Bör jag använda 3G eller Wi-Fi för att spara batteri?

Diskussion i 'Allmänt' startad av ManUnited, 12 mar 2011.

1. ManUnited

ManUnited Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har ett abbonnemoang där jag betalar en fast kostnad och kan ladda ner hur mycket jag vill. Hemma har jag trådlöst nätverk och som det är nu så går Wi-Fi på när jag kommer hem. Jag undrar om jag ska stänga av Wi-Fi helt och alltid använda 3G eller om jag bör använda Wi-Fi om det finns tillgängligt för att spara batteri? Vad är era erfarenheter och synpunkter?
    Jag laddade nyligen hem "Y5 battery saver" för att använda Wi-Fi när det finns tillgängligt, men jag kanske bör avinstallera den och bara använda 3G för att spara batteri?

2. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ren gissning från mig, men ändå...
    3G kan vara en oootrolig batterislukare om du har svag signal. (telen ökar styrkan på signalen= för att kompensera.
    Wifi... Så länge du har en bra signal så känner jag rent spontant att det tar mindre...

Med andra ord, sitter du hemma så använd Wifi...
    Jag gjorde ett test för att kolla hur mycket data det gick för en timmes sr-lyssnande via 3G. kan tala om att det TÖMDE mitt batteri!
    Mina enkla och högst ovetenskapliga åsikter..

Jo för er som undrar, SR-radio i deras app på lägsta kvalle drar ca 40 mb per timme.

Last edited: 12 mar 2011
  3. M1ntos

M1ntos Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Rent så här på direkten så tycker man att det borde ta mer energi för 3G då avståndet är mycket längre. Fast det borde bara betyda något om man sänder och inte om man tar emot något, kan vara sant de ovanstående person så om det där med förstärkning.

4. concorde

concorde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

3G drar mer energi. Men jag är osäker på om 3G stängs av när WIFI används. Om det stängs helt så ger WIFI bäst batteritid. Men sedan kanske det är mer behändigt att ha på 3G hela tiden. Batteriet lär ju räcka en hel dag i alla fall.