Boknings system?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av blueWater, 6 sept 2011.

1. blueWater

blueWater Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Jag undrar om någon kan ge mig tips på hur man går till väga när man skapar ett bokning system. Jag är en medel-kunnig android och java programmerare, och har blivit kontaktad av ett företag som gärna vill ha en app, och möjlighet att boka deras tjänster. Företaget erbjuder fönsterputsning.
    De har sin egen hemsida, men ingen möjlighet att boka genom den heller.
    Hur gör jag? Var ska jag börja?
    Jag tycker själv detta är ett spännande projekt. Kan en del javascript, jQuery, xml också, men har lite svårt att se hela bilden framför mig.
    Ska jag börja med att skapa ett boknings system på hemsidan först? Och när det fungerar, xml-parsa till android/java? Vilka API?
    Skulle någon vara snäll och förklara steg för steg hur jag går till väga?
    Detta är viktigt för mig då jag är arbetslös, och klarar jag av ett sådant projekt kan det göra en stor skillnad för framtida jobb.

Tack!

2. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Om du ska bygga allt från grunden har du ju alla förutsättningar att bygga ett smart system som du sedan kan accessa med både webbläsare och applikation. Att först bygga hemsidan utan att tänka på appen för att sedan parsa sidan låter inte så smidigt.

Har dom något bokningssystem idag? Måste du bygga på det?

Sent from my Nexus S using Tapatalk

blueWater gillar detta.
  3. blueWater

blueWater Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej Adam2!

Nej, företaget har inget bokningssystem idag.
    Hur skulle du göra?

ps
    Tack för svaret!

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Är tanken att de ska kunna använda bokningsystemet på sin hemsida också? Antar det, är bara lite nyfiken om så är fallet eller ej.

5. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Hur din lösning ska se ut har ju väldigt mycket med hur mycket tid och kunskap du har och vilka krav din kund har.

Det finns ju väldigt varierande nivåer man kan lösa detta på allt från någon enkel sida som skriver ner i en publik fil som du kan läsa både i telefonen och på sidan. Inte säkert men väldigt enkelt.

Till projekt som tar många månarder/år att genomföra där man har alla möjliga krav.

Jag tror du måste ta fram en lista på krav och tid och sen fundera på hur du ska lösa det.

6. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Jag skulle försöka hitta någon open source lösning för webben som skriver/läser någon typ av databas. Därefter skulle jag skapa en applikation som accessar samma databas. Som någon skrev, detta verkar vara ett väldigt stort projekt, räkna med riktigt mycket timmar!

Sent from my Nexus S using Tapatalk

7. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Gjorde lite mer efterforskningar och hittade bland annat följande:
    Our Products | TableBooking :: beesto team

Ett plugin till Joomla som verkar vara seriöst. Fördelen att använda ett sådant system är att någon annan (dom) förhoppningsvis gjort alla misstag vad gäller design av databas mm. När du har det systemet uppe och fungerar (eller något annat liknande system) så kan du sedan skriva en app som nyttjar samma databas.
    Kan också tillägga att jag inte har någon som helst erfarenhet av stora projekt som detta och att jag inte på något sätt vill framstå som kunnig på området. Jag tänker mest högt så att säga.