Black Friday, för det lär spara minst en tusenlapp. Dvs om ni vill köpa en router fristående.

Kristy gillar detta.