Fick just en uppdatering på min tab och plötsligt rasslar det in en maasa Bonnier tidningar... Allt om mat, Mama, Sydsvenskan och en massa andra tjejtidningar Hur fasen får jag bort dom? Har testat det mesta men hittar ingen utväg...
Gå in i programmenyn, klicka på respektive app, håll in å dra till soptunnan så avinstalleras dom. / Erol Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Apparna är med största sannolikhet skyddade från att grejas med av "vanliga" användare och kräver således rootbehörighet för att man ska kunna få bort dem.
Jag avinstallerade dom innan, men efter uppdatering har jag fått tillbaks dom, och verkar inte gå att avinstallera. Får inte papperskorgen när jag drar i dom, bara en info knapp.
Egentligen inte livsavgörande men sjukt irriterande att Samsung skjuter ut en massa grejer som jag inte bett om eller vill ha. Skickade ett irriterat mail till dom så vi får väl se vad som händer.
Tja, problemet är väl det samma som med OEM datorer. Tillverkarna får betalt för att lägga in dessa bloatware
Och så länge folk köper datorer/mobiler/tablets med bloatware förinstallerat så lär inte företagen ändra beteende. Blir ju lite bättre i ICS där man kan helt och hållet disabla och gömma förinstallerade appar om nu inte tillverkare som Samsung, HTC mfl tar bort den funktionen i sina versioner av ICS dvs.
Man kan inaktivera förinstallerade program med Titanium Backup. Det kallas "freeze". Vet dock inte om root behövs för denna funktionen, men root tar ju inte längre tid än några minuter att fixa. Har du root kan du dessutom ta bort respektive programs .apk-fil helt och hållet. Inte direkt en dealbreaker.
Att man ska behöva utnyttja säkerhetshål (som inte borde finnas för den delen) för att få en fungerade tablet/mobil tycker jag är ganska sjukt.
Tro mig plattan funkar även fast dom programmen är installerade, man kan undvika att öppna programmen.
Så Samsung har slutat skicka med en massa appar som körs i bakgrunden hela tiden som services? Det var ju bra isf.
Bonnier apparna som följer med är enbart för att kunna läsa tidningar i plattan, även SF och tv4 play följer med.
Svar från Samsung efter mitt aningen irriterade mail "Tack för dina synpunkter. Vi har framfört detta till berörd avdelning som lovat att titta på möjligheterna att ändra detta i en kommande uppdatering, i dagsläget finns dock ingen möjlighet att avinstallera applikationerna"
Roota och ta bort appens .apk filen i /system/app/ med t ex root explorer. Klart! Sent from an unknown Android device using Tapatalk
Rätt intressant. Från början när plattan levererades så fanns det möjlighet till att avinstallera det man inte behövde, men nu har man alltså backat med detta och trycker ut en uppdatering som dels återinstallerar programmen och dels tar bort möjligheten till avinstallering. Jag är ganska säker på att bonnier mf påpekade rätten till sin existens på tabben (som de betalat för) och krävde åtgärden av samsung. Tror att vi kan glömma några ändringar i kommande uppdateringen. I och för sig, så störs jag inte av dessa program speciellt mycket, plattan är lika bra som innan. Förresten, har uppdateringen tillfört några andra nyheter? Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Skickade det här till Bonnier precis, gör ni detsamma så kanske de ger tillbaka möjligheten att avinstallera de appar man inte vill ha. -------------- Hej Bonnier, Jag har i dagarna köpt en Samsung Galaxy 10.1 surfplatta. Förinstallerat på denna fanns några appar från er, bland annat "Allt om mat+", "Di+", "DN+", "Mama+" mm. Att ni väljer att lägga pengar på att få era applikationer förinstallerade på surfplattor kan jag förstå och välkomna. Vad som däremot gör mig mycket arg är att ni väljer att ta bort möjligheten för mig att avinstallera de av era applikationer som jag inte vill ha. Jag hade kunnat tänka mig att prenumerera på DN+ eller Di+ men väljer nu att avstå från detta då jag vill ha möjligheten att själv bestämma över applikationer på min surfplatta. Jag är besviken över hur ni, ett förlag med tidigare stort anseende från min sida, inte vågar lita på att era applikationer blir väl bemötta utan prackar på mig dessa med tvång. Lågt. Hälsningar, Jonas Estberger