Bör jag köpa android eller ej?

Discussion in 'Allmänt' started by flyttkarl, Mar 22, 2010.

1. flyttkarl

flyttkarl Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej, väldigt ny på android ska jag säga på en gång, är riktig lost vad gäller dessa telefoner. Har endast använt symbian och enkla SE.
    Har egenligen 20 frågor om just android men kan inte få fram dom just nu.
    Men ett par frågor iallfall,

Är batteritiden så jäkla dålig på ex. Legend?

Får ut ca 3dagar om jag inte gör något speciellt, inte ens samtal, bara kanske kamera/musik på min nuvarande telefon.

Ännu kortare om jag surfar mycket +musik (2 dagar max, trot eller ej med en dumbphone)

Men är inte den som egentligen surfar speciellt mycket, om man inte är utan datorn, så blir bara på semestrar typ..
    Så någon väder widget och autosync av mail vill jag verkligen inte ha som ligger och skickar smygdata hela tiden och drar ur på batteriet känns inte alls av mitt intresse. Vill ha koll på vad som händer med telefon.

Har inget kontrollbehov av något slag men, man blir lite mörkrädd när man läser ex. detta http://www.mobil.se/articles/Googlemobilen-kostar-skjortan-att-ha-utomlands-1.280571.html.

Är det någonting som stämmer med dagens verklighet
    ?
    Vill ju enbart använda internet när jag Själv väljer att starta webbläsarn och surfar. Går det? Utan att blocka/tillåta i inställningarna varje gång som jag vill göra nåt på webben.?

En annan sak, gillar att använda telefonen som musikspelare, om man köper ett par hyfsade inear pluggar, Fungerar ljudet?
    Den har ju ingen Equalizer, så android systemet sabbar hela min frestelse.

Är ju egenligen helt fel person ju mer jag ser på mig själv för en smartphone, då jag aldrig kommer använda systemet fullt ut.

Men nokia är så förbannat tråkiga, inga roliga nyheter på evigheter.
    Sonyericcson och deras urval är lika tråkigt det.
    Är dessa tre märken jag resonerar kring.
    Något annat märke känns absolut inte lockande.
    Speciellt inte Apple.

Sorry för otydligt skrivet, känner mig uppgiven, har verkligen kört vilse vad det gäller mina behov. Vill helst se något nytt i vardagen. Hoppas någon orkar svara, gärna på det fetmarkerade.
    Så är jag tacksam.

2. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

för att kommentera artikeln så är det inte svårare än att bocka i en ruta i settings så kommer den inte smygasurfa.
    Batteritiden är ungefärligen samma tycker jag. runt en dag med normal använande men om du snålar så kan du kräma ut mer.

3. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Har du inga widgets och stänger av sync, kommerr näst intill ingen data att överföras om du inte vill det :)startar ett program som hämtar sin data från Internet).
    Batteritiden på "alla" smartphones ligger på runt en dag. Använder du den lite/inte alls längre, har du skärmen på mycket inte ens en dag. Summa summarum håller laddningen normalt en dag, och laddas varje natt.
    Utomlands bör all datatrafik stängas av. Det finns appar för det, och det ska räcka om du stänger av data-roaming. Rensar du APN-inställningarna finns det inte en chans för telefonen att skicka data (en vet inte hur den ska ansluta till Internet), så då är man safe.
    Ljudet är bra IMO, men det varierar säkert från modell till modell.
    Men som du säger -Är du rätt person för en smartphone? Själva grejjen är just att du är uppkopplad 24/7 och att telefonen håller dig uppdaterad. Synkroniseringen mot Google Mail och kalender, alla extra-appar som håller dig ajour med dina sociala nätverk som Facebook och Twitter.

/Mats

4. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

För en som bara har använt HTC Magic vilket är en ganska tidig modell så kan jag säga direkt att Android och Symbian (enligt mig) inte ens går att jämföra.

Angående länken som du visat så är det helt felaktigt, iallafall idag, finns massvis med program(apps) som man kan ladda ner gratis för att stänga av wap, 3g gprs osv.. om jag inte läser fel så är den artikeln från december 2008, det är ganska längesen det.

Jag får ut ca 1.5 dagar av min magic vilket jag antar är mer eller mindre standard för liknande telefoner, och jag pillar en hel del med den, kollar film på vagnen, lyssnar på musik i gymmet och pillar på nya program konstant. Fördelen är väl det (iallafall för mig) att mobilen laddas med en mini-usb kabel som kostar nada. Jag har en hemma, en på jobbet, en hos flickvännen och en minimal i fickan, det enda man behöver är en dator för att ladda den.

Sen även om man inte är en "Geek" och inte ska använda telefonen till fullo så finns det en hel del kul och nyttigt ändå. En enkel applikation som tv.nu eller t.ex livescores gör mycket för mig.

Jag tycker definitivt att du ska prova på en android, frågan är fel vilken du ska köpa. Beroende på hur mycket pengar du ska lägga så finns det ju olika alternativ:
    Min Magic ligger väl på runt 2000:- begagnad.
    Hero som är riktigt populär kommer förmodligen finnas mycket på blocket nu så där kan du säkert hitta en billig och bra.

Vill du lägga lite mer pengar så är Acer Liquid snygg och vad jag förstått en helt okej telefon som snart får sin 2.1 uppdatering.

Ska du satsa ordentligt så är det såklart Nexus one, Htc Desire och snyggingen Htc Legend som gäller.

Försök få tag på någon som har en android telefon och be att få känna lite på den... Jag har nyligen övertalat tjejen till en LG GW620, en android med qwerty tangentbord...