Börja med spelutveckling till Android

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Dalla, 10 jul 2012.

1. Dalla

Dalla Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej alla! Det var ett tag sedan jag hängde här nu, men jag har pysslat en del med Androidutveckling tidigare, främst då av olika utilityprogram snarare än spel.
    Tänkte dock att det skulle bli ändring på det nu :-)

Vill börja bekanta mig med spelutveckling, och har tänkt mig något hyfsat enkelt som första spel, typ ett 2d-spel av typen "fånga-saker-som-faller-från-toppen-av-skärmen". Det är mest för att jag ska lära mig och ingenting jag har tänkt släppa på market (eller play som det tydligen heter numera).

Har kollat runt lite på forumet och det finns ju en del trådar om spelmotorer, men de jag hittar är snart ett år gamla. Jag är i första hand ute efter en spelmotor som är gratis, där man kodar i Java och där jag kan bygga ett spel av typen som jag beskrivit ovan. Den enda motorn jag känner till sedan tidigare är nog AndEngine, men jag har aldrig använt den själv.

Några tips på andra spelmotorer, eller är det AndEngine som gäller? Några bra sidor med tutorials för att komma igång?

2. nadam

nadam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Libgdx är grymt smidigt att utveckla med eftersom man kan köra spelen direkt på datorn så man slipper ladda upp det till telefonen/plattan/simulatorn hela tiden. Enkelt att komma igång också.