Fråga: Bör man byta kernel ??

Discussion in 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' started by Jimman, Jan 29, 2012.

1. Jimman

Jimman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Bör man byta kernel när jag rootar å ska köra custom room ??

Vill ha en så stabil å snabb lur som möjligt utan å hålla på å testa massa grejer. Vill bara ha bättre batteritid å gärna stabilare mottagning, de e huvudsyftet sen om det följer med små saker som förbättrar upplevelsen så är det bara en bonus

//Jimmy

2. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

mig veterligen så har bättre batteribit i stort sett aldrig existerat i en custom rom. såvioda man inte går på och undervoltar förstår.

3. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Miui vs stock baserad?

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du vill ha det stabilt så skulle jag nog inte titta på kernels. En utvecklare av en ROM ser ju alltid till att ha en bra kernel till sin ROM. Sen så finns det vissa kombinationer av romar och kernels som erkänt fungerar väldigt bra. Då är det ju absolut intressant att titta på en kernel, så länge som man vet att den är stabil med den romen man kör.

Många kernels är ju dock utvecklade för att överklocka och undervolta. I dessa fall så kan det absolut innebära mindre stabilitet, men det kan också innebära mer stabilitet. Man måste känna sig fram och kolla hur det fungerar för andra.

Om du vill ha en rom som är stabil och du vill slippa eventuella kernelrelaterade problem så skulle jag inte flasha en ny kernel. Om du däremot kan tänka dig att testa lite för att komma fram till en bra kombination så är det en annan sak :)

Om du vill ha bättre mottagning så ska du ju hellre kolla på basebands/radio, dem kan göra skillnad för mottagningen. XXKL1 fungerar mycket bättre än XXKK1 för mig!

Last edited: Jan 29, 2012
  5. fireon

MINA ENHETER

Jo, det har jag erfarenhet ifrån när jag hade min gamla Desire. Stock rom hade mycket sämre batteritid än exempelvis Oxygen och Miui, och dem var inte undervoltade på något sätt. Min GN's batteritid har dock inte skiljt sig mellan stock och custom roms nämnvärt. :cool:

6. Jimman

Jimman Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fireon --->

aldrig ska de vara lätt, vill ju ha båda delarna. Jaja, bara å läsa vidare då

7. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

miui är en skämt-release...

8. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sålänge du inte vet att du vill flasha diverse grejer och varför så tycker jag du ska låta bli.

När du läst på vad de olika delarna (framförallt Radio, ROM & Kernel) är, vad de gör och vad man kan få ut av att byta så vet du själv om du vill göra det eller inte.

Tråkigt svar, men ärligt talat så spelar det väl ingen roll vad folket tycker att du ska göra. Det tar inga evigheter att få hyffsad koll, och det kommer du ha nytta av länge.

Risken med frågor som denna är att alla som flashat en bra Kernel srkiver vilken gudagåva det är, sedan blir man besviken när man får leva med bieffekterna också som man inte visste om innan man flashade.

Lite OT, men som respons på tidigare inlägg. Jag märker bra batteriskillnad med AOKP och Franco jämfört med stock, dessutom bättre flyt. Att inga custom ROMs gett bättre batteri har jag svårt att tro. Jag kör stock volt och 1350 mHz max.

Last edited: Jan 29, 2012
  9. fireon

MINA ENHETER

Haha, läs på om det som Blondyz pratar om och så får du se. Men jag skulle inte pilla med det om du inte är beredd att det kan krävas lite jobb :)

10. fireon

MINA ENHETER

Ja, bara typ den mest omfattande android romen som har gjorts bara. Miui är helt underbart, ger en full kontroll över customization. Men jag vet att det finns många som bara vill ha vanilla.....................:sealed:

11. hedztrem

hedztrem Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu blev jag verkligen förvånad över att ha läst ditt inlägg. Cm7 till min legend gjorde oerhört många timmar i batteritid. Nu kör jag med build 19 AOKP och der kernel (np-Trinity) märker även där stor skillnad

12. Crazzyswe

Crazzyswe Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

I second that, MIUI är makalöst bra! Hoppas bara att dom kommer med en någorlunda stabil version snart, Vicious känns inte speciellt optimerad...

13. Blondyz

MINA ENHETER

Är inte Vicious en port från GB-baserade MiUi? Isåfall borde ICS-versionen som jag hört att det tisslas om göra rejäl skillnad.

14. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

point beeing? windows är fortfarande störst på desktop....miui är fint att se på men kever för myckert på andras arbete.

15. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

i stort sett aldrig....lite lätt överdrivet kanske ;)
    men custom rom gör ju många ggr att man gör avkall på annat, i cm7 tex får man leva med att inte kjunne ha tillförlitlig kamera och att inte kunna filma i hd,...batteritiden är i regel sämre...men har man slutat uppdatera en lur kan det ju självklart göra underverk på fler än ett sätt.

16. fireon

MINA ENHETER

Point being att Miui är ett fantastiskt exempel på vad man kan göra med ett operativsystem som android, och genom att ta idéer från många olika vinklar. Användaren är i fokus i Miui, man kan få det att se ut precis som man vill..

Vad har Windows med Android och Miui att göra?! Vad betyder kever för myckert på andras arbete?

17. fireon

MINA ENHETER

Droidvicous är en port av ICS 4.0 Miui från Nexus S till Galaxy Nexus. Men den är inte så optimerad än tyvärr. Hoppas att miuiandroid.com kommer med en bra release snart!

18. neddie

neddie Android Medlem

MINA ENHETER

det var lite knixigt att skriva med yngsta sonen hängandes på armen.. en språkligt begåvad hade dragit slutsatsen "lever"...

either way så orkar jag inte jiddra vidare eftersom såna här diskussioner inte blir annat är kukmätar-tävling och pajkastning som vanligt ;)

väl bekomme

19. Blondyz

MINA ENHETER

Ah, då var det någon annan version jag tänkte på..

20. alexm

alexm Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Byts kerneln automatiskt när man byter rom?