Bör jag läsa Interaktionsdesign? Jag behöver övertygas och har 7 dagar på mig..

Diskussion i 'Off Topic' startad av benganandersson1133, 25 aug 2020.

1. benganandersson1133

benganandersson1133 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

Jag har blivit antagen till utbildningen, interaktionsdesign och kravhanterare på Chas Yrkeshögskola med start om en vecka.

Jag har en stor önskan att jobba inom IT-branschen men är osäker med anledning av att jag vet så lite om just detta yrke, även efter all googling som jag har gjort. Det finns tyvärr inte så mkt info om just denna tjänst på nätet.

Skulle vilja höra från er som har erfarenhet från området ang yrket generellt, hur en dag på jobbet kan se ut, hur man gör karriär samt om en utb på yh-nivå är tillräcklig för att man ska anses vara tillräckligt intressant och anställningsbar.

Jag undrar även vad skillnaden är mellan Interaktionsdesign, UX-design?

All möjlig info uppskattas då jag för närvarande är tveksam över om detta är rätt utbildning, jag är snart 30 och vill ha ett jobb så fort jag är nyexad. Mina alternativ är att till Entreprenadingenjör där det (enligt mig) ska vara betydligt lättare att få en anställning. Men som tidigare sagt, mina drömmar är att jobba inom IT och jag hoppas att ni lyckas övertyga mig att läsa Interaktionsdesign.

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    IT-branschen växer hela tiden och det krävs folk med många olika former av utbildning för att tillfredsställa behoven som branschen har.

Jag har jobbat med IT i drygt 40 år men har ingen utbildning inom IT (vilket har varit både fördelar och nackdelar med) men jag kan inte uttala mig om det är en bra utbildning som du har sökt till men jag tror att det bästa sättet att få ett jobb efter utbildningen är att knyta kontakter inom branschen, alla IT-jobb som jag har fått är genom kontakter, att söka utannonserade jobb har inte lett till någonting...

Om det är någon specifik arbetsgivare du är intresserad av, besök gärna det företaget och gör en ansökan, det brukar uppskattas att man visar framfötterna och att de slipper söka efter folk då det alltid ramlar in massor med ansökningar från människor som inte ens är kvalificerade pga AF och soc kräver att man måste söka alla möjliga och omöjliga jobb...

Lycka till, jag har haft mycket glädje av att jobba med IT och jag tänker inte lägga av bara för att jag snart blir pensionär.

R3b0rn och bernard gillar detta.
  3. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Några saker till.

Interaktion är det viktigaste momentet för att skapa acceptans för nya tjänster och för att locka nya kunder till dessa tjänster.

Det är väldigt många webbsidor som skrämmer bort potentiella kunder för att det är för krångligt och kanske för omodernt.

Jag har under mina år mestadels jobbat mot specifika grupper inom specifika branscher, först nyligen har jag jobbat med en webbsida där deras kunder (privatpersoner) ska använda sidan vilket ställer helt andra krav på utformningen.

Om UX är rätt väg att gå låter jag vara osagt men den googling jag gjorde känns det som om det kommer att bli ganska likformigt om alla använder UX på gott och ont (fördelen är att det känns som om det blir enklare för kunder att använda webbsidor när alla har liknande funktioner, nackdelarna är om UX blir omodernt av någon anledning, har säkerhetsbrister som hackare kan utnyttja innan hålen täpps igen vilket lär slå mig många sidor och att man kanske låser in sig).

Interaktionsdesign och kravhantering känns spontant mer som ett friare upplägg men jag är ingen expert som kan uttala mig om vilken utbildning du ska välja.

bernard gillar detta.
  4. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Det ligger mycket av kravinsamlande, workshops, prata med användare och andra "mjuka" saker i den rollen. En stor portion "social kompetens" är ett stort plus.

MrKarisma, Heleg och bernard gillar detta.