Börjar bli köpsugen, men har ett par frågor

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av antjoh, 27 jun 2010.

1. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag börjar tröttna rejält på min nuvarande äppeltelefon och har blivit lite småsugen på x10 mini. Tanken att än en gång kunna få ha en liten telefon är riktigt lockande. Det finns dock ett par saker som den måste klara av för att jag ska kunna byta.

Det första jag kommer att tänka på är sync med exchange av både kontakter, mail och kalender. Jag har förstått att det hanteras av en app som heter RoadSync. Betyder detta att allt hanteras i den appen? Dvs de standard appar som finns kommer inte att användas? Kommer jag behöva ha kontakter både i roadsync och i vanliga adresslistan tex?

Sedan undrar jag över tillgängliga applikationer på Market. Är det väldigt många appar man missar som inte är kompatibla med den lilla skärmen?

I övrigt använder jag mest mobilen till att prata i och lyssna på radio/spotify. Jag kan inte tänka mig att X10 mini är sämre än iphonen på någon av de punkterna. Just nu måste jag ladda telefonen minst en gång varje dygn så är batteritiden ungefär samma, eller kanske bättre på X10:an, så vore jag nöjd.

Nåväl, finns det svar/synpunkter på exchangestödet och app-frågorna så tar jag tacksamt emot dom.

Edit: Jag såg just att RoadSync är en betal-app. Hur är det med versionen som är förinstallerad på telefonen, är det en demo eller fullt licensierad?

Last edited: 28 jun 2010
  2. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Batteritiden är riktigt bra, och jag har än så länge inte blivit ledsen över någon app som inte kan köras. Beträffande synkning/RoadSync så får någon annan svara, eftersom jag inte använder Exchange. Synkning via SonyEricsson och Gmail fungerar dock ypperligt.

3. tsint

tsint Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Visst finns det appar som man inte hittar med minin, men inga som jag inte kan vara utan.

Batteritiden på minin är mycket bättre än på min vanliga X10, minin klarade hela midsommar-helgen utan att laddas (3dagar), och det förvånade mig faktiskt :)

4. DiscoBoy

DiscoBoy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Roadsync använder sitt egna program för mail och kalender. De fungerar bra tycker jag. Kontakter synkas in i native-kontaktlistan. Har dock inte provat det, då mina kontakter ligger hos google. det är ett köpprogram, men man får den fulla versionen på köpet av x10 mini.
    Råkar man, som jag uppgradera appen via market, finns det en knapp i programmet för att komma rätt. Rekommenderar att regga din epost i programmet.
    Ang batteritiden är den lite skakig i början, men blir faktiskt bättre med tiden.

5. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar för svaren!

Jag har läst vidare om exchangestödet och det ska tydligen finnas inbyggt redan i 2.1 men bättre fungerande i 2.2. Tredjepartsprogram i all ära, men just sånna här funktioner tycker jag känns bra om de finns "native". Hoppas det kommer funka bra...

En sista sak är det här med tangentbordet. Är det irriterande litet? Är det tillräckligt jobbigt att använda för att man kanske bör vänta tills man får tag i en Pro?

6. Deacon

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Tangentbordet funkar helt okej i landscapeläge, men visst är det inte optimalt att skriva på skärmtangentbord på en såhär liten skärm. Skriver man mycket ska man definitivt överväga en Pro.

7. DiscoBoy

DiscoBoy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ang tangentbord: Jag har gått tillbaka till mitt T9-tangentbord, då jag tyckte det blev lite för petigt med scandinavian keyboard. Man skriver inga romaner på något av tangentborden tyvärr. Sitter du o skriver mycket på din iPhone, kommer du nog sakna detta mest av allt.

Ang appar som inte syns: Jag har märkt att det är ganska enkelt som utvecklare att dabba sig och "råka" släppa program som inte stödjer mindre skärmar. Dessa program syns då ej i market, men får man tag i APK-filen från annat håll, kan de fungera fint ändå.
    Har du en app du vill ha och som du tycker borde funka på liten skärm, mejla utvecklaren vettja!

Android-market är fortfarande väldigt långt efter iPhones app-store anser jag.

8. WaspWorld

WaspWorld Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Själv är jag nöjd med allt förutom batteritiden, måste ladda 2 gånger per dag. I och för sig så använder jag telefonen till max med blåtand stereohörlurar, spotify, mail, facebook, eBuddy osv. Men man tycker ju den kunde hålla lite längre :-) dock får den 10 av 10 möjliga.

Björn

9. antjoh

antjoh Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar för bra svar!

Jag var nere på stan idag och klämde på en mini och måste säga att intrycket var riktigt bra. Formatet är ju fruktansvärt bra och jag tyckte den var riktigt rapp i menyerna. Faktikst kändes den snabbare än många av de större och starkare modellerna. Men men... det kan ju vara en synvilla

Det enda som jag kände att jag störde mig en aning på var att skärmen kändes lite blek och urvattnad. Men vad fan, allt annat verkar kanon till priset den säljs för.

Det blir till att vika upp lädret och skaffa den nya leksaken lagom till semestern börjar. :)

10. Deacon

Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Tilläggas bör väl att Android 1.6 bara stödjer 65k färger, medan skärmen klarar 16 milj. Således bör vi få lite trevligare upplevelse så snart 2.1 når X10.

11. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Brukar väl sägas att minin blir lite rappare för att den har färre pixlar att ladda upp.

12. jsnake

jsnake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Angående tangentbordet så tycker jag att det funkar bättre och bättre. Jag är rätt mycket snabbare nu på min X10 mini än på en "vanlig" candybar-telefon med T9, och jag tycker till och med att jag är snabbare än på min förra Xperia X1 med utfällbart tangentbord, förutom när man ska skriva webadresser och dylikt där det är mycket specialtecken.

13. itemudjin

itemudjin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Tangentbordet på Mini Pro är riktigt bra!