Diskussion: Börs / investeringar under rådande omständigheter

Diskussion i 'Off Topic' startad av mange76, 25 feb 2022.

1. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 451
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Är allt annat än bra med ekonomi, lever mer för stunden och uppskattar att handla prylar (kanske lite för mycket) :)

Men jag kan inte annat än förundras över att börsen ändå ens går upp under pågående kris? Alltså att den går upp idag, sedan årskiftet har Sveriges börs backat 10-15% Situationen saknar egentligt motstycke i ”modern tid”. Igår tex rasade ryska börsen nästan 50% och igår kväll kom en armada av sanktioner, men ryska börsen är +20% idag. Ett sånt sanktions paket borde väl skrämma de flesta investerare?

2. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    8 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Börsen speglar alltid förväntningarna framåt. Jag tror att de flesta investerare redan var inställda på att något negativt skulle hända i Ukraina och har redan tagit ut det mesta av de negativa förväntningarna i förskott. Det har troligen varit en faktor i de börsnedgångar vi har sett i början av året.

Nu när krisen är här så resonerar nog de flesta som att det troligen inte kan bli mycket värre med denna saken. Så förväntningarna ställs framåt och börskurserna kommer att spegla vad man tror om den kommande utvecklingen.

KTM, Dockland, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. Dingus

Dingus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252

MINA ENHETER

Jag tror att marknaden hade förväntat sig tyngre och mer långtgående sanktioner, inbegripet swift, varför Moskva rasade så tungt igår. Precis som svenix är inne på prisas framtida intäktsmöjligheter i varje störning av marknaden. I och med att det inte blev särskilt svåra sanktioner så återvänder viss optimism till marknaden. Men det lär svaja rejält så länge konflikten pågår. Just det, glöm inte inflationen som är historiskt hög i ffa USA.

Kristy och mange76 gillar detta.