Boot loop Optimus 2X

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av creeel, 4 sept 2011.

1. creeel

creeel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Startade mobilen nyss och "System checking..." dök upp under LG loggan (precis som förra gången).
    Det tog en liten stund men tillslut var det borta och den verkade starta, men nej det blev svart och den började om. igen och igen och igen...
    Det är alltså andra eller tredje gången detta händer, vad kan det bero på? Jag har inte rootat eller liknande. Jag orkar inte med en mobil som man måste återställa varje månad och bli av med allt. För hard reset är enda lösningen eller?
    Tack.

2. Gabbe

Gabbe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy Edge 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung galaxy Edge 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab S2 10.1
    Lustigt, min är rootad osv och även jag blev lite konfunderad igår när min mob oxå dog och startade om. Det stod oxå "system checking..." Vet i fasen vad det kan vara...

3. Pryltokig

Pryltokig Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag har lämnat in min telefon för bl a det problemet... Vet inte vad det beror på. Jag kör nu med min gamla trotjänare Hero (med samma apps installerade) och med den har det aldrig hänt... Har inte heller rootat, min telefon är helt stock, och ändå har jag fått bootloops 7-8 ggr sedan jag köpte den i mars... Jag tröttnade på att återställa stup i kvarten så jag lämnade in den... Anovo har haft den i 12 dgr hittills, så jag hoppas på att få tillbaka den i veckan.

Sent from my Dropad A8 using Tapatalk

4. creeel

creeel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Alltså kan man göra en återställning av telefonen så att sd kortet blir som nytt också? Jag menar, det ligger kvar massa skit från avinstallerade appar t.ex. Vet inte riktigt vad jag skulle kunna ta bort.

5. r1000

r1000 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ett relativt säkert sätt att hamna i Boot Loop är att starta telefonen och sätta den på laddning under startfasen...Lyckas man pricka rätt där och det är inte svårt måste man plocka ur batteriet och göra en fabriksåterställning. Problemet är förstås inte allvarligt genom att man kan undvika den typen av startförfarande.

LarsGunnar gillar detta.
  6. Taxas

Taxas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

ta bort batteriet och sätt in den igen, fick samma problem en gång men den gick bort

7. LarsGunnar

LarsGunnar Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

r1000
    Det där du säger om att starta upp med laddaren i var ett bra tips, (att undvika)

Jag har aldrig tidigare hamnat i en bootloop men när det nu hände var det under de omständigheter du beskriver.
    Den hade dragit ur till stendöd på natten, sen lät jag den ladda bara en liten stund varpå jag startade upp = bootloop....
    Så det blev en återställning......
    Tack

8. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Det jag tycker är värst med denna lur är att den är så opålitlig! Jag har haft 4 st boot loops, vilket leder till fabriksåterställning (så jäkla drygt att förlora alla sina inställningar), jag har haft ca 5-6 bsod och den har startat om sig ett tiotal gånger... Jag vill kunna lita på min telefon och inte behöva förlora mina inställningar stup i kvarten! Trött på att fabriksåterställa... :(

Skickad från min HTC Hero pga att min O2X är på lagning... :(

9. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också nu råkat ut för en sån där system checking + bootloop.
    Jäkligt surt. Jag skulle starta om telefonen eftersom den inte fick någon gps-täckning och så slutar det med en hard reset.
    Nästa vecka åker den på reparation... den här veckan behöver jag den för mycket.

10. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Problemet är att Anovo bara uppdaterar mjukvaran, du får tillbaka den, den börjar strula igen, du lämnar in den igen, Anovo säger att det inte är något fel på telefonen...där är nämligen jag nu...frustrerande! Jag vet ju att det ÄR fel på luren, men det är svårt att bevisa när det bara händer ibland...

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

11. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett steg närmare reklamation som jag ser det...
    Jag har V10d på telefonen och skrivit det i felbeskrivningen så vi får se vad dom hittar på med mobilen.

12. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag kan tala om för dig hur det kommer att gå:
    - Första gången du lämnar in den så uppdaterar Anovo programvaran
    - Andra gången får du tillbaka den med förklaringen att "det är inget fel på telefonen"...
    - Tredje gången (där är jag nu) förklarar mannen på Media Markts kundservice att om Anovo inte hittar något fel nu heller, så är det upp till dig som kund att bevisa felet...

Problemet är att många av felen är svåra att bevisa, för de händer bara då och då (t ex omstarter, bsod, bootloops)

Lycka till!

KlasF gillar detta.
  13. Mollan

Mollan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    Har lämnat in min o2x nu också för första gången och fick tillbaka den igår. Och det blev precis som du beskriver. "Uppdaterat programvara". Detta trots att det inte finns någon nyare, exakt samma version och basband som när jag skickade in den. Om någon vecka blir det väl steg två och så småningom steg 3. Får se hur jag gör för att bevisa felen med "telefonen".

14. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för info, då är jag förberedd :)
    Ett fel som uppträder minst en gång per dag är att radion hänger sig/tystnar. Jag har tagit upp det i felbeskrivningen. Det kanske kan "rädda" mig när dom påstår att det inte är nåt fel på härket?

Jag har aldrig haft en telefon som jag tyckt så mycket om som varit så kass. o_O

15. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Pryltokig utses härmed till dagens siare. Här har vi anovos första försök:

16. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Man tackar! :) Önskar att jag hade haft fel dock, att de hade gjort nåt annat än bara "uppdaterat" programvaran till samma version som du hade redan innan du lämnade in den...

Nästa gång du lämnar in den så kommer de som sagt att komma fram till att det inte är något fel på telefonen...tröttsamt! De kopplar in telefonen till ett program som gör en massa tester och sen får de ett "OK" efter testet och då är telefonen per definition ok... Sen att den inte ÄR ok är upp till dig att bevisa, där är jag nu. Otroligt frustrerande att veta att det är fel på telefonen, men säljaren påstår att den är felfri...

Jag kommer antagligen att få tillbaka min i slutet av denna vecka efter 3:e vändan till Anovo, och sen får jag vänta tills det dyker upp en bsod eller bootloop, och rusa till Media Markt för att visa upp luren i detta läge.

17. reidar

reidar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag har kört min Anovovända och fått den reklammerad utan större problem. (Alltså in en gång för att flashas om. In en gång till och få en utbyteslur och in en tredje gång för att häva köpet.) Jag har dock alltid varit noga med att säga att felen är sporadiska. Det kanske hjälper, för jag inbillar mig att Anovo inte vill köra några långtidstester på luren, för det är ju för dyrt.

18. Pryltokig

Mottagna gillanden:
    141

MINA ENHETER

Jag har också poängterat att felen kommer med några dagars mellanrum, att det inte räcker att de testar telefonen i 10 min, utan att de måste göra längre tester på den. Men de har väl inte tid antar jag... Var köpte du telefonen, vem var så "snäll" och godtog reklamationen?

19. reidar

reidar Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag köpte min på The Phonehouse. Det krävdes visserligen ett inlägg på fairshopping för att de skulle häva köpet när felet återkom tredje gången. Men när väl killen bakom disken skrev RMA med stora röda bokstäver på arbetsordern så fixade Anovo ett krediteringsnummer från LG.

20. KlasF

KlasF Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick tillbaka mobilen idag och det tog inte lång stund att bekräfta att en "uppgradering" av mjukvaran inte gjorde ett skvatt för mitt problem med att FM-radion tystnar.
    Ding ding, dags för rond två med anovo!